homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 10:13
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald
Standaard CPU's

Jeeps,

ben aan het uitkijken voor binnen hier en een halfjaar een nieuwe pc aan te schaffen dus ben ik mijn zoektocht al gestart omdat ik tegen dan hopelijk wel een beter idee zou krijgen over wat de beste combinaties zijn. Mijn eerste vraag is eigenlijk stom:

Hoe snel is een quadcore/dualcore?

als men nu bv zegt "ik heb een 2.4Ghz Quadcore" wil dit dan zeggen dat alle cores 2.4Ghz en dat mijn totale rekenkracht 4 x 2,4Ghz zal zijn? Omdat ik ergens op een foto heb gezien dat er stond "Q6600 @ 2.4ghz". Het is me allemaal wat verwarrend rond die dual cores en quad cores.

ook omdat er dan staat bij het intel kadertje "multiplier => 9"

alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 11:10
drt drt is offline
Active Member

Reputatie: drt is op goeie weg
Standaard Re: CPU's

mja heel onduidelijk ....
In ieder geval ik heb bv een moederbord met 2x Xeon 3Ghz processoren.
Ik heb dit vergeleken met een dualcore extreme 3Ghz.
Ze waren beide evensnel.

Quadcore kan 2x zoveel threads aan maar het hangt van de programmatuur af of deze extra cores efficient wordt gebruikt.

Bij Octa cores is het soms zelfs zo erg dat het trager gaat omdat de cores opmekaar zitten te wachten. Voor het moment toch tot de software er weer voor aangepast is.

Intel heeft nu die nieuwe i7 processor veel efficienter is..
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 14:40
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

helemaal niet onduidelijk.
Vroeger had je een processor aan 2.4gHz, nu heb je er 2 (dualcore) of 4 (quadcore) naast mekaar geplakt op je moederbord.
Dus 2 of 4 keer 2.4gHz.

dit is niet hetzelfde als 2x of 4x 2.4gHz, maar het betekend dat je software in staat is om een hoop zaken tegelijk te berekenen, wat in audio extreem handig s en waarvoor alle software hiervoor perfect aangepast is (alle DAWs ondersteunen multiprocessing zover ik weet)

Koop allesinds een quad core over een half jaar, als je ook maar iets met audio van plan bent te doen.

Pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 14:41
Active Member

Reputatie: theojansen is op goeie weg

Hallo DRT,
meschien heb je hier wat aan, wordt het een en ander uit de doeken gedaan over CPU'S (leesvoer)
Core 2 duo processor en core 2 quad | Pc en internet: Hardware

Core i7, de nieuwe intel processor vervangt core-2-duo | Nieuws uitgelicht: Pc en internet
Mvrg
Theo
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 15:48
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald

Dus als ik het goed begrepen heb, heb je 1 cpu met vb 4 kernen.

Je software moet er voor gemaakt zijn dat hij meer dan 1 kern kan aanspreken. een programma die dat niet kan zit vast bij 1 kern?

Dus stel vb cubase gebruikt 4 kernen dan heeft hij 4 keer 2,4GHz tot zijn beschikking?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-01-2009, 17:42
Junior Member

Reputatie: rtdegraaf is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd Bekijk bericht
Dus stel vb cubase gebruikt 4 kernen dan heeft hij 4 keer 2,4GHz tot zijn beschikking?
Ja indd, als cubase het ondersteunt om 4 kernen te gebruiken wel.
Het is niet zo dat de ene core van een processor op 2.4ghz geklokt is en de ander op 3ghz.
Elke core loopt altijd op de snelheid die word aangegeven bij het product.

Als Cubase bijvoorbeeld niet 4 core's ondersteunt, gebruikt hij bijvoorbeeld twee van de vier en zijn de andere 2 "idle".
Die hebben dus even niks te doen maar dat gaat niet ten koste van de snelheid van je pc.
Die kunnen bijvoorbeeld ingezet worden voor een ander programma, dat gaat automatisch dus hoef je niks voor te doen.

Die multiplier van 9 waar je het overhad hoef je niet echt naar te kijken, tenzij je wilt gaan overclocken dan word dit pas interresant.

Laatst gewijzigd door rtdegraaf; 17-01-2009 om 17:46
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-01-2009, 16:50
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

maar denk niet dat je met die 2x of 4x 2,4GHz ook 2x of 4x zoveel rekenkracht hebt. De computer en het besturingssysteem heeft ook wat clocktijd nodig om het werk over die verschillende cores te verdelen.

Als je eens nuendo en/of cubase forums checked, daar zijn veel performance tests op gepost.

Herwig
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-01-2009, 20:03
Active Member

Reputatie: il liberatore is op goeie weg

bekijk ook dit thread eens

Computers
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-01-2009, 20:19
Senior Member

Reputatie: chieltjuuhh is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht

dit is niet hetzelfde als 2x of 4x 2.4gHz, maar het betekend dat je software in staat is om een hoop zaken tegelijk te berekenen, wat in audio extreem handig s en waarvoor alle software hiervoor perfect aangepast is (alle DAWs ondersteunen multiprocessing zover ik weet)

Koop allesinds een quad core over een half jaar, als je ook maar iets met audio van plan bent te doen.

Pzz
Dus die witte appeltjes uit amerika zijn dan niet noodzakelijk?
... iedereen maar een beetje windows afkraken :S
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten