homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-02-2009, 22:50
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Exclamation Veelgestelde beginnersvragen (FAQ). Verplichte kost voor je vragen stelt!

Aan alle zangers, rappers en muzikanten die zichzelf (+ instrument en / of beats) willen opnemen en daarover beginnersvragen hebben. Lees deze post door, de kans is groot dat jouw vraag ertussen staat.

Omdat we tegenwoordig vaak dezelfde vragen krijgen over hoe je kan starten met opnemen, bundelen we de meest gestelde vragen in dit overzichtsartikel. Lees het. Klik elke link aan die er staat, en lees de inhoud ervan ook. Opnemen is eenvoudiger en goedkoper geworden dan vroeger, maar toch moet je enkele dingen echt weten voor je gaat investeren en vooraleer je het forum bestookt met vragen.

In dit artikel raken we vele punten aan die ook Pixie eerder besprak in zijn fantastische "homerecording: hoe beginnen" artikel, dat later uitgebreid werd tot de gids. Dat artikel geeft je een heel belangrijke technische achtergrond, deze keer gaan we het simpel houden en wat meer aandacht geven aan de meest typische vragen.

Aan de ervaren leden: reageer hierop met aanvullingen, verbeteringen en nieuwe vragen + antwoorden! Ik zal deze post geregeld updaten. Zo kunnen we beginners vaker naar hier verwijzen, en hoeven we niet steeds hetzelfde verhaal te doen .

Bedankt aan al wie op én of andere manier bijdroeg, ik heb veel gebruikt uit bestaande posts (maar wel getracht de auteur te vermelden).

Algemeen:

* Ik speel alleen / met enkele mensen muziek en zou nu ook willen starten met opnemen via de computer. Wat heb ik nodig?

Het korte antwoord:
- een microfoon voor zang of akkoestische instrumenten,
- een interface met preamps
- een computer
- software
- monitors of desnoods andere speakers/headphones om je opnames te beluisteren

het gedetailleerde antwoord:
- De minimum setup | Homerecording.be
- Homerecording: hoe beginnen? | Homerecording.be

Dit is absoluut verplichte kost voor iedereen die wil beginnen met opnemen!!!

* Ik wil mezelf opnemen op mijn computer. Wat heb ik nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikke
Wat je nodig hebt is een audio interface. Een kastje waar je je microfoon inplugt dat vervolgens aanngesloten is aan je pc. Op dit forum wordt de tascam 122l veelvuldig aangeprezen. Verder zou ik als ik jou was een shure SM58 microfoon aanschaffen. Een van de meestgebruikte en alom geprezen microfoons, helemaal okay voor rap. (ook live kan je erg veel aan deze microfoon hebben). Een plopfilter erbij (zon stukje panty om een ring voor de micro) voor de ppp's en dan kan je gaan als een banaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wil72810
Je plugt je microfoon - en later je andere instrumenten of microfoons as je die gaat gebruiken - in die interface en die zorgt dat je audio met goede kwaliteit naar je computer gaat. In je computer kan je dan met een DAW (software om digitale audio te bewerken, sequencen en zo verder) die geluiden opnemen, bewerken, samenvoegen met andere geluiden, met MIDI, met loops, etc ... in de uiteindelijke mix van je track.
En lees zeker dit:
- Homerecording: hoe beginnen? | Homerecording.be

* Kan je me de beste betaalbare setup geven om rap op te nemen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikke
Microfoon:..........Shure SM58............€ 99.00
Interface:...........Tascam US122L......€139.00
Koptelefoon:........Sennheiser HD205....€ 42.50
Kabel:.................XLR/XLR (merkloos) € 19.50
Software:............Cubase LE.............€ 0.00 (wordt geleverd bij de Tascam)
.........................Giga Studio LE .......€ 0.00 (wordt geleverd bij de Tascam)
TOTAAL........................................€300 .00

plopfilter zelf maken van een panty van je zus en een ijzerdraad.
Micstand krijg je vaak bijna gratis bij de Shure sm58

Aan die microfoon heb je live ook nog wat! Altijd fijn om je eigen mic mee te nemen naar gigs. Vooral als je net optreedt na een human beatboxer.

Als je echt nog een beetje moet besparen, probeer dan eerst eens gewoon met een oude headphones die je nog hebt liggen.Koop dan later een goede. Let wel: dit gaat je mix aantasten omdat je niet goed kan afluisteren. Maar je "sound" an sich is ten minste niet slecht. Bespaar niet op de interface en de mic.
Als je nog wat geld over hebt, koop dan een setje actieve monitors erbij.

* Ik wil 20.000€ investeren om te beginnen met opnemen. Wat denken jullie van volgend aankooplijstje? (...)

Als je wil beginnen met opnemen is zo'n drastische investering totaal overbodig. Begin met een degelijke computer, een eenvoudige audio interface, een beproefde microfoon en een setje goede monitors. Naast je computer kan je gemakkelijk voor minder dan 1000€ gesteld zijn. Leer daarmee grondig het vak door veel op te nemen, te lezen en te luisteren naar wat andere mensen over je producties zeggen. Met wat meer ervaring zal je je budget op een veel betere manier kunnen besteden, aan dingen die voor jou stijl / stem / persoonlijke voorkeur ideaal zijn.

* Hier is een lijstje van wat ik al gekocht heb: (...). Wat heb ik nog nodig / wat ontbreekt er?

Wat doe je? Hoe ver sta je al met je materiaal te gebruiken? Begrijp je alles al? Ben je al op beperkingen gestoten die aan materiaal liggen? Als je al hebt wat we eerder in dit artikel hebben aangeraden, begin je beter eerst te werken met je materiaal. Meestal is het zinloos apparatuur bij te kopen als je nog niet helemaal weet hoe je moet omgaan met hetgeen je al hebt. Ga dus niet naar een winkel om te shoppen, maar leer eerst werken met wat je al in huis hebt.

* Ik wil wel meerdere (bv. gitaar, zang, bas en drums) instrumenten tegelijk opnemen via PC/Mac. Wat heb ik nodig?

Om bijvoorbeeld een volledige band op te nemen (en achteraf elk instrument nog gescheiden te kunnen afstellen) heb je een goede interface nodig die meer dan twee sporen tegelijk opneemt. Er zijn er vele, startende voor een budget van enkele honderden euro's (en tweedehands nog wat minder). Natuurijk heb je wat meer mics en preamps nodig dan wanneer je enkel jezelf wil opnemen. In afwachting van meer details in dit artikel (hulp welkom) gebruik je best de zoekfunctie met termen als "band opnemen" of "groep opnemen". Je kijkt best naar Firewire interfaces (Motu, Alesis, M-audio, ... - die de daarvoor nodige bandbreedte bieden).

Interfaces:

* Iedereen spreekt hier over die Tascam US-122. Waarvoor dient die eigenlijk?

Citaat:
Die Tascam US-122 is een externe geluidskaart of "interface". Ze heeft veel betere voorversterkers (pre-amps), volumeregeling, monitor en zoveel meer wat je ingebouwde soundcard (goed voor games, skype of media player) niet heeft. Je plugt je microfoon - en later je andere instrumenten of microfoons als je die gaat gebruiken - in die interface en die zorgt dat je audio met goede kwaliteit naar je computer gaat. In je computer kan je dan met een DAW (software om digitale audio te bewerken, sequencen en zo verder) die geluiden opnemen, bewerken, samenvoegen met andere geluiden, met MIDI, met loops, etc ... in de uiteindelijke mix van je track.
Over interfaces vind je hier veel meer uitleg:
- Audio-interfaces | Homerecording.be

* Zijn er dan geen andere goeie interfaces?

Natuurlijk wel. Bovenstaand voorbeeld is zo'n beetje een typisch instapmodel omdat het voor zo'n lage prijs een uitstekende kwaliteit biedt. Maar heel wat merken hebben tegenwoordig degelijke instapmodellen en veel geavanceerdere versies. Hier vind je enorm veel informatie over interfaces in alle prijsklassen:

- Audio Interfaces en standalone recorders - homerecording.be forum

Computers:

* Hoe kies ik een geschikte computer?

RidDim schreef een heel uitgebreid artikel hierover dat geregeld bijgewerkt wordt:

- Computers | Homerecording.be

* Hoe tune ik mijn Windows Vista voor audio werk?

Hier vind je een uitstekend overzichtsartikel:

- Vista Tweak gids | Homerecording.be

Monitors:

* wtf zijn monitors eigenlijk, toch gewoon speakers ??!

- Graag advies omtrent aankoop studiomonitors

Citaat:
"Een echtgenote en een schoonmoeder zijn ook allebei vrouwelijk, er komt toch echt ander geluid uit..."
Een uitgebreide uitleg over monitors vind je hier:
- Monitors | Homerecording.be

* Ik heb al een computermonitor. Waarom zou ik er nog een paar bijkopen?

