homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-02-2009, 22:26
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg
Standaard /3gb switch voor Cubase SX 3 (Windows XP media center)

Beste forumgenoten,

Alweer een brandende vraag. Lees op het internet iets over een /3gb switch om meer RAM toe te wijzen aan een applicatie in dit geval Cubase SX 3.

Cubase SX 3 draait bij mij op Windows XP media center, dual core 6400 2.14 GHZ 3,5 GB (Windows XP herkent alleen 3 GB)

Weet iemand hier meer over deze /3gb switch en zoja kan je misschien uitleggen hoe ik dat installeer.
Ook heb ik mijn virtueel geheugen aangepast naar Begingrootte : 4072 en Maximale grootte : 4073. Is dit verstandig?

Bedankt!!

Groetekes,

Simple

Laatst gewijzigd door billybear; 20-02-2009 om 08:36 Reden: Onderwerp prefix toegevoegd
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 06:28
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: /3gb switch voor Cubase SX 3 (Windows XP media center)

de /3gb switch pas je toe door in het bestand boot.ini achter de regel waar gezegd wordt op welke harde schijf je windows staat "/3gb" (zonder aanhalingstekens) bij te schrijven.

boot.ini zou je moeten kunnen terugvinden op je C-schijf. Let wel, dit is een systeem-bestand en dus standaard verborgen. Om het zichtbaar te maken moet je je mapopties aanpassen in Windows. Ook neem je het best eerst een backup van het bestand.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 14:46
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Hey,

die 3Gb switch is niet echt aan te raden. Ik heb zelf 4 Gb Ram steken , maar windows ziet er maar 2,88Gb. Ik ben dan serieus gaan uitpluizen op het net hoe dat zit. Er wordt heel tegenstrijdige informatie hierover op forums gepost.

Maar de meer degelijke en onderbouwde schrijfsels zijn heel erg duidelijk dat er vrijwel geen voordelen aan hangen om met /3Gb switches of /PAE commands te gaan zitten morrelen.

Ik raad je aan degelijke informatie hierover te zoeken.

Wat je ermee doet is zo'n beetje zoals de belgische regering die de mensen met de ene hand cadeautjes geeft en de andere hand de laatste kruimels wegplukt. Zo ga je een beetje aftappen van je kernelgeheugen voor gebruike in je programma's. Dat is niet bepaald bevorderend voor je systeem.

Van mijn 4 Gb ram blijft vrijwel niks over door de 3 UAD-1 kaarten , een RME pci en een zware grafische kaart, die elk een stuk ram reserveren. Hoe dan ook, ik ben heel erg tevreden dat al dit hardware zootje perfect gesmeerd loopt. En ook met zware sample-programma's (bvb EWQL Platinum orchestra) zit ik niet snel tegen mijn ram plafond. Dat windows niet al mijn geheugen 'ziet' is voor mij bijkomstig.

Laatst gewijzigd door jeroen.grommen; 07-02-2009 om 17:32
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 15:14
Senior Member

Bedankt voor jullie antwoorden/adviezen. Ik heb het echter wel geprobeerd, heb 2 opstartprofielen aangemaakt voor het geval alles vastloopt. Vervolgens heb ik Cubase SX 3 opgestart eerst in Windows xp media center zonder 3 gb switch. Daarna heb ik een project opgestart in Cubase SX 3 en de taskmanager en daar een screenshot gemaakt. Vervolgens computer opnieuw opgestart geboot met 3 gb switch in windows xp media center. Cubase SX 3 weer opgestart met hetzelfde project en daar weer van de taskmanager een screenshot van gemaakt. Zie beide screenshots hieronder. Ik zie weinig verschil in de CPU-gebruik maar wel in de andere gegevens.

Foto links is ZONDER 3 GB switch geboot en foto rechts MET 3 GB switch aan geboot.

Kan iemand vertellen op basis van alle gegevens van de taskmanager of het nu beter is of eigenlijk slechter of helamaal niet uitmaakt?

Thanks!!!

Groet,

Simple
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  zonderr.jpg
Bekeken: 123
Grootte:  24.3 KB
ID: 1649   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  met3gbswitchh.jpg
Bekeken: 121
Grootte:  24.3 KB
ID: 1650  

Laatst gewijzigd door Simple; 07-02-2009 om 15:26
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 17:26
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

volgende info komt van " Ask Dan: What's with the 3Gb memory barrier?"

Citaat:
I should add a note about the /3GB, /4GT and /PAE Windows boot.ini switches, too, because they often come up when people are talking about 4Gb-plus Windows PCs.

They are all useless to you. You do not want them.

/3GB and /4GT are config settings for different versions of Windows that tell the operating system to change the partitioning of the 4Gb 32-bit address space so that applications can use 3Gb and the OS kernel only 1Gb, as opposed to the standard 2Gb-each arrangement. They don't help at all with the 3Gb barrier, and most applications don't even notice them, so desktop users lose kernel memory space (and system performance) for no actual gain at all.

The /PAE boot.ini switch, on NT-descended Windows flavours, activates the Physical Address Extension mode that's existed in every PC CPU since the Pentium Pro. PAE can also be enabled by the /NoExecute entry in boot.ini, which turns on support for the NX bit which you probably also don't actually want.

PAE mode, in its proper form, cranks the memory address space up to 64 gigabytes (two to the power of 36). The computer can then give a 4Gb addressing block within that space - or even more, with extra tricks - to each of several applications.

PAE's no good to the everyday 3Gb-problem-afflicted user, though, for two reasons.

First, it presents 64-bit addresses to drivers, and thus causes exactly the same compatibility problems as a proper 64-bit operating system. Except worse, because now you need PAE-aware drivers for 32-bit Windows, instead of plain 64-bit drivers for a 64-bit OS.

From a normal user's point of view, PAE gives you the incompatibility of a 64-bit operating system when you're still running a 32-bit OS.

For this reason, Microsoft changed the behaviour of the /PAE option in almost all versions of WinXP as of Service Pack 2. They fixed the endless driver problems by, essentially, making /PAE in XP not do anything to addressing. All versions of WinXP except for the x64 Edition now have a hard 4Gb addressing limit, no matter what hardware you use them on and what configuration you choose. All PAE does in those versions of Windows is activate NoExecute support, which, once again, you probably don't want.

This isn't a big problem, of course, since XP is not meant to be a server operating system. But it's still mystifying to people who try the /PAE flag and can't figure out why it doesn't work.

Oh, and just in case you for some reason still wanted to try PAE: It eats CPU time, too.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 18:11
Senior Member

Jeroen bedankt voor de info.

Moet echter wel zeggen dat ik op andere forums weer informatie tegenkom die dit tegenspreken, zo heb ik ergens op cubase.net ook gelezen dat mensen wel te spreken zijn over de /3gb switch en dat het op hen systemen wel degelijk een verschil heeft gemaakt in prestatie.

Groet,
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-02-2009, 22:18
Senior Member

Zijn er nog anderen die hier meer over weten of dit toepassen in hen Operating system?
Of anderen die me meer kunnen vertellen over de screenshots die ik heb gepost?

Alvast bedankt.

Groet,

Simple
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten