Discussie: Soundbar misleiding
Los bericht bekijken
  #10 (permalink)  
Oud 12-07-2016, 14:22
cyrano cyrano is offline
Vintage Member
 
Geregistreerd: Jun 2010
Berichten: 5,042
Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Soundbar misleiding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Wel Cyrano, het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit, maar is niets meer dan een paar volumeknoppen gestuurd door een cursor. Dat heeft, volgens mij, weinig met richting horen, stereo, 2-D, of 3-D te maken.
Dit is maar een, bewust eenvoudig gehouden voorbeeld; ongelukkigerwijze met galm en vervorming als 2D parameter. Het is een manier om geluid te bewerken en staat los van mono/stereo/quadro.

Maar het is een creatief gebruik dat mij opviel als euh... creatief.

Citaat:
Het zou leuk zijn om een cursor-gestuurde processor te hebben die alle benodigde bewerkingen uitvoert (vertragingen, toonbe´nvloedingen, reflecties, galm, en volume).
Maar die zijn er ook. Deze plugin (ReaSurround) is een deel van Reaper, waar verder ook de tools aanwezig zijn om zgn. B-formaat te gebruiken. En dat neem je op met een tetrahedrale microfoon. In plaats van alleen breedte heeft de weergave ineens diepte. Maar nog geen hoogte.

En daar kan je manueel ook mono sporen in plaatsen. 2-D pannen. En dat is waar deze plugin voor dient. Maar de video gaat over een heel andere inzet: effect plugins en combinaties van effect plugins niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte regelen.


Citaat:
Het scherm zou dan laten zien:
- de positie van de luisteraar
- de positie van de luidsprekers (bijvoorbeeld 2 bij gewoon stereo)
- de virtuele posities van de instrumenten, normaliter in een gebied achter de luidsprekers
- en natuurlijk de vorm van de gesimuleerde zaal en dito podium.
Nu moet je nog met een heleboel bussen aan de slag, wil je enkele instrumenten positioneren.
Stereo = 2 kanalen
Ambio = 4 kanalen
3D ambio = 8 kanalen

Maar er zijn hardware processors die dit 4 kanaals signaal omzetten naar hoofdtelefoon of luidspreker stereo. Het is alleen in de studio een extra laag die erg interessant is bij video, ambient en dergelijke vormen van audio.

Citaat:
Ik ben met Miata aan de stereo verslaafd (de echte realistische).
Yep. Kan ik perfect in meekomen. Bij klassiek. Als de opname ook natuurlijke stereo is. EÚn keer buiten dat domein, is het sowieso mono dat gepand wordt in een pseudo stereo breedte. En ook voor gewoon luisteren naar muziek is stereo perfect. Er is nl. domweg geen ander materiaal. Of toch niet veel.

Het is niet iets dat iedereen moet gaan doen. Maar degenen die met professionele audio bewerking bezig zijn, zullen zich wel realiseren dat video niet meer buiten te houden is. En wie video zegt, zegt ook een vorm van ambisonic, of dat nu Dolby AC 5.1 is of 4-kanaals ambi.

Volgens de indsutrie is het nu of nooit

Laatst gewijzigd door cyrano; 12-07-2016 om 14:26
Met citaat reageren