Discussie: Hardware
Los bericht bekijken
  #2 (permalink)  
Oud 10-09-2007, 14:55
Contender Contender is offline
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Hardware

Een audio-interface is gewoon een geluidskaart, voorzien van hoogwaardigere componenten, waardoor audio oa. natuurgetrouwer wordt opgenomen en afgespeeld. Maw, een audio-interface is kwalitatief veel hoogwaardiger dan de gemiddelde geluidskaart (soundblaster, audigy en co). Echter, beide termen worden doorelkaar gebruikt. Een beetje hetzelfde als 'speakers' en 'monitors'.

Mbt je vraag over WELK audio-interface, heb ik een tegenvraag:

Ik wil een auto gaan kopen. Welke auto moet ik kopen? Een station? Een coupe? Een SUV? En waarom heb ik net die auto nodig? Welk merk? Mercedes? BMW? Opel?? Of toch maar een Dacia?

Het lijkt misschien nergens op te slaan, maar wat je vraagt komt op hetzelfde neer. Wat wil je nou eigenlijk? Die vraag is 1000x belangrijker. Als ik een coupe koop omdat ik die mooi vindt, maar mijn vrouw met 7 kinderen moeten ook nog in de auto... Dan had ik beter een SUV kunnen kopen. Dit geldt niet alleen voor auto's maar dus ook voor audio-interfaces, of voor je midi-keyboard en een midi-interface etc. Denk even wat je precies nodig hebt, maar ook wat je in de toekomst nog wilt... Wil je met hardware synths gaan werken? Hands-on werken met hardware, of pielen met software en een muis op je monitor? Als je met hardware wilt gaan werken, heb je het dan over 1 of meerdere synths? Dan kun je een mixer nemen, maar ook een audio-interface met meerdere inputs... Als je met software wilt gaan werken, is het misschien handig om te investeren in een 2de monitor. Ik kan zo uren doorgaan.

Met 2000 euro zou ik me een goede audio-interface kopen (RME, MOTU en Presonus), een stel goede monitors (GenElec, Mackie, DynAudio), en dan een controller-keyboard ala Novation Remote ofzoiets. Er is zoveel keuze, niemand hier kan zeggen: koop dat en dat en dan ben je 100% tevreden.

Een midi-interface heb je nodig als je met veel outboard gear gaat werken (dus hardware synths, effecten etc.). Indien je echter over een USB-keyboard beschikt, of over een audio-interface met MIDI-aansluiting en slechts 1 synth wilt gebruiken hoef je geen midi-interface. Eventueel kun je zelfs via een MIDI-thru op een synth effectief de MIDI-stromen van meerdere apparaten doorsturen.

Mijn allerbeste advies: verdiep je eerst eens wat meer in de materie. Als je dat doet, kom je ook sneller tot de conclussie wat je wel en wat je niet nodig hebt. GA OOK NIET BLINDELINGS AF OP WAT ANDEREN JE VERTELLEN.
Als ik zeg dat ik een Presonus Firepod heb, en daar zeer tevreden over ben, kan het best zo zijn dat mijn buurman die Firepod het liefst bij het grofvuil wil zetten, omdat het niet werkt voor hem. Alles is afhankelijk van wat je wilt, en als je je mail iets concreter maakt zul je ook merken dat meer mensen zullen reageren...
Met citaat reageren