homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 13:45
Junior Member

Reputatie: Lieve is op goeie weg
Standaard nieuwe iMac

Hallo allemaal,

Drie jaar geleden ben ik van nul begonnen met homerecording: heb mij toen een iMac G5 aangeschaft, Cubase SX3, Hypersonic 2, een hubje en M-audio Firewire 1814. Met veel vallen en opstaan heb ik het meeste ondertussen onder de knie en kan ik liedjes opnemen en op een cd'tje branden. 4 weken geleden startte mijn Mac niet meer op -> naar de Apple-store -> 2 weken later + 180 euro betalen mocht ik mijn computer weer gaan ophalen -> dezelfde avond is de computer alweer gecrasht -> enkele dagen geleden kreeg ik een telefoon van Apple dat er een verkeerde diagnose werd gesteld en dat het moederbord stuk is -> 970 euro reparatiekosten (heb 180 euro wel terug gekregen) -> ik was erg teleurgesteld, vermits ik mijn Apple enkel gebruik voor voornoemde programma's, ik heb namelijk een andere computer waar ik mee op internet ga, tekstverwerking gebruik,... -> ik vind het dus erg vreemd dat de iMac na slechts 3 jaar klaar volledig stuk is, maar ja, dat is technologie, zeker?
Nu heb ik dus opnieuw een iMac G5 gekocht met als processor Intel Core 2 Duo-processor.
Vermits ik echt geen groot talent ben i.v.m. installatie, aansluiting,... heb ik al mijn moed bijeen geraapt om mijn programma's op deze nieuwe computer te installeren, maar het lukt me helemaal niet...

1) Cubase SX3 heb ik wel geïnstalleerd gekregen en dit werkt ook (daar ben ik al blij om)
2) M-audio Firewire 1814 krijg ik voor niks aan de praat. Op het bureaublad verschijnt echter wel het icoontje en in systeemvoorkeuren wordt "M-Audio Firewire 1814" vermeld bij "overige". Volgende tekst komt op het scherm: "U kunt het voorkeurenpaneel niet openen omdat deze voorziening niet op een Intel-Mac kan worden gebruikt". Wat doe ik mis? Hoe los ik dit op?
3) Hypersonic2 krijg ik ook niet geïnstalleerd???
4) Tot overmaat van ramp weet ik zelfs niet hoe ik mijn hubje "T7 Hub USB 2.0" laat werken. Als ik een USB-stick in het hubje steek, vermeld de computer dit WEL in Finder, als ik de dongle van Steinberg erin steek, werkt Cubase niet. En als ik de dongle in de computer steek, dan werkt Cubase wel...

Ik hoop dat iemand me kan helpen, zodat ik snel al mijn programma's weer kan gebruiken.

Vele lieve groetjes,
Lieve
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 13:53
Hacmac's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg
Standaard Re: nieuwe iMac

Hey,

ik kan je maar met een paar dingen helpen:

- Voor je M-Audio: Verwijder al je drivers en dowload de meest recente
van M-AUDIO, waarschijnlijk zijn je oude drivers niet compatibel
met de Intel Macs.
-Dongles doen inderdaad moeilijk over usb-hubs. Werkte het op je vorige iMac wel?
Indien ja is het misschien weer een driver probleem... net zoals hierboven,
ga naar de websites van de fabrikanten en controleer of er nieuwe versies van de
drivers zijn
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 14:06
Patatje's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Inderdaad Lieve zoals Hacmac reeds schreef is het uitkijken dat je programma's enz ... allen de upgrade's krijgen voor met intell dualcore overweg te kunnen. iMac scand steeds of je programma, toestellen compatibel zijn en indien niet laat hij ook niet toe deze er op te zetten.
Anderzijds vind ik iMac dan ook weer gemakkelijker dan mijn pc die ik ook maar voor de overige bewerkingen gebruik buiten muziek. Op de iMac kan je zo zaken aansluiten die onmiddelijk werken, zelfs zonder dat er drivers altijd nodig zijn, ook als alles correct is, gaat dit op Mac ook veel logischer en vlotter dan op een pc waar je altijd met veel omweg iets gedaan maar krijgt.

Kestie van de sleutel (dongle) die welke ik heb van mijn Logic Pro steek ik gewoon in mijn schrijftoetsenbord van de iMac Daar zitten ook twee usb poortjes op, allee bij mij toch. In het andere stak ik mijn muis en vandaar naar de computer, ik heb wel een iMac 20 insch maar dat toetsenbord zal wel geen verschil maken. Een usb hub wordt wel direct herkend maar ik heb eigenlijk de sleutel nog niet geprobeerd via de hub.

Patrick.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 14:33
Junior Member

De dongle in mijn toetsenbord steken i.p.v. in mijn hubje werkt alvast prima! Bedankt!

Ik probeer nu mijn M-audio Firewire...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 14:59
Junior Member

Hallo,

Via de site van M-audio heb ik geprobeerd om de upgrade te vinden, maar eerlijk gezegd lukt het me niet. Ik zoek eerst bij firewires, dan klik ik op 1814, dan om Mac OS 10.5.4 en dan op "go", maar dan komt er een lijst waar ik niks van begrijp. Wat moet ik dan doen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 15:10
Hacmac's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg

Ik heb net even dezelfde stappen doorlopen
en zie onderaan de pagina de download staan bij 'Results'.

Product Date Version File Name
Firewire 1814 06/26/2008 1.8.4-3 FireWire_OSX_1.8.4-3.dmg

Die moet je hebben
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 15:13
Patatje's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Ik heb dat toestel niet maar Alesis I/0 26 firewire.

Maar even gekeken op die audio site. Je moet wel naar drivers en dan zien dat je de goede OS aanklikt voor je Mac, dus je type waar je aan zit met je upgrade van je Mac en vooral ook Intell compatiebel dus, ik zie ze er tussen staan.
Heb je de goede driver, dan op klikken, je krijgt nieuw tablad waar je van alles kan invullen, ga daar naar gans onder en daar vind je de driverlink. Die klik je aan en die zou op je Mac moeten gedownload worden.

Opgelet, je zal eerst de oude driver moeten verwijderen, meestal zit er een verwijdertool bij en dan de nieuwe driver installeren.

Je zal in de meeste gevallen eerst de firreware ook moeten loskoppelen van je audiointerface en nadien als de nieuwe driver is geïnstaleerd als laatste weer je interface aan je pc koppelen zodat die hem dan gaat herkennen.

Groetjes,

Patrick.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 15:13
Tsane's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Tsane is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar Tsane Stuur een bericht via Skype™ naar Tsane

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hacmac Bekijk bericht
Ik heb net even dezelfde stappen doorlopen
en zie onderaan de pagina de download staan bij 'Results'.

Product Date Version File Name
Firewire 1814 06/26/2008 1.8.4-3 FireWire_OSX_1.8.4-3.dmg

Die moet je hebben
Als je daarop klikt wordt je doorverwezen naar een pagina met een enquete enz... Scroll gewoon helemaal naar beneden en klik in het gele kader op FireWire_OSX_1.8.4-3.dmg (6.7 MB) op te downloaden.
  #9 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 15:16
Junior Member

Ik probeer het dadelijk! Alvast bedankt voor de goede raad!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 25-01-2009, 15:27
Junior Member

Het is gelukt!!!!!!!!! Je hebt van mij iemand dolgelukkig gemaakt! Ik zou echt niet weten hoe ik dat alleen klaar zou krijgen!!!
Bedankt! Bedankt! Bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten