homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-02-2009, 23:44
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Exclamation Overstap betrouwbare G5 naar Intel Mac pro

Hallo, Ik zit de laatste weken met een ietwat dilemma. Bij mijn poging tot het maken van elektronische muziek-producties ondervindt ik regelmatig "hick-ups" bij mijn Powermac G5 (2ghz dual core met 6,5gig ram): "Core audio overload", damn, wat nu gedaan??? Mijn vraag is: gaat een nieuwe mac met intelprocessor mij verderhelpen? De G5 is superstabiel (qua betrouwbaarheid maar niet qua cpu-power). Gaat de Mac pro dit ook zijn? Zijn er mensen die hun ervaring kunnen delen? Al sinds het begin zit ik met de vervelende vragen over: "ga ik bv. een vette moog voyager kopen of ga ik volledig digitaal met soft synths ed.", met natuurlijk een zware pc die alles zal verwerken. Of ga ik mijn goede vriend de G5 houden en voor het geld van de Mac pro een goede analoge synth aanschaffen en mss wat TCelectronics, SSL, UAD,.. DSP-power aanschaffen??? Heeft er iemand een goed idee?
Als ik bij de system reqs van vele softwarefabrikanten lees, zie ik vaak staan: G5=ok but we recommend an intel cpu-unit. Mijn gevoel zegt: dtr, koop een vette analoge synth en neem alles op als audio. Maar de consumptie-maatschappij zegt: dtr, koop alles supernieuw,snel,vet,..meeeeeerrr....grrrr......... in ieder geval, ik slaap nog goed. Een persoon die ik ken produceert op een G4 met logic 5 en zet zijn prod's op vinyl. Dus ja,...
Moet ik mee met de "flow" of zal ik op me op een aangename wijze van de Mac Pro -kriebel ontdoen? Toen ik 13 jaar geleden lpeetjes kocht van laurent garnier klonken die vettttt...
Toen waren er toch ook geen Mac Pro's met cpu-vretende soft-synths. Laat ik maar gaan petanquen...
No way, muziek is mijn passie!!!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-02-2009, 09:36
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Overstap betrouwbare G5 naar Intel Mac pro

volgens mij zijn de intels even betrouwbaar als de ppc's..
heb hoegenaamd niet "meer" problemen met mijn intel dan destijds met mijn G4..
investeren in powercore of UAD zou'k cht niet doen.. die UAD-kaarten zijn ondertussen 10 jaar verouderd.. 't wordt hoog tijd dat ze stoppen met diezelfde koe te melken en eens een nieuw kalf werpen..
een mac-pro is dus zker geen slechte zet.

en om ff de vergelijking qua power te maken.. een intel macbookje van 1,8ghz is sneller dan een G5 dual 2ghz (bij evenveel ramgeheugen uiteraard !)

een vette analoge synth heeft uiteraard ook zijn voordelen en raad'k ook absoluut aan.. maar met n vette synth zit je uiteraard veel beperkter dan met al die softsynths die je extra kan draaien op je mac pro..
laurent garnier had niet n synth.. die had er 20, 50, 100,...

hoe dan ook.. qua stabiliteit moet je geen schrik hebben van die macpro..
voor apple zo'n overstap naar intel maakte hebben ze cht wel alle aspecten bekeken, en de intelchip was gewoon de sterkste op de markt..

volgens mij gaat die nieuwe synth je processing probleem ook niet oplossen.. 't is niet dat die ervoor gaat zorgen dat je minder softsynths gaat gebruiken.. je gaat'm uiteindelijk gewoon als xtra gebruiken..
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-02-2009, 14:18
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Hoi,

Of je mee wil met de "flow" hangt volgens mij volledig af van je eigen keuze en ingesteldheid.

Kijk, ik werk momenteel op een iMac G5 1.8, met (amper) 2GB RAM, en met Logic Express (dus geen studio/pro!). Hoegenaamd actueel niet de snelste pjoeter noch de meest recente software, maar alles werkt, alles werkt stabiel, en ik kan er alles mee doen wat ik wil. Zo draai ik zonder problemen al mijn vst's, en sommige slorpen behoorlijk wat geheugen, maak ik zonder probleem nummers van 50-60 tracks, alleen maak ik gebruik van de tools die aangereikt worden om mijn systeem zo weinig mogelijk te belasten (zoals bijvoorbeeld het freezen van audio instrument-tracks, of het omzetten van afgewerkte tracks naar audio-files,...). Ik acht het ook niet nodig om te beschikken over een ton-of-wat software: Stylus RMX met wat expansions, Halion, een aantal NI-plugins, en nog wat efx-plugins (hoewel het meeste standaard uit Logic komt), en de rest komt uit externe stuff.

Ga ik mee met de "flow"? Voorlopig niet: zolang mijn huidige setup mij toelaat te doen wat ik wil, ben ik niet van zinnens om te veranderen. Ik heb al vaker getwijfeld - voor het geld moet je het zeker niet laten - om te upgraden naar de logic pro/studio-versie, maar gelet op mijn huidige setup n wat ik er mee kan doen heb ik nog geen goeie reden gevonden om dit te doen. Ik ben redelijk overtuigd dat een upgrade mij tal van nieuwe features zal opleveren die mijn systeem deftig zullen vertragen n waar ik nooit ook maar enig gebruik zal van maken.

Misschien dus - voor zover je dit nog niet mocht hebben gedaan - eerst eens zien of het probleem niet kan worden verholpen binnen je huidige setup. Je voorbeeld is in die zin niet ten onrechte: er zijn er die straffe dingen maken op gear die belange niet zo recent is als die van jou.

En voor wat het waard is: plugins zijn bijzonder praktisch, maar een vette hard-synth op uw kast oogt nog altijd een pak sexier.

Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-02-2009, 15:00
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
die UAD-kaarten zijn ondertussen 10 jaar verouderd.. 't wordt hoog tijd dat ze stoppen met diezelfde koe te melken en eens een nieuw kalf werpen..
lang op reis geweest? --> Universal Audio | UAD
Uad is en blijft een fantastische oplossing. Kwalitatief onbetwistbaar zowat de beste plugins op de markt, en de nieuwe DPS's van UAD zijn zeer krachtig om workload te verlichten.

Citaat:
volgens mij gaat die nieuwe synth je processing probleem ook niet oplossen.. 't is niet dat die ervoor gaat zorgen dat je minder softsynths gaat gebruiken.. je gaat'm uiteindelijk gewoon als xtra gebruiken..
Dat denk ik ook.

Pzz
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-02-2009, 16:57
Limited

Reputatie: Mesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstralingMesadude heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
lang op reis geweest? --> Universal Audio | UAD
Uad is en blijft een fantastische oplossing. Kwalitatief onbetwistbaar zowat de beste plugins op de markt, en de nieuwe DPS's van UAD zijn zeer krachtig om workload te verlichten.

Pzz
die nieuwe UAD had ik inderdaad gemist.. werd hoog tijd ook..
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-02-2009, 23:19
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Exclamation Re: Overstap betrouwbare G5 naar Intel Mac pro

Hallo, alvast bedankt voor de reacties! Het spijtige aan de hele zaak is dat het tegenwoordig verschrikkelijk nadelig is om een computer te verkopen. Een Mac zoals de mijne gaat gemiddeld tegen 500 euros...?? Wetende dat het beestje indertijd ook 2500 kostte (zonder ram ed.). Ik ga er in ieder geval nog enige tijd over nadenken, al de pro's en contra's nog eens effe laten bezinken. Ik ga mss toch maar proberen om afgewerkte tracks te freezen of te bouncen als audio-file om mijn cpu een beetje te laten rusten. Wat betreft de UAD kaarten, bezit ik momenteel een PCIe UAD1 expert pack. Dit geeft toch wel behoorlijk wat "punch & feeling" in mijn tracks. 1 kaart is wel beperkt maar uitbreiding is altijd mogelijk.

Zou het helpen als ik nog wat extra werkgeheugen in mijn mac installeer? Gezien de belachelijk lage prijs voor dit type ramgeheugen.

Tot schrijfs, d-ter
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-02-2009, 01:29
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Zou het helpen als ik nog wat extra werkgeheugen in mijn mac installeer? Gezien de belachelijk lage prijs voor dit type ramgeheugen.
Gezien je 6.5Gb hebt...nope, gaat geen bal uitmaken

pzz
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-02-2009, 10:04
Limited

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d-ter Bekijk bericht
Een Mac zoals de mijne gaat gemiddeld tegen 500 euros...?? Wetende dat het beestje indertijd ook 2500 kostte (zonder ram ed.)
ram bijsteken gaat inderdaad niks helpen..
500euro is toch weinig hoor.. zker met zoveel ramgeheugen denk'k dat je eerder richting 800 mag denken..
en als je'm niet hoger dan 500 verkocht krijgt wil ik er gerust 550 voor geven
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-02-2009, 10:21
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald

Ik betaalde 600 voor een G5 (2-core, 2GHz en 4,5 GB ram). Hij is sneller dan mijn macbook pro (dual core, 2,4 Ghz en 2 GB ram). Ik heb op beiden Logic staan en min of meer dezelfde plugins.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-02-2009, 13:38
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Nou, Een goeie G5 brengt nog een aardige duit op!
Kijk een op MP, daar staan ze met dergelijke prestaties voor iets minder dan 1000 euro.

En die afschrijving, Wees blij dat je geen gewone merk pc hebt, de brengen pas geen drol meer op. Een pc van pakweg 4 jaar oud kan je nu aan de straatstenen niet meer kwijt. Als je daar 100 euro voor krijgt mag je in je handjes klappen. Ook als deze destijds 2500 euro kosten.
Ik verkoop voor een kennis van mij een oude HP, deze is uit mijn hoofd 5,5 jaar oud en kostte destijdes 2800 euro! Daar zat niet eens een scherm oid bij. Ik krijg hem nu niet eens voor 100 euro de deur uit.

Daarom is een Mac ook een betere investering als je een bak geld wilt uitgeven aan een pc. Vooral de Pro brengt na zijn economische levensduur nog een flinke duit op.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten