Discussie: Hoor de verschillen
Los bericht bekijken
  #6 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 18:39
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Hoor de verschillen

Men kan het in de amps zoeken, maar de player is zeker zo belangrijk. En lang niet alle players kunnen de hoge waardes aan.
Leg je een (echte) lossless flac in een (zeker wat oudere) gemiddelde cd-speler zoals je ze in de huiskamers vindt dan is de kans inderdaad klein dat je een verschil zult horen, en dat zal dan ook het meeste geantwoord worden. Ook hoor je het verschil minder/niet als de speakers van matige kwaliteit zijn, en dat is toch wat ik ook in de gemiddelde huiskamer zie staan.
Maar dan zullen de resultaten van een enquete/onderzoek ook zeker niet valide zijn.

Dan is het ook nog de vraag of de lossless flac wel echt van de kwaliteit is zoals hij aangeboden wordt. Er zijn genoeg flacs die van een cd of zo omgezet zijn en dan heb je er niets aan. Ik ben het echt vaker tegen gekomen hè ... "ik heb een hoge kwaliteit flac gemaakt van die mp3, maar ik hoor het verschil niet hoor".

Maar als ik hier in hoge ranges opgenomen heb en (zelfs 1:1 zonder dithering) omzet naar cd of mp3 kwaliteiten verliest die opname toch echt wel net wat diepgang. Die "ting" of "ping" is toch net niet meer zo helder. Het in beginsel lekker klinkend gemasterde nummer wil dan nog wel eens modderig worden na conversie (ook zonder dithering).
Of dat serieuze weerslag heeft op de luisterbeleving en of het behoudt ervan wel zoveel zin heeft zal ik zeker ook niet ondersteunen, maar dat er verschil is roep ik toch echt hard.

En ooit heb ik eens op een setje van (in hfl) pakweg een ton met manshoge speakers van 20 ruggen per stuk wat muziek (analoge HQ tapes) mogen beluisteren en dat klonk toch echt wel alsof je tussen het orkest in zat (daarna nooit meer zo, ongeacht welke apparatuur waaronder ook hoogwaardig).
Ik zou er geen ton voor over hebben, maar zulke kwaliteit bestaat. Of denkt men echt dat al die B&O, accuphase en Marantz kopers en zo zot zijn?

Mijn persoonlijke conclusie. In de meeste gevallen zul je inderdaad geen significant verschil horen, en binnen het nut zal het zeker ook lang niet altijd relevant zijn. Maar het verschil is wel degelijk mogelijk, bestaat, en zal er in serieuze vergelijkingen ook echt wel zijn.

Laatst gewijzigd door bsp; 02-03-2018 om 19:32
Met citaat reageren