homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Beginners-forum (http://www.homerecording.be/forum/f20/)
-   -   zou ik het doen (http://www.homerecording.be/forum/t3027.htm)

flashlight 12-03-2007 22:58

zou ik het doen
 
ik had laats op de form de vraag gesteld, voor welke spullen ik me huidige spullen moet vervangen, voor opnames van vocalen te maken(RAP).
jullie gaven me als tip de tascam us122l en shure 57 te kopen.

ik heb een totaal buget van 400 euro om alles te vervangen zegmaar,
heb nu niet meer dan een usb mic van samson en een standaart en plopfilter.

weten jullie wat ik het beste kan kopen om me huidige spullen te vervangen.




[ Bewerkt door flashlight on 13/3/2007 0:59 ]

billybear 13-03-2007 01:45

Re: zou ik het doen
 
Ik zou ervoor gaan ;-). Ze staan allebei bekend als "waar voor hun geld".


flashlight 13-03-2007 08:30

Re: zou ik het doen
 
ik zit zo te twijvelen om 2 redenen:
*heeft de shure niet een te klein membraam
*de mic kost maar 120 euro ik kan ongeveer 200/300 uitgeven voor een mic, is er dan geen betere voor rap vocalen op te nemen.

of kan ik beter die shure en tescam halen en nog iets erbij?

faderbug 13-03-2007 08:33

Re: zou ik het doen
 
er zijn onlangs nog een paar discussies geweest omtrent micro's voor rap van die prijsklasse en ik dacht dat de 57 daar nogl goed uitkwam.

zoek anders even!?

Prez 13-03-2007 18:28

Re: zou ik het doen
 
denk dat je om een condensatormicrofoon te vinden die echt goed is met dat budget niet toekomt dus neem je beter die SM57

inocybe 14-03-2007 12:14

Re: zou ik het doen
 
veel belangrijker dan de microfoon die je voor de zanger plaatst is de performance van de zanger natuurlijk. Een dynamische microfoon laat toe van hem in de hand te houden en wat te bewegen tijdens de opnames, een condensor dwingt de zanger om nogal 'stijf' zijn ding te doen. De audio kwaliteit van een condensor (zelf in dat laag budget) is wel stukken beter, maar niet zelden in dergelijke stijl muziek krijg je een beter resultaat als de zanger wat meer bewegingsvrijheid heeft om zich in te leven in de muziek..

waxx 14-03-2007 15:58

Re: zou ik het doen
 
Citaat:

De audio kwaliteit van een condensor (zelf in dat laag budget) is wel stukken beter, maar niet zelden in dergelijke stijl muziek krijg je een beter resultaat als de zanger wat meer bewegingsvrijheid heeft om zich in te leven in de muziek..
sorry dat ik het zo bruut zeg, maar dit is bulshit. Een goede artiest kan altijd een goede take maken (na wat pogingen meschien) de bewegingsvrijheid is daar niet echt een factor

en het fabeltje dat een condensor altijd beter is dan een dynamisch is echt niet uit te roeien. Condensors hebben hun voor en nadelen, net als dynamische mics, en ik gebruik voor zeer veel stemmen dynamische mics. Een lage of ruwe stem komt veel beter tot zijn recht door een Shure SM7 dan door een Neumann U87

om mezelf eens te citeren:

Citaat:

sorry faderbrug, maar uw uitleg klopt niet echt.

het verschil tussen klein en grootmembraan is inderdaad de groote van het condensatormembraan, en de grote bepaald voor een groot gedeelte de gevoeligheid. Een kleinmembraan kan veel hogere volumes aan zonder te oversturen, maar is iets minder gedetailleerd en gerichter dan een grootmembraam. De kleuring heeft echter niets met het membraam te maken, maar alles met de electronica die in de mic zit. Grootmembraans kleuren meestal meer, omdat de meeste klanten dat willen, maar er zijn ook zeer neutrale grootmembraan condensators zoals de AKG C414XLS of EB of de Microtech Gefell UMT70S en bepaalde kleinmembraan condensators zijn ook gekleurd (zoals de Neumann KM84 of 184/185).


Citaat:


maar dit is zeer beknopt en algemeen natuurlijk. niet alle stemmen klinken goed op een ldc. bono neemt de meeste van zijn vocals op met een sm 58 - dat is een micro van 100 euro terwijl hij er ook één van 10.000 euro kan gebruiken. maartoch is het zo dat de ldc of groot membraan condensor zowat de standaard geworden is voor vocals.

Het is zelfs zo dat de meeste stemmen het best klinken in een grootmembraan dynamische mic, zoals de Electrovoice RE20 of de Shure SM7B. LDC's zijn vooral goed op stem als je een zeer brighte heldere stem met veel air nodig hebt, wat meestal vrouwenstemmen of hoge mannenstemmen zijn. LDC's worden ook zeer veel voor instrumenten gebruikt btw, een drumoverhead in een hi end studio is zo goed als altijd een LDC, en voor gitaren worden ze ook veel gebruikt naast dynamische en ribbon mic's. SDC's zijn vooral goed voor houtblazers, hi hats, strijkers en folk instrumenten zoals een schalmei of een draailier of voor jazz/klassiek op te nemen.

natuurlijk zijn er mensen die afwijken van deze regels, maar dit is hoe de meeste pro's het zien.
(uit volgende topic: http://www.homerecording.be/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=2335&forum=4)

marc_olly 14-03-2007 16:02

Re: zou ik het doen
 
We hebben het toch nog steeds over een recording situatie ?!?

Een micro in de hand levert toch allerlei ongewilde bijgeluiden op?
En is een dynamische mic niet veel minder gevoelig, waardoor je minder omgevingsgeluiden opvangt, maar tegelijkertijd wel in de buurt van de micro moet blijven om dit goed op te kunnen pikken ?

De genoemde dynamische mics zijn prima als je een stevige mannenstem moet opnemen, daar kunnen de meeste condensator niet aan tippen, die worden al snel iel omdat ze vaak wat meer 'bright' zijn dan de meeste dynamische.

In mijn geval heeft een condensator veelal de voorkeur, omdat ik alleen nylonstring gitaar of vrouwenstemmen opneem, maar het gaat (veel) te ver om te zeggen dat dynamische micro's niet thuis horen in een studio. Er zijn zat toepassingen te bedenken.

waxx 14-03-2007 18:08

Re: zou ik het doen
 
voor een nylonstring gitaar zou ik, indien ze beschikbaar zijn, eerder een ribbon dynamische mic gebruiken (zoals de Royer R121 of een Beyer Dynamic M160). Die geven ook een veel natuurlijker geluid dan een condensor en toch genoeg detail (zoals een condensor). Maar met een condensor lukt het natuurlijk ook.

voor rapvocalen (op terug op de topic te komen) is een dynamische Shure SM57, JTS NX-7 of een Senheiser E855 wel een goede oplossing (in die volgorde qua best) binnen uw budget. Als je wat meer zou kunnen sparen zou ik voor een Electrovoice RE20 (500 €) of een Shure SM7B (600€) gaan die zeer veel gebruikt wordt, en bijna niet te kloppen is door duurdere modellen qua micro in het algemeen voor rap (tenzij je Telefunken U47's of AKG C12's bovenhaalt, maar dan zitten we in de 5000€+ vintage condensors klasse)

[ Bewerkt door waxx on 14/3/2007 20:14 ]


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.
Alle inhoud Copyright Homerecording.be 2003-2011