Monitors hebben in de geluidswereld niks te maken met "computerschermen", waar ze door beginners nog al eens mee verward worden. We hebben het wel over een soort speaker die speciaal dient om opnames droog een eerlijk te beluisteren. Ze vervormen niet, en klinken eerder "saai", maar geven een veel eerlijker beeld van het opgenomen geluid, zodat je het opname en mixwerk veel beter kan bijsturen.

Hier vind je alle info:
- Monitors | Homerecording.be

Microfoons:

* Ik ben bezig met hiphop, en zou nu ook willen opnemen. Wat voor mic heb ik nodig?

Als je minder dan enkele honderden ero's wil uitgeven kies je best voor een dynamische microfoon. De Shure SM-58 is dan een fantastische keuze waar je jarenlang plezier mee zal hebben, en die zelfs in een professionele studio niet misstaat.

* Is een Behringer C-1 een goeie rap mic?

Nee.

* Ik wil rap opnemen, en men heeft mij gezegdt dat een condenser micro heet meest profi geluid geeft. Mijn budget is 100 Euro. Welke moet ik kopen.

Vergeet die condensor. Voor minder dan 300 € koop je geen condensor die voor rap bruikbaar is. Er is maar één microfoon geschikt voor dat budget: de Shure SM-58: een dynamische microfoon. Als je geluid het belangrijkste is, moet je niet twijfelen.

* Waarom raden jullie mij een Shure SM-58 aan? Al mijn maten hebben van die vette condensator mics...

Wij geven je advies waarmee je de beste geluidskwaliteit kan halen voor een beperkt budget. Als jouw maten liever geld uitgeven aan mics die er enkel goed uitzien moet jij dat weten. Je wou toch degelijk muziek opnemen hé?

* Ik ben bezig met hiphop, en heb gezien dat je met een grootmembraan condensator de beste resultaten haalt. Welke moet ik kiezen?

Citaat:
Het lijkt wel of iedereen zo een spinnekop met een dikke bling mike moet hebben, maar in geval je een beetje ruwe dynamiek erdoor jaag ga je zien dat de Shure wel een stuk steviger in mekaar zit. Het probleem is dat zo een dure condensator micro van pakweg 800 - 1,000 EUR echt wel goed klinkt ... maar dat je voor 100 EUR beter met een goede degelijke SM58 bent.

Als je voorbeelden wil van SM58, ga dan naar de meeste optredens, live bands en DJ performances. Je ziet dan de SM58 in actie. Natuurlijk, als je op een podium kan overleven kan je thuis ook. Zeker voor dynamische vocals zoals rap is een micro als de SM58 veel meer vergevingsgezind dan een condenser. Met zo'n condensor micro neem je al gauw te veel op (lees "ruis", "de hond van de buren", "de filterpomp van je broers aquarium") terwijl de SM58 zeker wanneer hij kort wordt ingesproken/gezongen weinig last heeft van de omgeving.

* En toch wil ik een condensator mic kopen. Kan ik die zo inpluggen op mijn geluidskaart?

Als je de geluidskaart gebruikt die standaard in je computer ingebouwd zit is het antwoord simpel: nee. Je hebt een geluidskaart / interface nodig met fantoomvoeding. De Tascam US-122 heeft die bijvoorbeeld, net zoals bijna alle professionele interfaces met preamp die op dit forum vermeld worden.

* Ik ben bezig met hiphop, en dacht me een USB / condensator aan te schaffen om mezelf te kunnen opnemen. Welke raden jullie aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie
Voor Rap en aanverwanten zou ik als ik jou was eerder gaan voor een Tascam US-122L met een Shure SM57 (met pop filter) of SM58 in de plaats van een budget grootmembraan condensator. De Shures hebben hun deugdelijkheid al bewezen in menige studio (zowel pro- als amateurstudio).
Een USB microfoon heeft een ingebouwde interface, en als je later niet meer tevreden bent van de interface of de mic zelf kan je daar niks meer mee doen. Als je een goede mic koopt zoals de SM58 kan je die blijven gebruiken ook als je een betere interface of betere preamps koopt. En op podium.

* Wat is het verschil tussen een Shure SM57 en SM58?

Citaat:
Beiden zijn quasi gelijk alleen een andere opbouw. Waar de SM58 beter directe vocals verdraagt is de SM57 veelzijdiger in zijn toepassingen maar gevoeliger voor direct vocaal geweld (kabouter plopkapje nodig).

Mixers:

* Ik wil voor mijn eerste opnamen een mixer kopen. Hebben jullie advies?

