homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Overige audio software, drivers en digitale technieken (http://www.homerecording.be/forum/f9/)
-   -   welke USB/Firewire adapter/kabel aanbevolen voor Focusrite Saffire?? (http://www.homerecording.be/forum/t6506.htm)

JanVrm 23-04-2008 19:20

welke USB/Firewire adapter/kabel aanbevolen voor Focusrite Saffire??

Beste homerecorders,

Na lang wachten op de leverancier heb ik dan eindelijk de Focusrite Saffire binnengekregen en wilde ik z.s.m. vrolijk aan de gang. Maar ja toen ontdekte ik dat er maar 1 firewirekabeltje met dezelfde uitgangen bijgeleverd was en geen USB-stekker. En je raad het al, op mijn laptop (HP Pavillion, 1 jaar oud) zit wel USB 2.0 en andere ingangen, maar geen firewire dus.. wat nu. Naar de BCC rijden en een kabeltje met/zonder adaptor of zo kopen? Is dat voldoende. Welk type en/of merk is hiervoor aanbevolen? Hoor het graag. Jan.

Zipper 23-04-2008 19:25

Re: welke USB/Firewire adapter/kabel aanbevolen voor Focusrite Saffire??

Naar mijn weten is de Focusrite Saffire een firewire interface, die moet je dus met een firewirekabel op een firewirepoort aansluiten. Het werkt dus niet met USB.

Ik weet niet of er firewire kaarten bestaan die je in je laptop kunt steken (waarschijnlijk wel), maar dat lijkt mij de enige oplossing.

JanVrm 23-04-2008 19:56

Hoi Zipper. Bedankt voor je reactie. Heb net nog wat gesurfd en denk dat wat ik moet hebben hetvolgende is: FireWire PCMCIA IEEE 1394 (cardbus), o.a. te bezien op 2-Port IEEE 1394 FireWire CardBus PC Card bijvoorbeeld. Of zit ik er nou naast??? Maar als er iemand is die veel ervaring heeft, sta ik open voor een betere tip....:confused:

Pixie 23-04-2008 22:32

Zowat elke laptop tegenwoordig heeft een firewire poort aan boord (wel een 4 pins, die er een beetje uitziet als de USB poortjes die je op digitale camera's en MP3 spelers ziet).
Ben je er echt wel zeker van dat je laptop niet over firewire beschikt?

Kijk om zeker te zijn toch eerst maar eens in je hardware manager (zoals eerder al aangegeven, moet je uitkijken naar een IEEE 1394 poort in je hardware manager).

Of de kaart die jij hier vermeld gaat voldoen weet ik niet, aangezien de gebruikte chipset er niet bij vermeld staat. De meeste firewire interfaces werken het best met een TI (Texas Instruments) of een VIA chipset, dus dat is echt wel een punt waarop je moet letten bij de aankoop van een PCMCIA kaart.

Audiofreak 24-04-2008 18:07

Beste Jan,

Zelf zat ik met hetzelfde probleem enkel dan bij de M-Audio Firewire 410. Ik heb toen bij op advies een PCI kaart besteld bij <weggeknipt> deze verkopen bij mijn weten ook kaarten voor op je laptop. Het is mij in iedergeval bevallen door snelle levering en kennis van zaken.

Hopelijk kun je wat met deze tip :D

JanVrm 13-05-2008 07:57

Hoi Audiofreak,

Het hele probleem was op te lossen met een firewire kabeltje van 10 euro te kopen met 1 kleine stekker voor de pc. Verder niets nodig. Nu werkt het gelukkig allemaal naar behoren. Zo'n verloopstekker hadden ze er best vooraf bij mogen leveren bij dit apparaat omdat toch wel heel veel laptops zo'n kleine firewirestekker ingang hebben.

toine 02-02-2011 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanVrm (Bericht 42560)
Hoi Audiofreak,

Het hele probleem was op te lossen met een firewire kabeltje van 10 euro te kopen met 1 kleine stekker voor de pc. Verder niets nodig. Nu werkt het gelukkig allemaal naar behoren. Zo'n verloopstekker hadden ze er best vooraf bij mogen leveren bij dit apparaat omdat toch wel heel veel laptops zo'n kleine firewirestekker ingang hebben.

Hallo
Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem ondanks een kabeltje van USB naar firewire voor de laptop, vele laptops hebben geen firewire aansluiting, dus zo'n kabeltje aangeschaft bij Yagoda, maar bij aansluiten gelijk een melding geen USB code 43, weet iemand een oplossing , want ook drivers helpt niet
gr
toine

wil72810 02-02-2011 13:35

Firewire naar USB of USB naar Firewire bestaat niet en kan niet omdat het twee totaal verschillende protocols zijn. Je zal een insteekkaartje met Firewire (! met Texas Instruments chipset) nodig hebben, ofwel PCMCIA of Expresscard al naargelang wat je computer ondersteunt.
Jan

cyrano 02-02-2011 14:31

Het bestaat wel!

Er zijn kabeltjes van FW connector naar USB connector. Wat je daarmee moet is me een raadsel, want dat werkt natuurlijk niet. Het kan ook gevaarlijk zijn, want FW staat een voedingsspanning tot 30 V toe. Dat is voldoende om de 5V van de USB poort op te blazen. Gelukkig zijn vrijwel alle FW toestellen maximum 12V. Toch worden ze in China gemaakt en verkocht. Blijkbaar heeft Toine zo'n kabeltje.

Daarnaast zijn er USB naar FW converters, voor enkele types video camera's. Die werken alleen met die camera's en dus niet voor een audio interface, een schijf of iets anders...

Er zijn ook enkele zeldzame docking stations die USB naar FW kunnen converteren. Dat werkt dan wel voor standaard apparaten zoals een muis, maar niet voor een beetje audio interface. En, vooral, je weet het niet voor je ze koopt. En, ja, soms werken die zelfs met een Mac. Ik heb er ooit eentje gebruikt om een PS/2 toetsenbord aan te sluiten via USB op een Macbook.

Met andere woorden: je samenvatting klopte. Het werkt niet. :rolleyes:

toine 02-02-2011 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wil72810 (Bericht 183791)
Firewire naar USB of USB naar Firewire bestaat niet en kan niet omdat het twee totaal verschillende protocols zijn. Je zal een insteekkaartje met Firewire (! met Texas Instruments chipset) nodig hebben, ofwel PCMCIA of Expresscard al naargelang wat je computer ondersteunt.
Jan

Hoe bedoel je Jan ?? wat voor kaartje, toch geen soort SD ofzo??want deze kabel staat wel genoteerd als zijnde USB naar Firewire,kijk maar op de site van Webshop Yagoda, dus zodoende dat ik deze heb aangeschaft
Die andere aansluitingen zitten er niet op / in
groet
toine

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.