Los bericht bekijken
  #1 (permalink)  
Oud 24-10-2008, 15:09
Leek Leek is offline
Junior Member

Reputatie: Leek is op goeie weg
Standaard alesis io2 neemt geen spraak op

Goeiedag mensen,

Ik ga maar meteen met de deur in huis vallen. Ik heb een externe soundkaart gekocht een aantal maanden geleden en die kan wel muziek afspelen maar geen geluid of spraak opnemen. Ik kwam er pas achter toen ik onlangs men nieuwe microfoon er probeerde op aan te sluiten en tot de conclusie kwam dat ik niets gerecord kreeg in men studio (Ableton).

Ik ging rondkijken wat het probleem eventueel kon zijn (Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Geluiden en audioapparaten -> tabblad 'spraak') en zag dat het gedeelte 'spraak opnemen' (ook 'geluid opnemen') in het grijs stond (dus ik kan er niet in). Het stukje voor spraak afspelen of geluid afspelen kan ik daarentegen wel openen. Het lijkt er dus op dat men pc de soundkaart niet vindt wat opnemen betreft.

Ook als ik bij 'spraak opnemen' de functie 'hardware testen' pak, dan kan men pc de mic gewoon niet vinden. Bizar is dat de lichtjes van de microfoon op men externe soundkaart wel pinken als ik iets inspreek.
De 48V fantoomvoeding is ook ingeschakeld dus daaraan kan het ook niet liggen.
Ik kan dus wel liedjes afspelen en in Ableton werken maar ik kan gewoon niets opnemen.

Ik dacht dat het misschien kon te maken hebben met het feit dat ik eerder een onboard soundkaart gebruikte en erna gewoon een externe erover heb geinstalleerd maar nadien, toen ik de oudere onboard soundkaart geuninstalled heb, bleek het probleem zich nog steeds voor te doen.

Ik gebruik de Alesis IO2 (iO|2 Portable 2-channel USB audio interface). Er is maar 1 driver die op de cd meekwam en die heb ik geinstalleerd, voor de rest is er nog 1 driver te vinden op de alesis-site maar na die geinstalleerd te hebben (en trouwens ook een fout bevat) was het nog steeds geen succes (ik ben trouwens ook niet zeker of deze wel iets hebben bijgebracht want op men cd is de driverversie 1.1 en op de site 1.0 dusja :-)). Ik geloof het echt niet dat men soundkaart kapot is, er moet iets anders zijn, maar ik raak er na uren zoeken nog altijd niet uit.

Wat ik ook gewoon raar vind is dat ik vroeger met een oude micro van 2 euro en men oude onboard-soundkaart wel spraak kon opnemen, men pc herkende dat wel, en nu met die nieuwe soundkaart ineens niet meer.

Ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen van mensen die er hoogstwaarschijnlijk veel meer van afweten dan ikzelf. Heb al wat rondgezocht op dit forum via de zoekfunctie maar ik vind geen gelijkaardig probleem. Ben wat radeloos aan het raken dus enige hulp zou enorm welkom zijn! :-)

Met vriendelijke groetjes

Leek
Met citaat reageren