Los bericht bekijken
  #3 (permalink)  
Oud 04-06-2013, 12:58
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Zelf microfoons bouwen/smijtmicrofoons

Nou, vooruit dan Ik wilde eigenlijk reacties op het principe van een microfoon waar je op kunt staan en DIY mics in het algemeen, maar als je wat wilt horen kan ik dat natuurlijk niet weigeren

------------------

Eerste (en beste) voorbeeld

Ik heb afgelopen vrijdag een opname gemaakt waarover ik echt dik tevreden ben. Zie de foto's voor de opstelling. De foto van boven is van een ander ensemble, dus ik heb daar de rechtermicrofoon moeten verplaatsen (blauwe pijl), de opstelling zoals die tijdens de snippets is iets minder duidelijk in de tweede foto.

Snippets in FLAC
Snippets in MP3

Bestanden zijn hetzelfde, enkel een ander formaat dus. In de zipjes zijn opgenomen het stereospoor van de vloermicrofoons, het stereospoor voor de niermicrofoons (ingesteld op een hoek van 90 graden trouwens) en een spoor met mijn uiteindelijke mix.

De zelfbouw-/vloer-/smijtmicrofoons pikken een mooie akoestiek, stevig laag en voornamelijk strijkers op. De H4n-nieren nemen de solist goed op en nemen vooral hoge tonen voor hun rekening.

De uiteindelijke mix is enigszins gecompliceerd: het spoor van de nieren heb ik eerst een low-cut van 100Hz gegeven (er zat veel windruis op), daarna heb ik de stereo verbreed door een mix-naar-mono van een kopie te inverteren en bij te mixen (dus eigenlijk een middenkanaal van het stereospoor af te trekken) tot ik een stereobreedte had die matchte met die van de vloermicrofoons. Ik heb ook nog geprobeerd het spoor van de vloermicrofoons iets smaller te maken (het is wat breed, beetje gat in het midden) maar dat hielp niet erg. Uiteindelijk is het spoor van de vloermicrofoons iets zachter ingemixt dan dat van de nieren.

Ik hoop dat je hier enigszins een oordeel kan vellen over de klank, ook al is het maar een kort stukje. Hou bij het beoordelen van de klank in gedachten dat de saxofoon klinkt alsof er van achteren is opgenomen omdat dat praktisch gezien zo is: ze waren bedoeld om het orkest er wat uit te tillen en akoestiek te pakken. Je kunt de klank mijns inziens beter beoordelen met de stukjes strijkorkest.

------------------

Voorbeeld met oude versie op batterijen

Nog een ander voorbeeld waarbij ik de H4n helaas niet kon gebruiken vanwege de grote hoeveelheid wind (ik had mijn windhoes niet bij me, het concert was op het laatste moment naar buiten verplaatst) Hier kun je denk ik het best hun klank beoordelen, want hier zit er geen akoestiek in de weg, omdat het buiten is

[media]http://www.youtube.com/watch?v=umIHNc2gCv4[/media]

------------------

Voorbeeld in ietwat bedompte akoestiek

Uiteraard zit je niet altijd in een omgeving met de perfecte akoestiek. Dat moet ik er namelijk wel bijvertellen, de zaal van het eerste voorbeeld had echt een prachtakoestiek en het tweede voorbeeld was natuurlijk buiten. Hoewel deze vloermicrofoons, omdat het PZMs zijn, wel de lelijke randjes van de akoestiek haalt, veranderd het niet de intrinsieke klank ervan.

Anyway, ik heb hier nog een video met uitleg die ik ooit gemaakt heb voor de micbuilders list nog eens opnieuw geupload. De akoestiek van de betreffende ruimte is een beetje donker, dat hoor je ook wel terug.

[media]http://www.youtube.com/watch?v=LOd5VPWF5bw[/media]

------------------

Voorbeeld van gruwelijk lelijke akoestiek

Dit voorbeeld laat echt zien wat ze kunnen als ze vanwege hun PZM eigenschappen gebruikt worden. Dit is de allereerste versie, op een 9V blok. Deze opname was met een veel te groot orkest (man of 100) in een veel te kleine schoolkantine die nooit gemaakt was voor zoiets. De uitvoer van de H4n niermicrofoons was ook absoluut onbruikbaar, maar deze doen het eigenlijk best wel aardig.

edit: nog wel een ding, voordat iemand daarover begint te roepen, ik heb toendertijd zo vreselijk veel werk gestopt in de videomontage dat het me compleet ontgaan is dat links en rechts zijn omgedraaid in deze opname. Dus de violen hoor je rechts maar zitten links. Foutje...

[media]http://www.youtube.com/watch?v=jv8fpsvha1g[/media]

------------------

En tot zover een stortvloed aan soundbites

Laatst gewijzigd door ktf; 04-06-2013 om 15:02 Reden: random spelfouten
Met citaat reageren