Los bericht bekijken
  #9 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 19:34
JeroendB JeroendB is offline
Junior Member

Reputatie: JeroendB is op goeie weg
Standaard Re: Bit depth / dithering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Jij vroeg naar wanneer en of te ditheren, zowel tijdens het studio proces als ook richting mastering.
Mijn antwoord is, tijdens niet, eindproduct wel.
Mastering uitbesteedt? Dan dus niet want dan doen ze dat bij het masteren wel. En dus zo origineel mogelijk aanleveren, dus zonder dithering. En zo ook in de zo hoog mogelijke originele rates, dus nooit naar lagere rates geconverteerd.
Wat te veel is en weg kan gooit de engeneer wel weg. Wat jij al weg gooit kan de engeneer nooit meer gebruiken.
Juist. En tijdens het proces kunnen meerdere im of export momenten plaats vinden. Dan wil je niet elke keer dithering op dithering = vervorming op vervorming.
Nou, zoals ik het daar lees gaat het er helemaal niet om dat je het als de standaard bij een eindproduct toepast. Theoretisch gezien behoeft een project dat al bestaat uit puur 16 bit audio geen dinthering na het masteren.

Dat je het niet toepast voordat het je het naar een mastering engineer stuurt lijkt overduidelijk, immers is in de eerste post al opgemerkt dat dithering na mastering wordt toegepast, en zeker niet ervoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Je spreekt over herstellen en geen verlies zijn. Het herstelt een verlies. En dat wordt berekend (ingeschat, gegokt).

Hoe goed dat gebeurt maakt me eigenlijk niet uit, al betwijfel ik of het volledig correct terug gehaald wordt. Zelden haalt herstellen in de praktijk de staat van het origineel (ook buiten muziek) dus is dat ook hier mijn uitgangspunt.
Ik denk dan, waarom iets weggooien om later (berekend) weer terug te krijgen terwijl je het ook met het origineel kunt doen wat 100% zeker correct is?
Het 'verlies' vindt plaats in het verlagen van de bitrate, niet in het dithering proces. Het verlagen van bitrate is essentieel, ik neem aan dat je zelf niet een mix rendered in 16 bit. Wanneer je achteraf het eindproduct (gemasterd) op een cd wil zetten, moet je het converteren naar 16 bit. Nogmaals, daar vindt het verlies plaats.

Het verlies bestaat echter niet alleen uit het letterlijke verlies. Ook zal het (zoals je in de link kunt zien) de waveform 'squaren', wat distortion veroorzaakt. Daar komt dithering past om de hoek kijken, om deze natuurlijker te laten verlopen.
Met citaat reageren