Als je een audio interface koopt, bijvoorbeeld de veelgenoemde Tascam US122 is een mixer in beginsel overbodig, dus als je weinig te besteden hebt zou ik in eerste instantie gaan voor een goede interface/geluidskaart. Je kan via de geluidskaart/interface direct opnemen op je PC. Je kan op bovenvermelde interfaces een gitaar en/of een MIC aansluiten (kan dus ook tegelijk twee sporen). Bijkomend voordeel is dat er bij deze interfaces de benodigde software wordt meegeleverd, en ook vaak een lite versie van een of meerder DAWS je kan dus direct en compleet aan de slag. Deze software bevat zelf een mixer die vermoedelijk vele malen krachtiger is dan al wat je ooit analoog zou kunnen aanschaffen.

* Heb ik een mengpaneel (mixer) nodig om muziek te kunnen opnemen op PC?

Neen. Je hebt helemaal geen mengpaneel nodig om muziek te kunnen maken op PC. Je spendeert je centen beter aan een degelijke interface met preamps, zoals de overal aangeraden Tascam US-122. Die zorgt ervoor dat je microfoonsignaal op niveau gebracht wordt en aan goede kwaliteit omgezet wordt naar een voor je computer bruikbaar digitaal formaat. Mixen doen wij tegenwoordig meestal in de computer, en dan ben je met een goedkoop mixertje weinig.

* Is een mixer dan helemaal niet nuttig?

Een mixer is wel nuttig als je meer apparatuur hebt en bijvoorbeeld snel je routing wil veranderen. Als je een tijdje bezig bent zal je zelf wel merken wat je nog kan mist, en kan je altijd iets kopen dat aan jouw behoeften voldoet.

Dure mixers worden ook gebruikt om analoog te mixen, maar dat is enkel zinning als je ganse studio van topniveau is.

Software:

* Waar kan ik een gekraakte versie van de ... software downloaden?

Niet hier! Wij zijn drastisch tegen illegale software. Bij veel audio interfaces krijg je tegenwoordig een gratis versie van bekende profesionele software. Zo krijg je bij de Tascam US-122 en vele andere interfaces Cubase LE, een volledig bruikbare versie van Cubase, met net dezelfde professionele kwaliteit als de dure betalende versie. Begin daarmee, de kans is groot dat je daarmee alles kan doen dat je de eerste jaren nodig hebt.

* Kan ik met LE versies van professionele software ook professionele opnames maken?

Jazeker. Tal van leden op deze sites werken daarmee. Als je daarmee nog geen redelijk resultaat kan halen, is het zinloos verder te investeren of op zoek te gaan naar cracks.

* Zijn er nog nadelen aan cracks?

Ze zijn illegaal. Je kan daarmee serieus in de problemen geraken. En het is onethisch: je profiteert op de rug van de mensen die wel eerlijk betalen voor wat ze gebruiken. En als je ermee uitpakt op een forum als dit zal je populariteit snel onder nul gaan.

* Waar vind ik legaal gratis software?

Leden van deze site hebben een heel uitgebreide lijst gratis legale software getest en verzameld. Check it out!

- Audio recording en productie freeware | Homerecording.be

MP3:

* hoe kan ik wav converteren naar mp3?

Hier zijn enkele gratis oplossingen:
- CDex Download and Review
- Audio Sound File Converter Software- Convert to wav, mp3, wma etc.
- in combinatie met audacity ( Audacity: Free Audio Editor and Recorder ) kan je deze gebruiken: Audacity: How do I download and install the LAME MP3 encoder?

Techniek:

* Mijn stem wordt maar aan één kant opgenomen. Hoe komt dat?

Net zoals de meeste instrumenten, is de stem een mono instrument. Als je een mono instrument gaat opnemen op een stereo-spoor, zal dit instrument maar aan één kant te horen zijn.
Om dit te voorkomen neem je dus een mono-bron (stem, (bas)gitaar, etc...) op op een mono-spoor.

* Bij het mixen merk ik dat bepaalde kanalen te luid staan, of zelfs kraken. Hoe komt dat?

Zorg ervoor dat je bij het opnemen nooit in het rood gaat. Als je interface klipt, kan je dat achteraf bijna niet meer herstellen.

* Ik wil wat opnemen met m'n laptop. Ik heb geprobeerd een micro via een adapter stekkertje in m'n microfoon ingang te steken en dan op te nemen. Dat bleek nogal drastisch vervormd te zijn, ook als ik de instellingen aanpaste. Wat kan ik doen?

