Los bericht bekijken
  #46 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:43
SoundReplay SoundReplay is offline
Senior Member

Reputatie: SoundReplay is op goeie weg
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DogPants Bekijk bericht
Hoi Dirk,

Mag ik even verder gaan op jouw meting? Ik stel een dip vast omtrent 4k en 5k, en een serieuse daling vanaf pakweg 10k en verder.
Logischerwijs ga ik er dan ook van uit dat jouw ruimte behoorlijk wat kleurrijk hoog absorbeert, in elk geval je hoogweergave niet in evenredigheid staat met je mid (en laag). Merk je dat in je mixen? Heb je al mixen gecorrigeerd in het hoog (subjectief ervarend dat er te weinig hoog in zat) en vervolgens, uw mix ter referentie afspelend op een aantal andere plekken, gemerkt dat er dan weer té veel hoog in zat? Of leid ik verkeerde dingen uit je grafiek af.
En waarom was je ruimte té droog om drums op te nemen? Ik beschik ook over een behoorlijk droge ruimte, maar ervaar niet direct "gebreken" bij het (weliswaar close miced) opnemen van drums.
Groeten, en dank!
alain
Alain, wat ik me heb laten vertellen door de pro's is het volgende: in het spectrum op de grafiek na 10k heeft het plaatsen van de meetmicrofoon een grote invloed. Als je bv. je meetmicrofoon een paar centimeter verplaatst, zal dit al een zichtbaar effect hebben op de grafiek. Vandaar dat alles na 10k "van minder groot belang is". Belangrijker is alles voor 10k, en ervoor zorgen dus dat je in dat gebied alles zo vlak mogelijk krijgt.

Ik merk dit niet in mijn mixen. Meestal EQ ik wel wat bij in het hoog, maar dit is zeker geen probleem. Mijn mixen vertalen zich altijd goed in de living, in de auto en op andere systemen.
Zoals eerder vermeld is een droge of dode ruimte geen probleem. Je kiest ervoor of niet. Maar met teveel absorptie in de ruimte, gaat het laag domineren. Dit kan je dan weer compenseren door absorptie materiaal weg te nemen (Sonex foam werkt vooral tussen 500Hz en 4000Hz) http://www.sonex-online.com/Literature/SONEXone.pdf, of door bass traps te plaatsen. Ik heb nu in bijna elke hoek van de studio en control room Jocavi basstraps staan Jocavi Acoustic Panels - Basscorner - Pt Zeer effectief.

In doe ook altijd close micing van drums, en op zich dus geen probleem, alleen de room mic neemt uiteraard niet veel live resultaat op...

Groeten,
Dirk
Met citaat reageren