Los bericht bekijken
  #1 (permalink)  
Oud 03-06-2013, 19:26
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Zelf microfoons bouwen/smijtmicrofoons

Goedenavond,

Na wat zoeken heb ik geen topics over zelfbouwmicrofoons gevonden die minder dan een jaar oud zijn op dit forum... blijkbaar leeft het niet erg? Ik heb met hulp van de mailgroup micbuilders een prachtig presterende set microfoons gemaakt helemaal naar mijn eigen wensen. Kan ik iedereen aanraden, heel leerzaam Ik plaats even mijn eigen bouwsels, misschien inspireert dat mensen hier.

Anyway, mijn creatie: omdat ik veel op locatie opneem (als in: in heb pas één keer een studioopname gemaakt) en dan vaak de meest onmogelijke situaties tegenkom heb ik na 2 jaar verschillende ontwerpen te hebben geprobeerd een microfoon gemaakt die het niet erg vind als iemand erop gaat staan. Ook neem ik wel eens kamermuziekavonden op, waarbij veel ensembles kort naar elkaar spelen. In zo'n geval kan ik de microfoons snel verplaatsen, vandaar de koosnaam smijtmicrofoons. Zie de foto's.

Ze bestaan uit een flinke plank hout met daarin een 6mm electret en een aluminium doosje met de (fantoomvoedings-)elektronica. Dit is ondertussen mijn vierde knutselserie. Ik leg ze meestal ongeveer zo neer bij een opname, dit is een foto met de tweede knutselserie, die was nog op AA-batterijen

Hier staat er dus een grote opstelling (met als ik me goed herinner in dit geval twee Line Audio CM3s in ORTF) achter, deze microfoons worden bijgemixt omdat de CM3 alleen teveel galm geeft in dit kleine kerkje en ook een beetje onderkant mist.

Praktisch gezien doen ze drie dingen. a) je kunt er rustig op gaan staan of ze bij snelle ensemblewisselingen naar hun opnameplek 'smijten' b) het zijn zogenaamde PZM- of grensvlakmicrofoons, waardoor ze kunnen helpen in ruimtes met een moeilijke akoestiek c) ze zijn bijzonder geschikt om zonder grote opstellingen voor kleine (enkelrijige) ensembles decca-tree achtige opstellingen te maken, maar dat doe ik dan zonder middenmicrofoon.

Ik hoor graag wat jullie er van denken

Laatst gewijzigd door ktf; 03-06-2013 om 19:29 Reden: Titel staat een beetje raar
Met citaat reageren