Standaard ingebouwde geluidskaarten zijn gewoonlijk niet bedoeld voor audio werk. Voor weinig geld kan je al een externe interface aanschaffen die je op je computer kan aansluiten via usb. Over de Tascam US122 hadden we 't al. Deze beschikt over de nodige preamps, en je kan er zowel microfoons als instrumenten (zoals gitaar) op inpluggen voor degelijke opnamen. Je kijgt er bovendien een uitstekende basisversie van de populaire DAW software Cubase (LE) bij, zodat je meteen over de degelijke tools beschikt.

* Hoe kan ik de zang verwijderen uit een liedje?

Dat lukt bijna niet als dat alles samengemixt is. Je kan eventueel dit eens proberen:
- Voice filter

* wat zijn de juiste instellingen voor het opnemen van rap, zodat het goed op de beat zit lekker mee gaat in de beat en dat het lekker loopt(flow)?.

Die zijn er niet. Je moet zelf spelen met alle parameters om een lekkere beat te krijgen en daar de vocalen lekker in te leggen. Het is dus echt wel nuttig je in te werken in de technischhe kant en te proberen de betekenis van de parameters in je signaalketen te begrijpen.

* Als ik daar mee opneem heb ik last van een wat hinderlijke vertraging. Hoe komt dat en wat doe ik eraan?

Dit probleem heet "latency", en je kan met deze zoekterm heel veel informatie terugvinden op het forum. Als je een goedkope / onboard geluidskaart gebruikt kan je Asio4all eens downloaden. Het is een gratis driver die vele van deze problemen oplost. Heb je een degelijke interface (zoals hier aangeraden wordt) dan kan je de drivers van de fabrikant gebruiken, en eventueel de buffersize van de driver aanpassen. In Cubase kies je daarvoor "driver" bij devices setup en dan controlpanel.

Beats:

* Hoe maak ik beats?

- FL Studio Homepage (toegankelijk en snel, sterk aanbevolen als eerste programma)
- Propellerhead Software - Products - Reason

Dit artikel wordt verder aangevuld met jullie suggesties, verbeteringen en nieuwe veelgestelde vragen! Reageer enkel met aanvullingen aub, als je (onbeantwoorde) vragen hebt, maak er dan een nieuwe discussie van.

Laatst gewijzigd door Pixie; 23-03-2011 om 20:11
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-02-2009, 23:10
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard Re: Veelgestelde beginnersvragen (FAQ). Verplichte kost voor je vragen stelt!

Voor de mensen die geen geld hebben, Reaper. Net zo makkelijk als FL, maar dan goedkoper. (als ze hem al kopen)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-02-2009, 23:19
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Veelgestelde beginnersvragen (FAQ). Verplichte kost voor je vragen stelt!

BB dit is een geschenk uit de hemel voor dit forum. Hopelijk gaat met deze post de waarde van het forum beetje ophoog. Ik was al een tijdje afwezig door het TE vele "wat moet ik kopen" topic's en het slechte zelf zoeken naar antwoorden.
Mis beetje de "diepere" topic's hier soms.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-02-2009, 23:23
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Het is een aanzet he, ik hoop dat deze format de juiste doelgroep bereikt, naast onze gids en andere inspanningen . Beter enkele heel goede threads dan honderden maal dezelfde individuele vraag.

Nu hopen dat er nog flink wat toevoegingen komen: wie suggesties heeft, posten maar!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-02-2009, 23:28
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Was ik er helemaal vergeten bij te zetten:

GODDANK

Is er een mogelijkheid om een link permanent onder een toetscombinatie te hebben? Dus zoals de control+c, maar dan bijv. Alt+c. Zou wel handig zijn.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-02-2009, 01:33
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

Bump

Opdat deze post bovenaan in de lijst blijve staan !!!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-02-2009, 01:39
Webmaster

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duuk Bekijk bericht
Bump

Opdat deze post bovenaan in de lijst blijve staan !!!
Het is een sticky, dus in het beginnersforum zal deze bovenaan blijven. Je kan wel helpen door
- beginners die vragen stellen die hier al beantwoord zijn, rechtstreeks naar hier door te verwijzen
- vragen die hier ontbreken mét bijhorend antwoord te posten in deze thread, zodat ik de eerste post kan aanpassen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-02-2009, 07:59
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Ik vind dat jullie snel deze smilie moeten invoegen als standaard optie voor dit soort van threads:

IZ.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-02-2009, 14:07
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Super!

Herwig
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-05-2009, 17:41
Vintage Member

Reputatie: Stoute Jos wordt hier goed onthaald

Bij 't googlen ben ik de technische fiche van een tour v. BJO tegengekomen, daar vermelden ze welke mics ze willen voor welke instrumenten. Handig
Technische Fiche Brussels Jazz Orchestra
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten