Discussie: Hoor de verschillen
Los bericht bekijken
  #5 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 18:30
cyrano cyrano is offline
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Hoor de verschillen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Ik vind de reacties een beetje weinig zeggend.
Integendeel. De reacties zijn veelzeggend, in die zin dat er geen lijn in te trekken valt.

Lang geleden had mijn pa een stel geluid ingenieurs van de BRT en een ander stel audiofielen op bezoek. De reden was dat de installatie thuis was uitgebreid naar stereo. De Quad 22 had een tweede eindversterker, er was een tweede Golden Wharfedale luidspreker gebouwd en de bron, een Elac platenspeler, was al langer stereo. En vinyl in stereo was er ook al in huis. Vnl. jazz.

Als uk van 5 herinner ik me de commentaren. Zo prachtig, stereo. En die diepte. Mooi, toch?

Een paar dagen na de luister sessie ontdekte m'n pa dat de twee luidsprekers per vergissing op één eindversterker aangesloten waren. Mono dus.

Het luisterpanel was te beleefd en te begeesterd om te horen dat het mono was. Dat zou nochtans voor ervaren luisteraars duidelijk moeten zijn.

Een test met stereo, wetenschappelijk en grondig aangepakt door de BBC in de vroege jaren zestig, wees uit dat frequente concert bezoekers als kritisch panel veel betrouwbaarder zijn dan de geluidstechniekers van de BBC zelf.

Die techniekers vonden telkens een probleem, waren het daarover eens, maar bij herhaling van de test vonden ze telkens een ander probleem. Telepathie? Ik denk het niet, maar ik weet wel dat psychologische factoren overheersen bij luistertesten. En hoe hechter de groep, hoe onbetrouwbaarder de resultaten. Recent wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dat. Eens je tot een "partij" hoort, daalt je IQ, zo blijkt. Dat is dus ook een reden waarom de USA zo'n rommeltje is. Er zijn maar twee partijen. Geen mogelijkheid tot differentiatie...

Geloven is voor de meerderheid nog steeds beter dan weten. Zolang dat zo blijft, zal de mensheid z'n problemen niet oplossen.
Met citaat reageren