homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Roddels & naast-de-kwestie (http://www.homerecording.be/forum/f14/)
-   -   Luidsprekers maken met 3D printer (http://www.homerecording.be/forum/t39324.htm)

PCDJHENK 21-05-2014 19:24

Luidsprekers maken met 3D printer

Straks printen we zelf onze monitors :D

Disney maakt met 3D-printer luidsprekers in elke gewenste vorm (video) - Nieuws - Engineersonline.nl

ktf 21-05-2014 19:27

Re: Luidsprekers maken met 3D printer

Hoewel een heel gaaf idee, ik denk niet dat we binnen afzienbare tijd (< 5 jaar) zelf speakers printen. Het probleem is dat voor goede prestaties de conus en de tweeter dome erg stijf moeten zijn. De 3D-print plastics zijn vaak erg taai maar slechts weinig stijf.

Ondanks dat, toch een interessant idee ;)

Exoterrestrial 21-05-2014 19:40

Zullen wat "plastiekerig" klinken :D

Cheers,
Exo. :)

PCDJHENK 21-05-2014 22:03

Luidsprekers zie ik ook nog niet direct op de markt komen maar 3D printing evolueert snel.

macmiata 21-05-2014 22:36

ik denk dat 't nog een hele tijd zal duren voordat het rommel en dure tijdperk voorbij is. Zo zie ik het momenteel: als iets dat zoals een printer kleurenfoto's print met heel duur papier en inkt.
Ik vraag me ook af welke prullen je zoal zou willen printen. Flippo's? Revolvers? Dildo's met haar naam in? een afstandsbediening behuizing in een andere kleur? Een houdertje voor je ipad / laptop?
Dat zijn dingen die niks mogen kosten, en daarna hoppa plastiekafval. Ik denk dat ik oud word haha

mrfreeze 22-05-2014 00:16

Dit wordt echt een nieuwe revolutie, let maar op :)
Complete fabrieken kunnen straks vervangen worden door een paar printers. En dat gaan wij (ik in elk geval hoop ik ;)) nog meemaken ...

DeadPoet 22-05-2014 09:05

Onderdelen die niet meer gemaakt worden, medische toepassingen, lagere transportkosten, manufacture-when-needed ipv stock te moeten nemen,... de lijst van voordelen is behoorlijk lang.

Luidsprekers? Waarom niet?

Herwig

ktf 22-05-2014 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet (Bericht 297607)
de lijst van voordelen is behoorlijk lang

De lijst van nadelen ook. De keuze in materiaaleigenschappen is zeer beperkt. Zo staat het printen van composietmateriaal en metalen nog in de kinderschoenen en zie ik het niet gebeuren dat dat snel wijdverbreid gaat worden. Dingen als integraalschuimen lijken me ook schier onmogelijk om met een printer te maken. Of wat te denken van alle elektronica in een speaker?

Ik snap het enthousiasme, maar roepen dat hele fabrieken dicht kunnen is wel een beetje overdreven. Om maar een voorbeeld te noemen, zou je zoiets simpels als een wekkerradio kunnen printen? Dan mis je het beeldscherm, de elektronica, bedrading... het enige wat je hebt is de buitenkant. Wat dacht je van een magnetron? Zie je jezelf al een versterkerschakeling voor die monitor printen? Wat te denken van de spoelen en magneten?

Het aangehaalde artikel is leuk, maar het gaat om elektrostaten. Om veiligheidsredenen wordt hier vermoedelijk met lage voltages gewerkt en dus met lage uitvoer. Die speakers zijn gimmicks, niet veel meer.

mrfreeze 22-05-2014 10:08

Dat klinkt een beetje als wat men 20 jaar geleden over 'het internet' zei. "Fabrieken sluiten wegens een paar kabeltjes?!" En inmiddels is de cd dood, de post dood, de winkels lopen leeg, enz.
Natuurlijk staat het nu nog in de kinderschoenen en zijn er vele beperkingen. Maar 20 jaar gaat snel en in die tijd kan er een hoop bedacht worden :)
Er zijn al eetbare hamburgers geprint van gekweekt echt vlees.

cyrano 22-05-2014 11:06

3D printing vereist een andere manier van denken.

Zo zag ik recent iemand die z'n betaalbare 3D printer een tweede kop gaf. Daardoor kan hij tegelijk en naadloos 2 bouwstoffen gebruiken. De combinatie ABS plastic en rubber leverde onderdelen met "programmeerbare" demping, vering en stijfheid. Hij maakte bv. wielen voor een robot in één doorgag, tegelijk de velg en de band. Dat soort onderdelen is schier onbetaalbaar met klassieke methodes als je er maar enkele nodig hebt. En omdat het dingen mogelijk maakt die vroeger niet konden, vereist het ook van de ontwerper dat die er aan denkt dat het nu wel kan.

Metalen zijn er ook al, maar dat is sintering (nabakken). Metaal is ook voor niks meer nodig. Qua sterkte is koolstofvezel veel beter. Het kost meer, maar bij één of enkele onderdelen is het weer veel goedkoper omdat je voor metaal een pers- of gietvorm nodig hebt en die is peperduur.

De resolutie is in ieder geval na al goed genoeg om bruikbare en zelfs mooie voorwerpen mee te maken. Voor wie niet graag dure plastic draad koopt, zijn er pellets en zelfs printers die werken met gerecycleerd plastic van bv. melkflessen. Dat kan je dan natuurlijk ook zelf recycleren met een shredder.

In de prototyping zijn ze er in ieder geval dol op!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.