Los bericht bekijken
  #3 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 21:57
bonux bonux is offline
Moderator
 
Geregistreerd: Mar 2004
Locatie: De Klinge, BelgiŽ
Berichten: 1,690
Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Post hier uw meetresultaten !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Bonux, bedankt voor die meting (misschien een aanzetje voor anderen).
En maak je geen zorgen, dit is geen uitzonderlijke situatie, wat zal blijken als ook anderen hun metingen tonen.


Terwijl het niet de bedoeling is van dit topic (denk ik) om in detail de room response van ieder individueel te bespreken toch gewoon even (oppervlakkig) laten zien wat die expliciete put is tussen tussen 100 en 200 Hz bij Bonuxs meting.
Het gaat hier meer om het aanvoelen van het belang van ruimteakoestiek, dat naar mijn persoonlijk gevoel hier nogal onderschat (en niet gekend) is.

Link: Ruimte Modes - zeer simpele kwalitatieve animaties

Bonux zit hier in een nul van een ruimtemode.

Bij een, in een vrij veld staande, speaker hoor je geluid doordat de sinus (even gestyleerd) "travelt". Het geluid gaat verder zodat je gehoor geconfronteerd wordt met een opeenvolging van overdruk en onderdruk. Hierdoor gaat je trommelvlies mee trillen.

In zo'n vrij veld situatie hangt veel af van de directionaliteit van de speaker (versus frequency). Hier kunnen zich, in een ruimte, reflecties bijvoegen (spiegelbronnen) die ofwel versterkend of uitdovend werken (superpositie geluid).
Dus de juiste positie van luidsprekers versus reflecterende wanden en de positie van de luisteraar zijn hier bepalend. Verplaats je boxen of ga ergens anders zitten en het geluidsbeeld wijzigt.
Men praat hier over geometrische akoestiek.

Echter: de sterke put die je hier ziet is een ruimte mode (of resonantie van de ruimte zelf). Onafhankelijk van de richting van de aanstoting gaan de luidsprekers hier een resonantie (staande golf) van de ruimte aanstoten, wat een overenweer gaande reflectie is tussen wanden met (ca) gelijke amplitude en frequentie (een staande golf stockeert energie).
Als je dit analyseert (zie eerste animatie in link) ontstaat hier een staande golf waar aan de ene zijde van de ruimte overdruk is, aan de andere zijde onderdruk (of omgekeerd = een oscilatie) maar in het centrum steeds doorheen het nulpunt gaat (de overgang tussen + en - snijdt steeds nul).
Dit betekent dat op die positie er gewoon geen geluidsdruk is (in feite bij een mooie staande golf:" - oneindig dB"). Je bent die toon daar gewoon kwijt.
Dit noemt men modale akoestiek. Dit fenomeen is niet afhankelijk van de positie of richting van de luidspeker, zolang hij maar in een drukzone staat van zo'n staande golf, waar hij deze kan exciteren (koppeling bron met drukzone mode).
De relatief kleine ruimtes waar men hier over spreekt zijn hoofdzakelijk bepaald door deze modale akoestiek (zeker in de zone kleiner dan 1 tot 2 maal de schroederfrequentie)

Bekijk deze animaties. Dit zijn gestyleerde verschillende order modes.
De aflijningen tussen die vlakken over- en onderdrukzones (of omgekeerd = oscilerend) zijn die nul lijnen.
Krijg gevoel voor wat die zeer goede animaties in deze link eigenlijk laten zien.

Wat betekent dit: Jouw luidsprekers mogen deze frequentie perfect weergeven. Voor jouw oren verdwijnt deze frequentie haast.

Dit is alles gestyleerd, ik laat dit alleen maar zien om duidelijk te maken dat deze fenomenen geen mooie theorie zijn, maar zich duidelijk vertonen in wat je hoort.
Wat bonux hoort komt hier dus van een mooie vlakke roze ruis (binnen relatief nauwe toleranties).
Karikaturaal uitgedrukt: Als je een dergelijk curve zou vinden bij je luidsprekers zelf gooi je ze op het stort.
Het toont echter ook de onnoemelijke capaciteit van onze hersenen om uit chaos harmonie te maken. Dit is sterk gerelateerd met de context waarin wij iets horen.
Breng een dergelijke mix echter naar een ruimte waar die oorspronkelijke context ontbreekt en er een heel eigen context bestaat, kan dit een totaal ander beeld geven.
Daarom is het doel van ruimteakoestiek deze fenomenen te onderdrukken of controleren (in zover haalbaar) zodat je weet en hoort wat er is, niet wat je hoopt of veronderstelt dat er is.

Kan je die nullen weg-equalizen?
Neen: die nullijnen zijn de overgang, het snijpunt tussen plus en Min.
Jij kan de amplitude wijzigen van die drukzones (de plus en min zones), nooit van een nulpunt wat het snijpunt is tussen beide.

Even ter verduidelijking
: Staande golven doen zich steeds voor en is niet gerelateerd aan parallelle wanden. Zelfs officiŽle akoestische meetkamers die assymetrisch ontworpen zijn in functie van de optimalisatie van modale distributie (v.b. de galmkamer van KULeuven) vertonen staande golven.
...
Met citaat reageren