Los bericht bekijken
  #16 (permalink)  
Oud 26-08-2009, 21:36
BRDR BRDR is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 837
Reputatie: BRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstraling
Standaard Re: homestudio op zolderkamer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht


Als jij een luidspreker hebt hoor jij zowel de directe bron, alsook reflecties.
Die reflecties in combinatie met het direct geluid kunnen elkaar storen. Akoestisch: door superpositie van de directe golf en de gereflecteerde golf kan je zowel versterking als uitdoving krijgen (constructieve of destructieve interferentie).
Om dit op te lossen kan het nuttig (noodzakelijk) zijn om deze reflectie op te vangen (door diffusie, wegreflecteren door bijv. vormgeving ruimte, maar meestal gemakkelijker door een absorberende plaat op dat reflectiepunt te bevestigen).
In feite komt die reflectie van een virtuele bron, exact vergelijkbaar met dezelfde luidspreker die je in een spiegel zou zien.

Om dit punt te vinden kan je dit exact berekenen, maar gemakkelijker is een spiegel te houden en verschuiven tegen die reflecterende wand totdat je het spiegelbeeld van die luidspreker ziet. Dat is het exacte punt waar je die absorptie moet bevestigen (dat punt R).

In feite hoor jij op je luisterpositie EXACT hetzelfde wanneer je de directe bron hoort + de reflectie via de wand, als wanneer die reflecterende wand niet zou bestaan, maar je hebt een tweede speaker die op exact diezelfde gespiegelde plek zou staan.
Daarom spreekt men hier over spiegelbronnen (wat dus virtuele gespiegelde bronnen zijn). Dit werkt EXACT hetzelfde als spiegelbeelden die je met je ogen waarneemt, waardoor men ook de spiegeltruk gebruikt om dit punt eenvoudig te lokaliseren.
Dus het punt R (Reflectie Punt) in de 2de figuur ligt in het snijpunt van de gespiegelde bron (figuur 1) en de luisterpositie.
En de luisteraar in figuur 2 hoort EXACT hetzelfde als wat de luisteraar in figuur 3 (zonder reflecterende wand) hoort. Dus ook de fase-invloed en superpositie/interferentie is hier identiek.

Deze eerste reflecties zijn meestal de belangrijkste om te behandelen of controleren. Noteer echter dat dit uitsluitend gaat over het gedeelte geometrische akoestiek en totaal niets te maken heeft met staande golven (ruimte modes) die een afzonderlijk (en vaak dominant) probleem zijn gedekt door modale akoestiek.

Duidelijk is dat er ook reflecties van reflecties bestaan en daar op hun beurt ook weer reflecties van, enz., enz.. Hier mag je in eerste instantie minder wakker van liggen:


Met dergelijke modellen kan men (binnen grenzen) theoretische simulaties van een ruimte maken.

Inzake stands of foam:
Het doel is om je speakers zo stabiel mogelijk te houden. Goede stands zijn gemiddeld de veiligste oplossing. Indien je toch op het bureel zelf werkt, kunnen zich trillingsproblemen voordoen die behoorlijke verkleuring kunnen veroorzaken. Hier moeten we dan praten over een ander probleem van goede trillingsontkoppeling wat gerelateerd is aan voldoende lage massa-veer resonanties.
dit is echt goed.
kon ik ook wel gebruiken..bedankt.
(wou dit toch even tussendoor laten weten)

groeten border

Laatst gewijzigd door BRDR; 26-08-2009 om 21:39
Met citaat reageren