homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Microfoons en preamps (http://www.homerecording.be/forum/f35/)
-   -   Drum overhead microfoon (http://www.homerecording.be/forum/t8519.htm)

Drummer28 04-10-2008 14:07

Drum overhead microfoon

Dag, ik ben op zoek naar één microfoon die als overhead kan dienen voor mijn drumstel. Het punt is dat ik maar met 1 overhead wil beginnen en dus geen andere mics. Kan iemand mij iets aanraden. Ik zelf had gedacht aan een Samson CO3. De sound moet niet van professionele kwaliteit zijn, maar het moet nu ook weer niet als een opname van een MP-3 speler klinken.

Dank bij voorbaat Drummer 28

Pixie 04-10-2008 17:23

Re: Drum overhead microfoon

Een drumoverhead?
Eigenlijk dus meer een roommic...
Dan ga je volgens mij beter voor een paar shure SM57. Deze kan je later, indien je meer geld hebt voor duurdere overheads, nog steeds voor allerhande andere opnametaken gebruiken (elke (home)recorder zou er minstens één in zijn microfoonarsenaal hebben moeten zitten).
Drums opnemen met maar 1 microfoon gaat zelden tot nooit goed klinken.
Mocht zelfs een paar SM57 te duur zijn (ik ken je budget niet), kan je Eventueel eens kijken naar een paar JTS NX-7 microfoons. Beterkoop dan de Shures (en mijn lieveling voor opname van snare in sommige gevallen) maar goed te doen qua prijs/kwaliteit.
Zou het wat meer mogen gaan kosten, een paar Oktava MK-012 klein membraan condensator microfoons.

chieltjuuhh 05-10-2008 01:59

Of Rode M3 maar de sm57 is ook wel goed hoor:)
doe het zelf met 2 sm57's sm58 (werkt zelfde als 57) en heb nog 4 goedkope samson mics gewoon als extraatje:rolleyes:

maar 1 gaat hem niet worde hoor je moet toch stereo hebben..

classa50 05-10-2008 03:38

Budget inderdaad...
Maar ik zou ook de Oktava Mk-12 aanraden.

Patatje 05-10-2008 15:33

Of die micro hier nu afgekraakt wordt of niet, ik heb hem onlangs ingezet uit nieuwsgierigheid bij de opname van een rockband als overhead bij de drums (wel met andere mics op de snare, basdrum etc ...) en hij gaf zeer goed resultaat (wel goed opstellen en zoeken voor het stereobeeld en snare positie) Als men rekent dat die stereocondensator tot 30 Hz in het laag gaat zit dit al redelijk snor als je eens wil opnemen met het minimum zoals ik begrijp uit je posting. Het betreft hier de (je kan er op klikken en naar de url gaan)SUPERLUX E523/D, als het dus zo goedkoop mogelijk moet zijn en toch wat resultaat. Je kan best altijd micro's bijplaatsen voor het beste resultaat maar dit op zich zal al een mooi beeld geven, het best is om de bassroloff dus niet te gebruiken bij de drumopname volgens ik ondervond, het kan natuurlijk, die ligt rond de 250 Hz/ 6dB/oc dacht ik, maar als het de bedoeling is dat je alles mooi hebt dan kan je indien nodig in het muziekprogramma de equalising nog aanpassen.
Geluidsdruk is 126 dB, het is voldoende omdat je toch niet zo heel dicht kan, gezien je rekening moet houden met de X/Y configuratie en de breedte van het drumtoestel. Als je een goede drumkamer hebt is het ook wel belangrijk, dan neemt die gelijk ook wel het ruimtelijke op, bij mij leek het goed mee te vallen toen de mensen uit de band het resultaat hoorden.

Hij kost amper 59 Euro als het toch redelijk moet blijven, die prijs vind je bij Thoman, ik weet echter niet of die elders ook zo gemakkelijk te vinden is.
Heb je geen fanthoom onmiddelijk in de buurt, geen nood ... hij kan op batterijën ook, dit is tevens misschien dan ook geschikt voor mensen die filmen, een microhouder, speciale stereokabel met twee maal xlr en een windkap is er bij.

Het is maar een idee hé ... maar ik vond het geen kat in een zak indertijd :)

Patrick.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.