homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 18:06
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald
Standaard drum opnemen overhead vraagje

Jeeps,

binnenkort nemen we onze eerste demo op, ben al eventjes bezig geweest met voorbereiding van alles omdat dit mijn eerste grote project word en ik zit met het volgende probleem.

Onze drummer heeft en rijdelijke uitgebreide drum vooral aan de rechterkant (van de drummer) bevinden zich 2 floortoms en een ride cymbaal. Het probleem is nu dat hij graag deze grote cymbaal gebruikt, maar ben bang dat de overhead microfoons niet alles mooi zullen kunnen opnemen wegens te grote afstand. We gaan gebruik maken van Shure PG81 microfoons.

Natuurlijk gaan we pas zelf weten bij de drumcheck of dat het een probleem wordt of niet, maar was hier graag al eventjes op voorbereid. zouden jullie dan vb apart nog eens de ride opnemen zodat je deze duidelijk hebt en nog wat extra kan bijmixen?

hieronder enkele foto's van de drumopstelling.

Groetjes Tijmerd
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1040316.JPG
Bekeken: 115
Grootte:  40.4 KB
ID: 1594   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1040318.JPG
Bekeken: 103
Grootte:  42.7 KB
ID: 1595  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1040317.JPG
Bekeken: 89
Grootte:  40.5 KB
ID: 1596  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 18:44
Senior Member

Reputatie: Literecordings wordt hier goed onthaaldLiterecordings wordt hier goed onthaald
Standaard Re: drum opnemen overhead vraagje

Ik zou gewoon met zoveel mogelijk micro's opnemen. En achteraf in de mix kijk je of ze nodig zijn of niet. Zo doe ik het meestal.

Aan de drummer zijn setup te zien spelen jullie metal? Zorg dan dat je genoeg "klik" in de bassdrum krijgt, ik kan het soms wat moeilijker verkrijgen met vellen zonder "gat"(als ik de foto's bekijk toch?)

Grtn
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 18:52
Senior Member

we spelen idd Metal, (Power Metal). We zijn van plan de bassdrum te triggeren en deze dan te mixen met het signaal opgenomen door de microfoon. voor het probleem met de bassdrum zullen we op de dag zelf zien wat de beste methodes is, ik denk dat opnemen aan de kant van de beaters hier wel iets beter zal zijn, maar dat kunnen we dan pas zien.

maar allesinds toch al bedankt voor de tip! verdere tips zijn altijd welkom
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 19:06
Senior Member

Reputatie: JohnDude is op goeie weg

Ik denk dat je je geen zorgen hoef te maken over of de ride wel of niet goed zou klinken.
Met 2 overheads krijg je een mooi stereo-beeld van je kit en die ride zal er zeker mooi geplaatst in zitten. Vergis je niet; overheads kunnen erg goed subtiele geluiden opvangen. Denk met het plaatsen van de mics ook aan de 3:1 regel; afstand tussen de mic 3x zo groot als de afstand tussen de mics en bron. Dit zorgt ervoor dat de fase problemen gereduceerd worden, ofwel betere sound!:P
Maar ik denk dat het wel goed gaat klinken, en metal gaat er hard aan toe dus qua volume zit t denk ik wel goed:P.

Succes!

John
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 19:49
Vg. Vg. is offline
Senior Member

Reputatie: Vg. is op goeie weg

Je kan verschillende overhead posities proberen.
Check zeker de recorderman positie.
Als je de ride extra in de verf wil zetten in de mix kan de de ride micen
langs onder. Zo'n 20 centimeter naar de Bel gericht.
Qua basdrum zou ik micen langs voor voor het laag. en langs de kant van de beater voor de definitie, dat eventueel in combinatie met triggers zal wel heel tof zijn.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 21:35
Active Member

Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: Ezzviah is op goeie weg

+1 voor de recorderman positie!!!

Check ook Drumagog. Werkt erg goed voor het replacen van drums! Je kunt gewoon je microsignaal van je kick gebruiken en hieroverheen door drumagog een sample laten afspelen. Hoef je de kick niet apart te triggeren.

Mocht je toch triggers gebruiken, kun je ook rechtstreeks je ddrum trigger als microfoon aansluiten (dus niet als midi). Je krijgt dan hele accurate tikjes (zonder bleed), die je vervolgens weer met drumagog kan gebruiken. Dit werkt erg goed voor toms (en kick natuurlijk ook). Vooral in metal werkt dit goed, waar de drums strak en hard moeten klinken.

Tip voor samples: Steven Slate Drums. Dan krijg je zoiets: http://www.stevenslatedrums.com/cust...attkrigin1.mp3

Laatst gewijzigd door Ezzviah; 22-01-2009 om 21:39
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-01-2009, 22:20
Senior Member

We kunnen gebruik maken van een basstrigger met drum module van de broer van de drummer. het gaat om de Roland TD-6. We hebben hier vorige repetitie tests mee gedaan en zitten daar nog met een probleempje

we krijgen een midi signaal binnen geen probleem. Als we vervolgens het midi signaal terug sturen naar de module en dan het output audio signaal binnen nemen krijgen we gewoon standaard midi geluid maar geen samples.

normaal is het toch de bedoeling dat als je de midi terugstuurt dat hij dan ook effectief een bassdrum geluid terugstuurt? misschien mis ik hier ergens de nodige kennis, heb de manual (160p) nog niet goed doorlezen.

iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-01-2009, 13:39
Active Member

Reputatie: dazzled is op goeie weg

Mijn ervaring met triggeren van de bassdrum:

Deze drummer had 1 bassdrum met doublebass pedaal.
De trigger had ik aangesloten op een TD 3 drummodule. Deze kun je op gevoeligheid nog instellen. Wanneer hij moet reageren. Dit verschilt per Trigger. Als je een originele Roland trigger gebruikt dan staan de instellingen in de gebruiksaanwijzing.

De module had ik via MIDI out aangesloten op m'n pc met Cubase.
Hier had ik een Midi kanaal voor aangemaakt. Je hoeft tijdens het opnemen de midi niet te horen. Dit scheelt ook weer processorkracht.

Bij het afmixen heb ik gebruikt gemaakt van een VST van EZdrummer.

Werkt perfect. Geluid is geweldig goed. Je hoeft in principe niet eens meer een mic te gebruiken voor de bass.

Mocht je toch een goed geluid willen zonder dat je een trigger hebt maar wel een mic. KTdrumtrigger is gratis te downloaden en deze zet je geluidsopname van je bassdrum om in MIDI noten.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2009, 22:16
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Ik zou voor metal eerst en vooral het voorvel van de basdrum eraf gooien en een micro dicht bij beater zetten.

Ook overheads niet om hele kit mee op te nemen, maar als cymbaal-micro's gebruiken - nogal dicht bij, weggedraaid van trommels.

Herwig
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-01-2009, 22:31
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Ik zou voor metal eerst en vooral het voorvel van de basdrum eraf gooien en een micro dicht bij beater zetten.

Ook overheads niet om hele kit mee op te nemen, maar als cymbaal-micro's gebruiken - nogal dicht bij, weggedraaid van trommels.

Herwig
heb je hier soms foto's van van deze opstelling? maar als je dichtbij mict, danga ik waarschijnlijk wel problemen hebben met de ride cymbaal.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten