Discussie: Hoor de verschillen
Los bericht bekijken
  #4 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 17:56
bert stoltenborg bert stoltenborg is offline
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Hoor de verschillen

Ik hoor er niets van.
Ik heb nog wat vergelijkbare tests opgezocht en ook daar nada.
Al dit soort tests (Verschil CD en MP3, verschil CD-speler met bitstream en normaal, verschil tussen 5 versterkers in prijsklasse tussen 125 en 20.000 gulden) die ik dubbelblind heb gedaan met lui die gouden oren denken te hebben wezen uit dat niemand iets hoort.
En als je links en rechts omkeert hoort dat ook niemand, terwijl er dan, als men er op let, wel hoorbaar verschil is :-).

Een kameraad van me die R&D-koning bij een gerenommeerde PA, hifi, studio- en bioscoopapparatuurproducent is (en die bij een aantal van bovenstaande tests was betrokken) heeft niet zo lang geleden bij een test nog geconstateerd dat verschillen tussen amps imaginair zijn; hij deed niet mee aan de luistertest omdat hij liever iets zinnigs doet, toen men hem zei dat er duidelijke verschillen waren. Hij heeft een meetapparaat gepakt, de volumes van de verschillende amps gekalibreerd en is weggegaan (zonder te luisteren ). Niemand hoorde daarna nog iets.

Maar het blijft interessant en mijn tests beperken zich tot in totaal enkele tientallen mensen, dus statistische significantie is twijfelachtig.

PS
Ik kan persoonlijk wel het verschil tussen lossless, MP3 en LP horen .
Met citaat reageren