homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Microfoons en preamps (http://www.homerecording.be/forum/f35/)
-   -   Hulp bij goede zangmicrofoon (http://www.homerecording.be/forum/t43530.htm)

gitarken 24-04-2017 12:48

Hulp bij goede zangmicrofoon

Beste,

Ik ben op zoek naar een goede zang microfoon enkel voor in de studio.
Ik ben zelf een geluidstechnieker maar doe enkel live FOH en monitors.
Heb dus in studio werk weinig ervaring, de micro zo zo goed als enkel voor mijzelf op te nemen worden gebruikt.

- Budget max 650euro.
- Indien ik hem voor andere dingen ook kan gebruiken in de studio zou dat fijn zijn.

- Ik dacht al aan : TLM102, Rode NT1/NT1A/NT2A , AKG C214, ...

Groeten

Hutfer 24-04-2017 13:29

Re: Hulp bij goede zangmicrofoon

Als het enkel voor je eigen stem is, moet je vooral op zoek naar de microfoon die daar het
best bij past. Da's niet noodzakelijk de beste of de duurste.

Indien je een allround model zoekt: ik lees wel wat goeie dingen over de Warm Audio WA87.

gitarken 24-04-2017 16:40

Uiteraard zoek ik ook een geode all rounder :)

frederic 25-04-2017 00:56

Ik zou dan naar iets meer gaan zoals DPA dfacto
Als je toch naar die prijsregio gaat.

Ik vind het een hele fijne mic om mee te werken voor live werk. Feedbackt bijna nooit, goeie gain before feedback en klinkt echt wel goed.
Die andere microfoons die Gitarken opsomt zijn nu niet echt microfoons waarmee je live aan de slag gaat voor vocals. Pasop het kan hé ;)

cyrano 25-04-2017 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gitarken (Bericht 321109)
Ik ben op zoek naar een goede zang microfoon enkel voor in de studio.

Live?

classa50 25-04-2017 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cyrano (Bericht 321118)
Live?

idd... ;-)
Lezen blijft moeilijk..

gitarken 25-04-2017 10:52

Ik zoek dus wel degelijk een Groot condensator voor enkel in de studio :)

Alvast bedankt

Radix 08-05-2017 14:34

Bij Neumann heb je 5 mogelijkheden
- TLM102 : een kleine grootmembraan, statief, nier, kompleet spectrum.
- KM184 : een grote kleinmembraan, statief, nier, kompleet spectrum.
- KM185 : een grote kleinmembraan, statief, hypernier, kompleet spectrum.
- KMS105 : een grote kleinmembraan, hand, hypernier, laagfilter, ongevoeliger.
- KMS104 : een grote kleinmembraan, hand, nier, laagfilter, ongevoeliger.

Als jouw voorversterker over een laagfilter beschikt, dan zijn de TLM102, KM184 en KM185 ook dichtbij bruikbaar, anders moet je in de DAW flink wat laag filteren. Ze kunnen de geluidsintensiteit gemakkelijk aan.

In een studio zal rondzingen niet zo gauw voorkomen. Voor live zijn de KMS104 en KMS105 het meest geschikt door hun beschermende kop en laagfilter. De hypernier (bijv. KMS105) is het best bestand tegen rondzingen. De nier (bijv. KM184) is een beetje neutraler in het superhoog.
De TLM105 gebruikt een blootliggend, vlak membraan zonder randen.
Al deze microfoons zijn in staat om bij getrainde stemmen (opera, musical, e.d.) de klank perfect te registreren, alsook de nuances bij zacht intiem gefluister (luisterliedjes, jazz, e.d.).

Het zijn wel allemaal condensatormicrofoons. D.w.z. dat ze niet langdurig in een vochtige en/of rokerige ruimte gebruikt moeten worden. Ook liever geen bier, regen, zand, stof, of heel koud bewaren (condens).
Dan zijn ze uiterst betrouwbaar, accuraat en met een heel lange levensduur.

In combinatie met een goede voorversterker en AD-convertor een genot om te gebruiken.
Natuurlijk zijn er massa's goedkopere microfoons die fatsoenlijk presteren en ook enkele duurdere die nog een fractie beter zijn.

Exoterrestrial 08-05-2017 18:12

Shure SM7b dynamisch grootmembraan.
Veel microfoon voor een goede prijs.
Zelfs door M. Jackson veelvuldig gebruikt!

Cheers,
Exo. :).

Radix 09-05-2017 11:40

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Exoterrestrial (Bericht 321280)
Shure SM7b dynamisch grootmembraan.
Veel microfoon voor een goede prijs.
Zelfs door M. Jackson veelvuldig gebruikt!

Cheers,
Exo. :).

Dit is wat Shure zelf over zijn microfoon zegt. "The SM7B dynamic microphone has a smooth, flat, wide-range frequency response appropriate for music and speech in all professional audio applications." En geeft daar dan deze specificatie bij (zie plaatje).
Smooth, flat, wide-range frequency response? Hoezo glad, hoezo vlak; misschien tussen 400 en 4000 Hz een beetje. Hoezo een wijde karakteristiek van 50 Hz tot 20 kHz; hij stort bij 13 kHz al in elkaar als een mislukte plumpudding, na een berglandschap van pieken en dalen. Bij 50 Hz is er een afval van 15 dB.
Voor mensen die van een dynamische microfoon houden ... een Beyerdynamic M201 heeft veel betere specificaties, klinkt veel aangenamer, en is beduidend goedkoper. (ook op grotere afstand prima bruikbaar)

Geen enkele dynamische microfoon komt zelfs maar in de buurt van de accuraatheid van een goede condensatormicrofoon (zoals bijvoorbeeld bovengenoemde Neumanns). Dat kan teleurstelling opleveren, want accuraat wil zeggen medogenloos voor een slechte musicus, en fantastisch voor een goede.
Een bijkomend voordeel van condensatormicrofoons is, dat ze minder last hebben van aanraak- en bewegings-geluiden, ruis, en rondzingen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.