Los bericht bekijken
  #8 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 19:06
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Bit depth / dithering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeroendB Bekijk bericht
Echter blijkt uit het eerder genoemde artikel dat je het niet toepast omdat je simpelweg gemastered hebt
Jij vroeg naar wanneer en of te ditheren, zowel tijdens het studio proces als ook richting mastering.
Mijn antwoord is, tijdens niet, eindproduct wel.
Mastering uitbesteedt? Dan dus niet want dan doen ze dat bij het masteren wel. En dus zo origineel mogelijk aanleveren, dus zonder dithering. En zo ook in de zo hoog mogelijke originele rates, dus nooit naar lagere rates geconverteerd.
Wat te veel is en weg kan gooit de engeneer wel weg. Wat jij al weg gooit kan de engeneer nooit meer gebruiken.

Citaat:
maar omdat je converteert naar een lagere bitrate (hoewel dat inderdaad meestal gebeurd in het mastering proces). Wat ik tot dusver geleerd heb is dat hierdoor distortion kan ontstaan, omdat er minder values zijn waardoor de wave onnatuurlijk vervormt (ik probeer het kort te houden ). Dithering zou dit, zoals je zelf aan aangaf, op berekende wijze herstellen. Dit zou betekenen dat, mits juist toegepast, het ook nooit verlies kan zijn maar een correctie is.
Juist. En tijdens het proces kunnen meerdere im of export momenten plaats vinden. Dan wil je niet elke keer dithering op dithering = vervorming op vervorming.

Citaat:
Dithering zou dit, zoals je zelf aan aangaf, op berekende wijze herstellen. Dit zou betekenen dat, mits juist toegepast, het ook nooit verlies kan zijn maar een correctie is.
Je spreekt over herstellen en geen verlies zijn. Het herstelt een verlies. En dat wordt berekend (ingeschat, gegokt).

Hoe goed dat gebeurt maakt me eigenlijk niet uit, al betwijfel ik of het volledig correct terug gehaald wordt. Zelden haalt herstellen in de praktijk de staat van het origineel (ook buiten muziek) dus is dat ook hier mijn uitgangspunt.
Ik denk dan, waarom iets weggooien om later (berekend) weer terug te krijgen terwijl je het ook met het origineel kunt doen wat 100% zeker correct is?

Ik ben verder geen profi sound engeneer dus kan je ook niet altijd de perfecte technische onderbouwing geven.

Laatst gewijzigd door bsp; 28-09-2017 om 19:13
Met citaat reageren