Los bericht bekijken
  #1 (permalink)  
Oud 17-08-2009, 21:51
bonux bonux is offline
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling
Exclamation Post hier uw meetresultaten !

Naar aanleiding van de stelling van de maand augustus '09: "Investeer in akoestiek in plaats van in hardware" kunnen jullie hier de acoustische meetresultaten neerpennen en bespreken. Gelieve hierbij dan ook de karakteristiek van de gebruikte micro bij te voegen indien je geen meetmicro gebruikt hebt.

Hierbij ook nog eens de post van Eric Desart die op dit idee gekomen is:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Ik nodig eenieder uit om zijn eigen situatie eens na te meten. Dan voel of weet je beter over wat je aan het praten bent.

Speel gewoon een ROSE ruis over je 2 kanalen (in fase).
Een rose ruis geeft een vlak signaal waarbij elke frequency band hetzelfde vermogen geeft (op een logarithmische x-as zoals 50 Hz ... 100 Hz .... 200 Hz ....) Of een dalende lijn als het op een lineaire x-as staat.

Zet een microfoon op je luisterpositie tussen je twee luidsprekers. En bekijk die curve. Dit wordt verondersteld een rechte lijn te zijn.

Als je dit niet kan simuleren met je bestaande software vindt je hier de nodige dingen:
Hoe meet ik mijn studio op?
Cornertraps
Een andere zéér leuke ruisgenerator met veel instelmogelijkheden vindt je in deze freeware software:
Download DSSF3 Basic 5.1.x.x - signal generator sound recorder and player.
In feite is dit hetzelfde dan de officiële software hier:
YMEC software - DSSF3 - Audio spectrum analyzer, professional acoustic measurement and analysis
Origineel werkt de software compleet, en na 30 dagen wordt een deel inactief (als je geen registratie koopt). Maar de ruisgenerator en een aantal andere functies blijven werken en horen tot het freewaregedeelte.

Je curves in de meeste gevallen zien er uit zoals:

Bron: http://www.tactlab.com/images/best/best2.jpg

Voor elke ruimte zal dit anders zijn (afhankelijk positie speakers en modaal gedrag dat afhankelijk is van de vormgeving van je ruimte).
Meet smalbandig genoeg anders smooth je je problemen weg.

Verschiet niet dat je putten in je response zal vinden van 20 dB.

Bij je luidsprekers ga je nakijken dat je response binnen +/- 3 dB blijft en véél liever +/- 1.5 dB. Je microfoons idem dito.
In functie van de non-lineariteit van je ruimte zijn deze waarden een lachertje en zijn relatieve waarden van + 6 dB tot -20 dB vaak schering en inslag.

Jullie hersens passen zich deels aan (juist zoals je letters kan lezen waar slechts enkele lijnen van getekend zijn).
En onbewust pas je je mix aan.
En niet zelden hoor je de opmerking: "Verdorie bij mij klonk dat goed, maar bij x in zijn ruimte ben ik blijkbaar pakken of een stuk kwaliteit kwijt", en je vermoedt of beter: 'hoopt' dat er dan bij x wel iets niet juist zal zijn.
Putten van - 20 dB is bij wijze van spreken alsof je een toets blokkeert in een piano.

Je hoeft mij helemaal niet te geloven!!!
Doe het en kijk hoe je response van een vlakke ruis is op je luisterpositie. Niets is eenvoudiger.

Misschien kom je tot de conclusie dat je je luidsprekers nog nooit echt gehoord hebt, omdat je meer naar je ruimte dan je luidsprekers aan het luisteren bent. Dit wordt belangrijker naargelang je luidsprekers en luisterpositie ruimer opgesteld staan, maar vertekt van op korte afstand (heeft ook met ruimte te maken).

Als jij die vlakke weergavecurve of signaal, niet als vlak ziet (in min of meerdere mate) met je microfoon op de plaats waar normaal je hoofd zit, hoe beoordeel je dan je mix?

Studioakoestiek dient niet om dingen mooier of beter te laten klinken, maar om het juist(er) te laten klinken, zo dat je weet hoe en wat je mixed en gemixed hebt.

Maar ik geef even graag toe dat zonder apparatuur het lastig is om gelijk wat te doen, en dat de kwaliteit van het manneke, zoals bij ALLES een belangrijke factor is. Maar ook dat individu moet horen wat hij gemixed heeft om het te kunnen beoordelen en bijschaven.

Wat gaat het subforum akoestiek druk worden ..........
Met citaat reageren