Los bericht bekijken
  #6 (permalink)  
Oud 21-12-2016, 06:34
Kers Kers is offline
Member

Reputatie: Kers is op goeie weg
Standaard Re: Sound compression alter timbre of music causing loss of some emotional context

Hmm.

Ik ben behoorlijk sceptisch... met welke bitsnelheid zijn er tests uitgevoerd? alles onder de 128kb klinkt inderdaad prut. Maar een bitsnelheid van 320kb/s zou het nauwelijks verschil moeten maken, behalve een beetje in het hoge frequentiespectrum. Ik denk wel dat een trompet in mp3 met een bitsnelheid van slechts 128kb/s erg slecht klinkt ja. Vooral boventonen zullen de prijs betalen, en het instrument zal minder wijd klinken door het ontbreken van een harmonische reeks. Bij een klarinet zou dat geen enkel verschil moeten maken aangezien hier boventonen ontbreken, wat het die herkenbare karakter of timbre geeft. Ga je sleuten in het harmonische en de boventonen, dan verander je inderdaad het timbre. Maar volgens mij kun je dat pas echt merken bij alles lager dan 128kb/s en heel duidelijk op 64kb/s.

Dat LP geluid beter zou zijn dan MP3 is helemaal niet waar. Immers, door RIAA correctie treedt er zelfs vervorming op in het lage met de zgn. rumble. Een LP lijkt dan warmer te klinken, maar die warmte is eigenlijk vervorming. Net als een buis het signaal vervormt. Vervorming maakt het geluid een stuk strakker, breder, ruimer en meer onvoorspelbaar. Daardoor lijkt het beter te klinken. Net zoals hard geluid beter klinkt dan zacht. Dat komt puur door onze oren die volgens een logaritmische schaal functioneren en sneller worden geprikkeld door grote verschuivingen en onvoorspelbare trillingen, waardoor de muziek "nieuw"en "helder" of zelfs "beter" klinkt zodra je het vervormt of luider maakt. Hoe onvoorspelbaarder geluiden zijn, hoe interessanter je oren het in eerste instantie vinden.

.

Laatst gewijzigd door Kers; 21-12-2016 om 06:54
Met citaat reageren