Los bericht bekijken
  #5 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 13:36
JeroendB JeroendB is offline
Junior Member

Reputatie: JeroendB is op goeie weg
Standaard Re: Bit depth / dithering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Dithering is een soort van afronding van het origineel. Voor zover ik weet (en zelf doe) pas je dithering alleen toe op eindresultaten. Nooit tussendoor op exports bestemd voor import. Dithering kun je ook zien als een vorm van verlies.
Niet gedithert is het meest originele.
Is het niet zo dat dithering toegepast wordt wanneer je een bestand converteert naar een lagere bitrate?

Hier een stukje tekst wat ik op internet heb gevonden:

As one reduces the bit-depth, such as from a 24bit-resolution sample to a 16bit-resolution sample, you are reducing the number of values available to measure the amplitude of any given sample.

In other words you now have less values available to describe the dynamic range of your audio.As a result, certain values that are no longer there will be forcibly rounded off to the next closest value.

This truncation results in the loss of very low signal levels, and the creation of audible distortion where the values have been rounded, squaring off the waveform.

bron: Dithering Explained: What it is, When to Use It, and Why it

Ervan uitgaande dat 16 bit gewenst is voor een (gemasterd) eindproduct, zou je toch zeggen dat je gebruik moet maken van dithering omdat de track zelf 24 bit is. Of zie ik dit verkeerd?

Laatst gewijzigd door JeroendB; 28-09-2017 om 13:47
Met citaat reageren