Los bericht bekijken
  #7 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 17:02
JeroendB JeroendB is offline
Junior Member

Reputatie: JeroendB is op goeie weg
Standaard Re: Bit depth / dithering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Dat zou ik niet weten. In elk geval is het berekende informatie, geen actuele, dus verlies.

Ik heb software waarmee ik kan converteren terwijl dithering uit staat (uit gezet want gebruik ik toch alleen bij eindproduct).

Ik zei ook dat ik het op het eindresultaat juist wel toe pas, maar dan ook alleen daar. Niet tussendoor. Niet als het nog gemasterd moet worden.
Dat begreep ik, maar wanneer ik iets doe wil ik nog liever weten waarom ik het doe. Vandaar dat ik het nog eens in het algemeen stel, op zoek naar bevestiging.

Echter blijkt uit het eerder genoemde artikel dat je het niet toepast omdat je simpelweg gemastered hebt, maar omdat je converteert naar een lagere bitrate (hoewel dat inderdaad meestal gebeurd in het mastering proces). Wat ik tot dusver geleerd heb is dat hierdoor distortion kan ontstaan, omdat er minder values zijn waardoor de wave onnatuurlijk vervormt (ik probeer het kort te houden ). Dithering zou dit, zoals je zelf aan aangaf, op berekende wijze herstellen. Dit zou betekenen dat, mits juist toegepast, het ook nooit verlies kan zijn maar een correctie is.

Over welke software spreek je trouwens?

Groetjes

Laatst gewijzigd door JeroendB; 28-09-2017 om 17:05
Met citaat reageren