homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Opnametechnieken (http://www.homerecording.be/forum/f11/)
-   -   electrische gitaar, afmixen (http://www.homerecording.be/forum/t766.htm)

Alexxx 03-08-2005 18:42

electrische gitaar, afmixen

Hey,

Een electrische gitaar, met zware overdrive, opgenomen via verschillende micro's geplaatst voor het speakercabinet...

Hoe mixen jullie die af?

Ik vind het momenteel een beetje te droogjes klinken en ik heb geen idee hoe ik het 'natuurlijker' kan doen klinken.

Bedankt voor de tips!

waxx 03-08-2005 20:08

Re: electrische gitaar, afmixen

dat is moeilijk te beoordelen zonder audio

maar mijn ervaring is dat compressie, chorus en reverb veel kunnen doen aan de klank van een electrische gitaar.

upperlip 03-08-2005 20:26

als je gitaar letterlijk te droog klinkt heb je idd wat reverb van doen.

met een compressor kun je je gitaar energetischer doen klinken en er tevens voor zorgen dat ze altijd genoeg aanwezig is in de mix.

Bazbaar 04-08-2005 07:46

als je een goede akoestiek hebt kan je een room-mic zetten en deze er desgewenst bijmixen

Alexxx 04-08-2005 11:37

Mja, ik heb al wat met compressie zitten spelen. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Het grote probleem dat zich hierbij stelt is dat ik de werking van een compressor niet helemaal begrijp. Dus eventuele links/info hierover is welkom.

Soundclips ga ik proberen vanavond online te zetten. Als ik van m'n werk thuis kom. Misschien dat iemand het dan eens kan beluisteren en ideen meegeven?

Reverb ga ik nog toevoegen. Dat was een idee die ik al heb zitten testen, maar die me een te onnatuurlijke sound gaf.

Bazbaar 04-08-2005 12:26

en als je nu een DI signaal re-amped tot ie goed zit? Dan heb je meteen een goed geluid van de start en moet je achteraf niet zitten bij te werken...

Alexxx 04-08-2005 12:44

Hey Baz,

Hoe bedoel je dan? Deze methode ken ik niet.

Is het dan via je gitaar naar di-box, en dan via software of line-6 naar pc?

Alexxx 04-08-2005 20:53

Hier de beloofde link naar een muziekclipje.
Let wel, dit was de eerste versie die ik gemixed had. Drums en bass zijn al helemaal anders gemixed. Maar de gitaren klinken nog steeds hetzelfde...

Bazbaar 05-08-2005 16:16

Ik vind de gitaren behoorlijk ok ze... misschien missen ze ietswat body naar mijn persoonlijke smaak. Steek ze eventueel eens door een pre-amp?

Wat ik met het vorige bedoel is dat er soms gitaarkerels komen en die vinden hun sound super en willen dat ZO opnemen want die gitaar met dat pedaaltje en die amp is super. (Ik spreek dan niet over een Gibson met Electro Harmonix op een Seymour Duncan uit '75) en dan zet ik een mic voor hun cabinet die zowaar niets doet.
De gitaar steek ik in een DI met een link naar de amp dan en het droge signaal gaat naar de pc en achteraf steek ik dat signaal door een v-amp waarbij ik rustig de sound kan zoeken die goed klinkt bij de rest.

Alexxx 05-08-2005 18:41

Citaat:

dan zet ik een mic voor hun cabinet die zowaar niets doet
Hahahaha!

Jammer geneg betreft het hier mijn eigen band, dus ik kan mezelf niet bedotten... ;-)

Dat body is hetgene ik nog naar op zoek ben. Het komt vooral omdat ik er compressie op heb gestoken. Misschien het er beter gewoon aflaten? Toen vond ik het voller en vlotter klinken...

Goeie randvraag misschien... Hoe zorg je ervoor dat je via de mic een "bijna identieke" gitaarsound krijgt dan waneer je de amp live hoort? Ik werk met een close-range mic (sm57) en een condensator die ik midden de opnameruimte plaats... Iemand die het anders/beter doet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.