homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Special: Mic Shootouts (http://www.homerecording.be/forum/f47/)
-   -   Oktava/Brauner/Neumann op klassieke gitaar (http://www.homerecording.be/forum/t24182.htm)

DogPants 20-01-2011 23:45

Oktava/Brauner/Neumann op klassieke gitaar

2 Bijlage(n)
Hoi forummers,

Deze avond wat klassieke gitaar opgenomen.
Wilde graag eens weten wat jullie vonden van de kwaliteit van de opname/mix/plaatsing, enz.
Ter info: ik heb 5 mics gebruikt: 1 stel Neumann tlm103's in ORTF ongeveer een meter voor de gitarist, 1 Brauner ergens een twee meter schuin achter de gitarist (als room) en een setje oktava MK012's, als close mics op de gitaar zelf.
Vlug mixje gemaakt; alle reacties welkom!
Niet letten op de speelfoutjes.
Vriendelijke groet,
alain

kamer21 20-01-2011 23:49

Re: Oktava/Brauner/Neumann op klassieke gitaar

Hey Alain,

Net even geluisterd op mijn PMC's.
Prachtige klank! Echt chapeau!
Ik hoor spijtig genoeg wel veel bijgeluiden: vooral in deel 1 hoor ik de gitarist zeer duidelijk ademen...stoort een beetje.
Tweede deel valt dit veel minder op, zeer mooie reverb!

Simon.

PCDJHENK 21-01-2011 00:12

2de lied is voor mij persoonlijk duidelijk beter, meer detail en je hoort minder een holle klank (kastgeluid vd gitaar in 't laag).
In 1ste lied vind ik dat de hoge noten en de lage tonen meer gescheiden zitten in het klankbeeld dan in het 2de lied. Ik heb dit wel beluisterd met mijn koptelefoon DT770.

Henk

Dekkorr 21-01-2011 00:37

Mooie sound, mooie gitaar ook!

Vind de eerste track ook wat veel bijgeluiden hebben, komt ook minder gedefinieerd over hier.
track 2 vind ik opzich mooier, alleen een beetje te verzopen in de mooie galm naar mijn mening.

beluisterd op mijn S2a'tjes

Joram 21-01-2011 07:12

Klinkt goed!
Zijn beidde tracks dezelfde gitaar?
Beluisterd op de topboxen van m'n imac:p

DogPants 21-01-2011 07:28

Hoi mannen,

Het zijn twee verschillende gitaristen, en twee verschillende gitaren. Bij de ene track is het inderdaad zo dat de adem van de speler behoorlijk (zeg maar storende wijze) wordt opgepikt door de mics, zeker door de neck-mic (oktava). Probleem lijkt ook te zijn dat klassieke gitaristen op een specifieke manier hun gitaar vasthouden (herinner het stapje waarop ze hun linkervoet plaatsen), waardoor de hals van de gitaar een stuk omhoog komt, en hun gezicht bijzonder dicht bij de toets komt. Het lijkt moeilijk om de "adem" uit de mics te houden, of ik moest experimenteren met een ribbon op de hals (maar dat heb ik bewust niet gedaan).
Alle tips welkom.
By the way: alle instellingen zijn bij beide opnames identiek. De verschillen die je hoort zijn de gitaar, de speler en de manier waarop is gespeeld.
Vriendelijke groet,
alain

Jeast 21-01-2011 10:03

Hey Alain,

Mooie opnames!
Ik vind de 2e opname ook wat beter klinken, zoals reeds gezegd.

Er is wel iets wat me een klein beetje stoort, ik weet het niet zeker maar volgens mij is het de combinatie van de room mic en de reverb.

Maar verder, meer van dit soort expirimenten! :-)

Grtz J

JB 21-01-2011 10:08

1 Bijlage(n)
Alain,
het klinkt goed alleen jammer van die ademhaling.

Ik heb getracht een illustratie te maken van hoe ik het eens zou aanpakken.
Ik weet niet 100% of dit zou lukken maar ik denk moesten die 2 TLM103 een lichte tot zeer lichte reverb krijgen en een sterkere reverb op de Brauner, dat het ook aardig kan klinken.
Ik zou eerst alles droog opnemen en daarna "fine tunen" met eventuele reverb.
Het is maar een idee.
Ik hoor graag je advies.

StijnMichiels 21-01-2011 10:09

Hi Alain,

Kwaliteit is goed!

Inderdaad nummer 1 met die bijgeluiden (adem). Prijs je gelukkig dat je er geen Neumann op hebt gezet :cool: (tenzij je extreem goed weg zou kunnen richten van zijn longinhoud haha)

Nummer 2 is kwalitatief het best maar ik vind zelf ook dat er iets te veel galm op zit. Kan je er eentje posten met minder galm?
:) Voor de Classic Guitarplayers hier - Alain is the place to be ;)

@ JB: je opstelling ziet er ook correct uit!

JB 21-01-2011 10:16

Stijn,
ik denk dat je vergeet dat de tlm103 Neumann's zijn? Trouwens die Oktava's zijn ook gevoelig in hun captatie.
Ik zou ze wegrichten (cardio) van zijn mond. Eventueel een monddoek gebruiken zoals chirurgen gebruiken. Is geen zicht maar wie ziet het? In de opname zal je het al veel minder horen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.