Los bericht bekijken
 
Oud 07-03-2009, 14:53
EricDesart EricDesart is offline
Erelid
 
Geregistreerd: Mar 2007
Locatie: Antwerpen, BE
Berichten: 1,650
Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Betere acoustiek creeeren in de woonkamer? (plaatje)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
De vraag is nu wat zijn zaken die je kan uitvoeren zonder dat je veel moet letten op hoe groot de ruimte is. hoe hoog, waar je bureau staat etc. Als simpele homerecorder die gewoon een wat betere acoustiek geluid wil hebben voor zijn vocals en acoustische gitaar.
Dit betekent dat het laagfrequente niet zo dominant is wat een voordeel kan zijn (eenvoudiger inzake akoestische behandeling en isolatie). Maar je merkt al snel dat dit niet valt onder algemene regeltjes voor homerecorders. Veel home recorders zullen wel degelijk bezig zijn met muziekopnames en mixing waar het laag = bassen) wel een rol spelen of dominant aanwezig zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
1. Ik lees over basstraps in de hoeken van de kamer, is dit iets wat je kan doen wat zowiezo je geluid beter maakt qua acoustiek of kan dit ook resulteren in een slechter geluid als je het zomaar plaatst zonder dat je een meting hebt gedaan?
Goede basstraps in de hoeken van je kamer zal in 90% van de gevallen een verbetering zijn, ook zonder meten. En het wordt 99% wanneer je hoogfrequente absorptie ietwat afremt als er teveel mid- of hoogfrequente absorptie zou zijn (meestal door andere dingen). Die 1% hou ik als reserve voor mijzelf omdat iemand altijd wel een of andere uitzonderingssituatie weet te schetsen.
Maar je kan het effect eenvoudig uitproberen. Plaats gewoon dikke (>= 100 mm) rots of glaswolplaten in je hoeken en gegarandeerd hoor je het verschil. Als het dan goed is begin je je zorgen te maken over hoe je hetzelfde nu ook mooi kan doen (kaders, bekleding, enz) met behoud van die originele eigenschappen.
Als je teveel mid en hoog absorptie zou hebben kan je met plasticfolie de eigenschappen van die basstrap steeds wat aanpassen. Plastiekfolie: in functie van dikte zal deze mid, maar meer hoog absorptie afremmen.

Wat is modale akoestiek?
Kijk hier even: The Revenge of the Giant Toilet Paper Tubes Chapter One
Kijk niet naar de oplossingspaginas hier (er zitten een aantal redeneringsfouten in) Het gaat alleen om de animaties van deze pagina.

Op bepaalde frequenties heb je resonanties in je ruimte. De richtingsgevoeligheid van je luidsprekers (of muziekbron zoals vocals of instrumenten) speelt hier geen rol. Het is de maatvoering van je ruimte en absorptie binnen deze ruimte die dit fenomeen bepaald. Ook de plaatsing van de bron speelt geen rol in functie van de geometrie van de reflecties, maar speelt uitsluitend een rol in functie van de koppeling met deze resonanties. Om een goede koppeling te hebben moet je bron zich in de drukzones van de geluidsgolf bevinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
2. Ook zie ik op verschillende foto's van studio's in de slaapkamer dat ze van die panelen op de muren hebben hangen, bijvoorbeeld 3 panelen naast elkaar aan 1 wand, is dit ook beter voor de acoustiek of verslechtert dit ook het geluid als je het zomaar ophangt zonder dat je de kamermeting in gedachte hebt genomen of de plaatsting van de monitors etc. Wat zijn dit voor panelen en zijn er links hoe je die kan maken?
Wat is geometrische akoestiek?
Waar die basstraps werkte op modale akoestiek, werken die panelen tegen de muren voornamelijk op geometrische akoestiek. Geometrische akoestiek wil zeggen dat het geluid reflecteert zoals een bal (komt terug onder zelfde gespiegelde hoek) of een biljart bal op een biljarttafel.
Je kan dit ook experimenteel doen. Vaak hangen dergelijke panelen in het pad van de spiegelbronnen, zodat het gereflecteerd geluid geabsorbeerd wordt en niet stoort met het direct geluid.

Wat zijn spiegelbronnen?
Stel je hebt een wand die het geluid 100% reflecteert. Dan is het geluid dat bij jou komt van de bron vergelijkbaar met geluid dat via een spiegel komt. Dit geluid komt echter aan met vertraging (faseverschuiving) en mengt zich met het directe geluid van de bron (interferentie door superpositie). Dit kan behoorlijke wat hinderlijke storing geven (versterking of verzwakking + kleuring).
Zo'n panelen dienen dan om deze reflectie te absorberen (uitschakelen of verminderen van deze spiegelbron)
Hoe bepaal je die plaats?
Het eenvoudigst is met behulp van een spiegel. Je laat iemand een spiegel tegen de muur houden en verschuiven totdat je, op het punt van je microfoon, de geluidsbron in je spiegel kan zien. Waar je spiegel zich dan bevindt moet je dergelijk paneel hangen.


Figuur 1 is een ruimte waar ik de spiegelende ruimte (boven de 100% reflecterende ruimte) bijgetekend heb.
Figuur 2 (direct + reflectie tegen muur) en 3 (geen muur = 2 directe bronnen) geeft EXACT hetzelfde geluid op de L (luisteraar) positie. Zowel in functie van niveau als inzake fase en interferentie ( op voorwaarde dat beide luidsprekers hetzelfde signaal geven natuurlijk, maar dat is per definitie zo als ik de bovenste luidspreker als een gespiegelde bron beschouw).

Nu kan het juist positioneren van spiegelbronnen van eenvoudig (zie boven):

via uitgebreider:

Tot behoorlijk uitgebreid worden (en dan nog voor te stellen in 3 i.p.v. 2 dimensies):

Als je dit ziet krijg je een vluchtig idee wat een spiegelbronnenmodel is. Maar moet je niet wakker van liggen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
3. Er wordt geschreven over dat je monitoren voor reduceren van bass geluiden je het best iets erachter kan zetten, zijn dit ook bovengenoemde panelen? Kan ieman vertellen wat je achter je monitors plaatst?
Hier geldt hetzelfde dan voorgaande. Het gaat niet zozeer om het reduceren van bas dan om het voorkomen van storing door interferentie (reflecties tegen muur die superponeren op het directe geluid).
In de lage frequenties zijn je speakers omnidirectioneel, reflecteren dus ook naar achterzijde (directionaliteit is frequentie-afhankelijk en voor een muur speelt het ook een rol of de vent -basreflex opening- aan achter of voorzijde zit),

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simple Bekijk bericht
4. En als laatst kan je ook zoiets uitvoeren? Zie bijgevoegde afbeelding, weet eigenlijk niet wat ze hiervoor gebruiken maar had het ergens gezien op een foto wat ik niet meer kan vinden, zat zelf te denken om dat zelf te maken om te gebruiken voor gitaar en zang, maar wat is het eigenlijk en hoe maak je het (links)? En zit je nou met je gezicht tegen de panelen aan of met je rug naar de panelen toe? Of is punt 1,2 en 3 voldoende of is alles bij elkaar met punt 4 erbij gewoon helemaal goed?
Dit laat ik aan opname-technici.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PJC Venant
Een belangrijk punt van aandacht in een "woonkamer" studio is checken of er niets mee rammelt bij bepaalde frequenties.
Goed idee: De manier om dit eenvoudig te doen is met een trage sweep (frequenties van laag naar hoog). Geeft een grappig effect: dan begint het een na het ander te rammelen in het laag.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 07-03-2009 om 16:56
Met citaat reageren