homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 15:38
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg
Standaard Cubase SX 3 stottert (glitches) bij afspelen track, HELP!

Beste forumgenoten,

Hopelijk kan iemand me helpen. Sinds kort heb ik een probleem wat ik hiervoor nooit heb gehad, bij het afspelen van mijn liedjes gaat Cubase SX 3 stotteren. Dat gebeurt maar een stuk of 10 keer in een nummer, om de 30 seconden ongeveer. Dan lijkt het alsof er een paar tracks uitvallen, soms hoor ik dan een woordje van de vocalen niet meer of de bassline valt even uit etc.

Als ik op f12 klik om te kijken naar de cpu dan staat die wel hoog (bijna 95%) als ik de latency van mijn Tascam us 144 op "normaal" heb staan. Als ik die op "high" zet dan komt de cpu op 60% maar het "stotteren" blijft. Hoger kan ik de latency niet zetten in de eigenschappen van de Tascam geluidskaart, ik heb geen knop dat ik de buffersize kan vergroten ofzo. Heb het al op de hoogste gezet.

Heb alles geprobeerd, op spyware gezocht, allemaal extra dingen uitgezet als bureau achtergrond etc, Heb mijn schijf gedefragmenteerd.

Weten jullie misschien wat ik kan doen?

Cubase SX 3
Windows XP mediacenter
Service pack 2
Dual core
Kloksnelheid 2.13 Ghz, 2,0 GB
Tascam us 144 geluidskaart

Alvast erg bedankt!!

Groet,

Simple

Laatst gewijzigd door billybear; 20-02-2009 om 08:40 Reden: Onderwerp prefix toegevoegd
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 15:46
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg
Standaard Re: Cubase SX 3 stottert (glitches) bij afspelen track, HELP!

Heb je het ook als je bijvoorbeeld maar 1 track gebruikt zonder plugins aan? Het lijkt er namelijk op dat een applicatie in korte tijd zeer veel werkgeheugen opslokt.

Als dat zo is: eerst eens een song openen waar het probleem wel voorkomt en expirimenteren met effecten uit, minder sporen aan e.d. en zo opsporen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 16:07
Active Member

Reputatie: theojansen is op goeie weg

Hallo Simple

je pc zit aan zijn top van kunnen denk ik
2 MB niet echt veel daar windows meen ik 512MB nodig heeft
meschien de boel eens goed opschonen,
fire wall ,virusscanner maakt het ook trager
Meschien gebruik je veel plugins vraagt veel van je CPU
2 GB er plaatsen en een extra HD
Nu moet hij lezen en schrijven op een HD

heb je dit met al je muziek projecten of specefiek een
Vrg
theo
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 18:07
Senior Member

Reputatie: Simple is op goeie weg

Hoi Zaphod en Theojansen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Zaphod, ik heb het niet bij alle tracks. Bij de tracks met 2 sporen bijvoorbeeld met alleen wat reverb, daar gebeurt niets maar bij wat meer sporen wel.

Theojansen, ik heb geen 2 mb werkgeheugen maar 2 gb da's best voldoende toch denk ik.
Virussen scannen, spyware, firewall alles heb ik al geprobeerd maar tevergeefs. En ik heb dit probleem niet bij alle tracks maar als het 3 of meer sporen is dan begint het al en dat vind ik best weinig voor tracks. Hiervoor had ik er nooit last van.

Bedankt.

Als er meer tips advies is graag beste forumgenoten.

Groet,

Simple
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 20:57
Active Member

Reputatie: theojansen is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
Hoi Zaphod en Theojansen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Zaphod, ik heb het niet bij alle tracks. Bij de tracks met 2 sporen bijvoorbeeld met alleen wat reverb, daar gebeurt niets maar bij wat meer sporen wel.

Theojansen, ik heb geen 2 mb werkgeheugen maar 2 gb da's best voldoende toch denk ik.
Virussen scannen, spyware, firewall alles heb ik al geprobeerd maar tevergeefs. En ik heb dit probleem niet bij alle tracks maar als het 3 of meer sporen is dan begint het al en dat vind ik best weinig voor tracks. Hiervoor had ik er nooit last van.

Bedankt.

Als er meer tips advies is graag beste forumgenoten.

