homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 00:22
Active Member

Reputatie: Rage is op goeie weg
Standaard Re: Nieuwe pc

De makkelijke weg ->

Deze PC
En dan haal je voor 45 euro nog eventjes 4 GB geheugen erbij en je hebt al weer 8 GB, plus een sneller systeem als die andere. En waarschijnlijk is die 1 TB harde schijf opgedeeld in verschillende parties. En misschien nog eventjes een simpele firewire kaart voor laten we zeggen max 15 euro? Kom je uit op de 760 euro?

De moeilijke weg ->

Lian Li PC-7B PLUS II Black (goede degelijke behuizing,.. ook vrij stil)
OCZ 500W StealthXStream Silent (ook een goede voeding en weer stil)
Asus M3N78 SE (goedkoop moederbord, meer heb je ook niet nodig)
ICIDU PCI FireWire Card (voor 4 extra firewire ports als je niet genoeg hebt aan 1)
AMD Phenom II X4 940 (snelle processor)
Asus Triton 75 (passieve koeler dus helemaal stil)
2x TakeMS 4GB DDR2 PC6400 (8 GB geheugen zodat je genoeg plug-ins kan runnen)
WD 1TB Sata II 32MB WD10EADS (1 TB harde schijf, kan je opdelen in meerdere parties)
Club3D 256MB 8400GS PCI-E (simpele videokaart, wel passief dus geen geluid alleen nodig voor beeld)
Pioneer DVR-216 SATA Black (gewoon simpele dvd brander, altijd wel handig)
Microsoft Windows Vista Home Basic 64bit NL (besturing systeem spreekt voor zich)
Assemblage Hardware (alles in elkaar gezet voor als je het zelf niet wilt doen.

Totaal: € 800,30

Ik denk dat 30 cent geen probleem gaat worden of wel? Dit trouwens bij PC Megastore

@tmo:
Hoezo is AMD af te raden? Ik denk dat ze zich met de Phenom II aardig terug hebben gebracht.. Vooral als je kijkt naar prijs/prestaties.. Misschien niet de snelste processoren die er op dit moment zijn maar dat kan je voor 800 euro toch niet verwachten.

Laatst gewijzigd door Rage; 07-02-2009 om 01:04
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 00:22
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Rage even een paar tegen argumenten,

De betaalbare moederborden voor Ci5 komen pas Q3/Q4 2009. Dus nog minimaal een half jaar.

Daarnaast is AMD sowieso af te raden voor iedereen die een pc koopt die op performance gericht is, Ún wat geld te besteden heeft. Alleen voor goedkope HTPC's bijv. is het nog zeker een goede keuze.

Dual Channel of niet maakt geen drol uit. Ik merk er iig zo goed als niets van. Het verschil is erg gering, maaar, voor de 20 euro die een 2GB latje kost, zou ik het wel gewoon doen. Je kan het maar vast in huis hebben. DDR2 zal toch nog alleen maar in prijs stijgen. Op MP kan je het dan weer voor meer kwijt.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 00:30
tmo tmo is offline
Senior Member

Die eerste pc, kan je niet even 4GB bij prikken. Er zitten 4 latjes van 1gig in, dus je zal de 4GB moeten verkopen, om vervolgens 8GB te kopen in reepjes van 2gig.

De 2e config is wel netjes, maar 1 harde schijf is gewoon niet veilig genoeg in mijn ogen. Ik heb sowieso 2 verschillende schijven voor windows/installs en dan 1 voor data. De 2e schijf heb ik nog in een RAID1 staan, dus gemirrored, zodat alles veilig staat.
Ook zijn de performance beter met 2 losse schijven. Een rompler houdt immers wel van een flinke HD bandbreedte.
Dus voor dat geld is mijn configuratie denk ik beter.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 00:42
Active Member

Als 2 schijven zo belangrijk zijn kan je bijvoorbeeld een Cooler Master Elite kast halen zoals jij zei..

Ik denk dat, dat wel zo'n 40/50 euro bespaart dan kan je wel een extra schijf halen.. Dan heb je bijvoorbeeld 250 GB besturingssysteem en plugins, en 1 TB voor de rest. Dan krijg je dit dus,

Coolermaster Elite 330 (hele simpele behuizingl)
OCZ 500W StealthXStream Silent (ook een goede voeding en weer stil)
Asus M3N78 SE (goedkoop moederbord, meer heb je ook niet nodig)
ICIDU PCI FireWire Card (voor 4 extra firewire ports als je niet genoeg hebt aan 1)
AMD Phenom II X4 940 (snelle processor)
Asus Triton 75 (passieve koeler dus helemaal stil)
2x TakeMS 4GB DDR2 PC6400 (8 GB geheugen zodat je genoeg plug-ins kan runnen)
WD 250GB 8MB SATA II (voor windows en installs)
WD 1TB Sata II 32MB WD10EADS (1 TB harde schijf, kan je opdelen in meerdere parties)
Club3D 256MB 8400GS PCI-E (simpele videokaart, wel passief dus geen geluid alleen nodig voor beeld)
Pioneer DVR-216 SATA Black (gewoon simpele dvd brander, altijd wel handig)
Microsoft Windows Vista Home Basic 64bit NL (besturing systeem spreekt voor zich)
Assemblage Hardware (alles in elkaar gezet voor als je het zelf niet wilt doen)

Totaal: € 795,35

Zeg maar, best of both worlds.
En van alles een beetje meer..

Laatst gewijzigd door Rage; 07-02-2009 om 01:02
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 01:01
tmo tmo is offline
Senior Member

Weetje, opzich maakt het ook niet zo gek veel uit.
Waar je het beste gevoel bijhebt moet je nemen.

Nog wel even een Zij-note, als dat moederbord een onboard graka heeft, waarom dan een losse videokaart erin? Als de TS maar 1 scherm gebruikt, is dit dus voldoende. Bij 2 schermen moet je inderdaad wel een losse videokaart hebben.
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 01:03
Active Member

die onboard video kaart was een foutje van mij..

ik keek niet goed naar de poorten op de achterkant volgens mij heeft die geen onboard videokaart..
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 01:18
tmo tmo is offline
Senior Member

Heeft hij inderdaad niet. Tis wel een te goedkoop (verouderd) bordje. 1 netwerk aansluiting, geen FW, maar 6 USB poorten... Een leuk gigabyet bordje heb je meer aan. Heb je ook meteen degelijke FW erop. Want wat je tegewoordig nog met ene paralelle poort en seriele poort moet is mij een compleet raadsel.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 10:37
Senior Member

Reputatie: Sleepwalker is op goeie weg

Ha Rage & TMO, jullie vergelijkingen bieden mij inzicht. Ik merk dat jullie beide toch steeds voor de 64bit-optie kiezen. Hebben jullie daar positieve ervaringen mee? Weten jullie iets af van de mogelijke problemen ermee die ik in post nr.20 schetste?

Zoals TMO al aangaf: zo vreselijk veel zullen jullie configuraties niet van elkaar verschillen, in prestaties. Het belangrijkste voor mij is nu dat ik het vertrouwen kan hebben dat alles wat nu goed werkt bij mij, het straks op de nieuwe pc ook doet.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 07-02-2009, 11:45
tmo tmo is offline
Senior Member

Tsja, als ik eelrijk ben, ben ik er niet zo positief over... 64bit Vista pakte voor mij uit als een ramp. Dat begon bij met draadloos netwerk kaart die geen drivers had, daarna mijn (inmiddels oude) tascam FW-1082 die neit wilde. Het geluid bleef mar kraken.
Toch, denk ik dat het aan de fabrikanten lag. Het draadloos netwerkprobleem heb ik opgelost met een 'illegale' homemade driver. Daarmee werkte hij uiteindelijk wel super. De interface heb ik niet meer aan de praat gekregen, maar ik dnek dat dit ook komt doordat ik geen Ti-chipset op mijn moederbord heb. Met m'n nieuwe Fw kaart, ded hij het wel, maar toen had ik alweer 32bit erop geknalt. Maar wel werg balen, want ik heb wel 6GB aangeschaft waarvan nu weer 2 gig in de verpakking zit.

Maar ik hoor ook hele positieve reacties op 64 bit.
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 23-02-2009, 15:30
Active Member

Reputatie: il liberatore is op goeie weg

ik werk met vista 64 bit, super.
6gyg ddr3 in triplechannel, 2 x1tb, core i7 etc...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten