homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Audio Interfaces en standalone recorders (http://www.homerecording.be/forum/f34/)
-   -   alesis io2 neemt geen spraak op (http://www.homerecording.be/forum/t8788.htm)

Leek 24-10-2008 15:09

alesis io2 neemt geen spraak op

Goeiedag mensen,

Ik ga maar meteen met de deur in huis vallen. Ik heb een externe soundkaart gekocht een aantal maanden geleden en die kan wel muziek afspelen maar geen geluid of spraak opnemen. Ik kwam er pas achter toen ik onlangs men nieuwe microfoon er probeerde op aan te sluiten en tot de conclusie kwam dat ik niets gerecord kreeg in men studio (Ableton).

Ik ging rondkijken wat het probleem eventueel kon zijn (Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Geluiden en audioapparaten -> tabblad 'spraak') en zag dat het gedeelte 'spraak opnemen' (ook 'geluid opnemen') in het grijs stond (dus ik kan er niet in). Het stukje voor spraak afspelen of geluid afspelen kan ik daarentegen wel openen. Het lijkt er dus op dat men pc de soundkaart niet vindt wat opnemen betreft.
http://img410.imageshack.us/img410/8...zar1ef1.th.jpg
http://img511.imageshack.us/img511/712/bizar3qv9.th.jpghttp://img511.imageshack.us/images/thpix.gifhttp://img410.imageshack.us/images/thpix.gif
Ook als ik bij 'spraak opnemen' de functie 'hardware testen' pak, dan kan men pc de mic gewoon niet vinden. Bizar is dat de lichtjes van de microfoon op men externe soundkaart wel pinken als ik iets inspreek.
De 48V fantoomvoeding is ook ingeschakeld dus daaraan kan het ook niet liggen.
Ik kan dus wel liedjes afspelen en in Ableton werken maar ik kan gewoon niets opnemen.

Ik dacht dat het misschien kon te maken hebben met het feit dat ik eerder een onboard soundkaart gebruikte en erna gewoon een externe erover heb geinstalleerd maar nadien, toen ik de oudere onboard soundkaart geuninstalled heb, bleek het probleem zich nog steeds voor te doen.

Ik gebruik de Alesis IO2 (iO|2 Portable 2-channel USB audio interface). Er is maar 1 driver die op de cd meekwam en die heb ik geinstalleerd, voor de rest is er nog 1 driver te vinden op de alesis-site maar na die geinstalleerd te hebben (en trouwens ook een fout bevat) was het nog steeds geen succes (ik ben trouwens ook niet zeker of deze wel iets hebben bijgebracht want op men cd is de driverversie 1.1 en op de site 1.0 dusja :-)). Ik geloof het echt niet dat men soundkaart kapot is, er moet iets anders zijn, maar ik raak er na uren zoeken nog altijd niet uit.

Wat ik ook gewoon raar vind is dat ik vroeger met een oude micro van 2 euro en men oude onboard-soundkaart wel spraak kon opnemen, men pc herkende dat wel, en nu met die nieuwe soundkaart ineens niet meer.

Ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen van mensen die er hoogstwaarschijnlijk veel meer van afweten dan ikzelf. Heb al wat rondgezocht op dit forum via de zoekfunctie maar ik vind geen gelijkaardig probleem. Ben wat radeloos aan het raken dus enige hulp zou enorm welkom zijn! :-)

Met vriendelijke groetjes

Leek

Moon 24-10-2008 20:04

Re: alesis io2 neemt geen spraak op

De huidige drivers verwijderen en opnieuw de laatste driver van de site installeren.
De iO|2 werkt voorzover ik kon achterhalen overigens ook zonder driver in XP.

De iO|2 is een plug & play apparaat. Hij zou het zo moeten doen.
Zorg ervoor dat je in je DAW de iO|2 als audio device selecteert.
Zodra je een track wilt opnemen, dan selecteer je het gewenste input kanaal en dan moet het lukken.
Wil je je instrument via de iO|2 beluisteren, dan moet je de monitor mix op je io|2 op direct zetten. En zet je input schakelaar op analog.

Pixie 24-10-2008 20:56

Let er op dat, doorgaans bij DAW software, de audio settings van Windows geen belang hebben.
Het toewijzen van je interface gebeurt doorgaans in de settings van je DAW software (Ableton).

ray59 26-11-2009 23:08

Hai Leek , had het zelfde probleem . Mijn Alesis io2 met bijgeleverde software cubase le4 en Ableton Live lite. Aan Ableton ben ik nog niet begonnen.
Heb cubase le4 pas 6 dagen op de pc en vandaag is het me gelukt om opnames te doen.
Alles deed het dus behalve opnemen via de Alesis io2 (gitaar en mic )
Had al een recording programma lopen (Audacity (is trouwens gratis ) en daar werkte alles goed ,weergave en opname .Dus mijn hardware (Alesis ) was wel goed.
Als ik de ASIO driver van Alesis eruit gooide kwam er automatisch de XP ASIO driver erin (Asio DirectX Full Duplex ) . Ik kreeg toen wel signaal in ( Yesss ) maar ontzettend vervormd. Heb ook de gratis te downloaden ASIO4all driver erin gezet maar die herkende geen usb wel de oude geluidskaart.
Bij mij is het gaan werken nadat ik een tip kreeg om de buffer Size te vergroten naar 434 .....was 256 ( in cubase dus ) (snappen doe ik het niet ) en ik let goed op of de input op active staat.
Heb trouwens op de koptelefoon aansluiting van de Alesis mijn computerboxen aangesloten. (wel een koppelstukje gebruikt van 3,5 naar grote plug )
Maar zo zie je maar dat je niet de enige ben die zit te klooien met de Alesis , Ik begin nu cubase te begrijpen maar moet nog een hoop uitvinden.
Veel succes met Abledon ,ik begin er even nog niet aan .
Groet Raymond

mrfreeze 30-11-2009 14:26

Ik mag toch hopen dat het 'm in het afgelopen jaar inmiddels is gelukt iets op te nemen ;)

ray59 01-12-2009 18:16

Hai Leek
Word een beetje gestoord van de Alesis io-2 . Na 2 weken rommelen nam het eindelijk op in cubase dus ik dacht nu ga ik ook Ableton Live lite uitproberen.
Dat ging dus niet , ik weer cubase LE opstarten , deed het daar opeens ook weer niet......
Zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben want dan is die Alesis io-2 gewoon een kut apparaat.
Momenteel heb ik er even schoon genoeg van . Neem weer even op met Audacity met een webcam mic ( de kwalireit is even goed ) en ik zit de denken om gewoon een externe geluidskaart te kopen . Heb zitten kijken naar de Conrad HD-soundbox 7.1 USB kost maar 25,20 euro bij Conrad.
Wil gewoon muziek maken en een beetje opnemen ,en niet elke avond aan een software programma werken.
Groetjes Ray .een gefrusteerde hobby muzikant:mad:

ray59 02-12-2009 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ray59 (Bericht 107981)
Hai Leek
Word een beetje gestoord van de Alesis io-2 . Na 2 weken rommelen nam het eindelijk op in cubase dus ik dacht nu ga ik ook Ableton Live lite uitproberen.
Dat ging dus niet , ik weer cubase LE opstarten , deed het daar opeens ook weer niet......
Zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben want dan is die Alesis io-2 gewoon een kut apparaat.
Momenteel heb ik er even schoon genoeg van . Neem weer even op met Audacity met een webcam mic ( de kwalireit is even goed ) en ik zit de denken om gewoon een externe geluidskaart te kopen . Heb zitten kijken naar de Conrad HD-soundbox 7.1 USB kost maar 25,20 euro bij Conrad.
Wil gewoon muziek maken en een beetje opnemen ,en niet elke avond aan een software programma werken.
Groetjes Ray .een gefrusteerde hobby muzikant:mad:

02-12-09
Tja , blijf toch proberen . Werk momenteel alleen op de cubase meegeleverde asio directx full duplex driver.....lijkt wel een oude krakende radio.
Zit dus te switsen tussen de Alesis , asio4all en de full duplex driver.
En alleen de asio full duplex driver werk meteen ......krakend.
Moet nu eten , maar ga er straks weer mee door
Ray

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.