Groet,

Simple
Hallo Simple
sorry bedoelde ook 2 GB erbij plaatsen
Heb een soort gelijk probleem gehad met een dual core
gebruikte best wel wat plugins, en dat vreed cpu
ook 2 GB geheugen, met een firewall, vlooien vanger erbij.
Alleen al door die te deinstalleren , (afgekoppeld)!!! van internet) wel zo handig zonder firewall, vlooien vanger en als standalone gebruikt en verder niets meer er op dan sonar 7 Had nog een laptop dus had nog internet.
2 gb ram er bij was het redelijk als goed opgelost.
waar ik voorheen veel dropouts had en een cpu van ronde 90.

weet niet wat je budget is maar indien zou ik 2 GB ram(indien mogelijk als je daar nog plaats voor hebt er bij plaatsen, en een tweede HD
waar je al je plugins op set.

Ben inmiddels wel over gestap op een AMD Phenom QUAD Q 9500 4GB ram en 2 x 320 GB HD SATA2 7200 rpm
heb sinds dien helemaal geen problemen meer

Meer optie voor je probleem zou ik zo 123 niet weten
Maar er zijn vele hier die daar meschien wel een goed antwoordt op hebben
Mvrg
theo

Laatst gewijzigd door theojansen; 20-01-2009 om 21:04
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-01-2009, 22:26
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Mijn vorige audio pc was een AMD64 3000+ met initieel 1GB RAM en daar nam ik probleemloos projecten mee op tot 24 sporen met heel wat VST's. Dus ik denk echt niet dat je nog eens 2GB ram moet bijplaatsen, als je al 2GB hebt.

Ik zou het eerder in de configuratie van je systeem gaan zoeken, softwarematig dan.

De beste manier is om met een clean install van je systeem te beginnen, dus formateer je schijf, installeer XP, al je software en laad dan nog eens je project in (ik hoop dat je met een 2e schijf werkt?)

Heb je niet meteen de ambitie of kennis om dit allemaal te doen, doe dan zeker volgende zaken:
- Optimaliseer je XP versie voor audio gebruik (Tips op dit forum en het net te vinden)
- Defragmenteer de zaak
- Run eens een programma zoals CCleaner
- Kijk eens via winconfig welke programma's onnodig mee op starten als je Xp start (kan ook met ccleaner)
- Verwijder eventueel recente nieuwe software. Dit kan ook vaak aan de oorzaak liggen.

Alvast succes!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-01-2009, 09:10
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Kijk ook vooral eens naar je plug ins ... Zeker omdat je "zomaar wat reverb" zegt gaan er bij mij lichtjes branden. Sommige reverbs zijn echte verslinders van ASIO power (niet zozeer CPU). Roomworks en SIR zijn twee die naar mijn weten wel goed klinken maar zwaar op de computer liggen.
Misschien toch overwegen om de upgrade naar C5 te maken, VST3 technologie gebruikt niet altijd de processing power maar alleen als het nodig is en die nieuwe reverb van Steinberg lijkt me wel de moeite.
Ik gebruik nu vooral Glaceverb en de Kjaerhus Classic plug-ins want die zijn nogal licht in gebruik en dus doenbaar op de laptop.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 21-01-2009, 09:22
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg

Ik denk ook dat het probleem binnen cubase/plugins ligt. De PC moet het aankunnen.

Wat gebeurd er wanneer je tracks mute? Hebben de ongemute tracks dan nog het probleem? Zo nee dan kun je in je project zoeken naar de boosdoener door eerst alle tracks te muten en zo 'terug' te werken tot de fout er weer is.

Doe ook eens hetzelfde met al je plugins/effecten ofwel probeer eerst te kijken wat wel werkt en dan een voor een kijken wat het probleem veroorzaakt.

Het hoeft niet eens de limiet van je pc te zijn doordat je een te grote plugin gebruikt. Misschien is de plugin verkeerd geinstalleerd/corrupt.

Succes en houd ons op de hoogte!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 21-01-2009, 09:27
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Ik denk niet dat SX3 de belasting van de computer opheft als je een track Mute ... Misschien gewoon even de plug-in verwijderen (en je project niet saven) en als het dan beter gaat een ander plug-in proberen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 21-01-2009, 17:48
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

En mocht je een verse install gaan doen, smijt er een gewone XP op.
Ik dacht hier en daar opgevangen te hebben dat XP Media Center problemen geeft met DAW setups.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten