homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Special: Mic Shootouts (http://www.homerecording.be/forum/f47/)
-   -   Mic shootout - GAP ribbontest (http://www.homerecording.be/forum/t19961.htm)

DogPants 14-06-2010 07:33

Mic shootout - GAP ribbontest

1 Bijlage(n)
Beste forummers,

Ik ben enige tijd terug gevraagd door Bart Smekens (zie Pro-life.be audio-shop) of er geen goesting bestond om wat nieuwe stuff te testen. Het betrof in het bijzonder drie ribbonmics van Golden Age Project (R1 MKII Ribbon - R1 MKIII Active Ribbon - R1 Tube Ribbon) en nog wat andere mics, waaronder de GAP fc3 condenser, de ADK tube condenser en de A6.

Het resultaat van de uitgebreide test - we hebben getest op zowel stem als op akoesistche en electrische gitaar (zie de foto hierna), en dat heeft behoorlijk wat audiomateriaal opgeleverd (te veel om hier op te nemen) - vinden jullie terug op BlogPants.

Hierna alvast een teaserke: stem is opgenomen met de GAP R1 MKII ribbon (en nauwelijks bewerkt).

Hierna eveneens wat soundbites van de opnames electrische gitaar (thanks Alexxx!).

GAP R1 MKII:

GAP R1 MKIII active ribbon

GAP R1 Tube ribbon

Wat ons is bijgebleven, is dat de GAP R1 MKII (de "gewone" ribbon) een zeer bruikbaar natuurlijk gebalanceerd signaal geeft, en dit op verschillende van de geteste bronnen (in het bijzonder electrische gitaar en vrouwelijke vocals). De mic geeft de typische (mid)lage warmte, zoals dit wel eens meer bij ribbons voorkomt, maar heeft niettemin een natuurlijke presence, die hem niet zo silky maakt als bijvoorbeeld een AEA R84, maar die hem dan wel weer makkelijker in een (moderne) mix doet plaatsen zonder al te veel EQ getweak. Naar wij hebben kunnen nagaan, is de R1 MKII naar inwendige bouw trouwens identiek aan de Nady RSM-2.

Veel plezier!

Vriendelijke groet,
alain

bracky 14-06-2010 08:02

Re: Mic shootout - GAP ribbontest

Intresant, vraag me wel af hoe de eigen klank van de versterker is. Er zit veel verschil van klank tss die mics, welke mic komt het best in de buurt van de versterker klank? De gap r1 mkII klinkt voor mij het lekkerst en meest naturel.

Pierke 14-06-2010 08:57

Yep, de GAP R1 MKII klinkt overtuigend de beste voor mij.

Lekker opzwepend riffje van Alexxx ook!

Rikke 14-06-2010 09:02

Zit er echt zovéél verschil tussen die microfoons?! Of is dit toch echt het verschil in plaatsing dat ik hoor?

Rikke

Pierke 14-06-2010 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rikke (Bericht 144584)
Zit er echt zovéél verschil tussen die microfoons?! Of is dit toch echt het verschil in plaatsing dat ik hoor?

Rikke

Tja, ik vroeg het me ook af. Het verschil is héél uitgesproken.

Maar bij de opname werd blijkbaar veel zorg besteed aan gelijke microfoonplaatsing: elke mic werd gericht op een zelfde punt van een van de vier speakerconussen van de Engl-cab, tussen het centrum en de rand.

Als we aannemen dat de verschillende speakers in de cab gelijk klinken, moeten we besluiten dat de kleuring van de mic zelf komt.

DogPants 14-06-2010 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rikke (Bericht 144584)

Rikke

Alle mics stonden op dezelfde plaats ten opzichte van de speaker(s).

Merk trouwens de behoorlijke tonale gelijkenissen tussen de Nady RSM-2 en de GAP MKII. Het feit dat deze mics ogenschijnlijk identiek zijn aan elkaar (gisteren nog de GAP gedemonteerd, en aan de binnenkant stond "RSM-2" gedrukt), zij bovendien in de test behoorlijk gelijkaardig klonken maar toch op een andere positie stonden, én bovendien de preamps dezelfde waren, doet vermoeden dat het verschil in kleur effectief te wijten is aan de mics, en aan niks anders. Het feit dat de Nady misschien nog net iets helderder klinkt dan de MKII kan te wijten zijn aan het feit dat ik de Nady langsbinnen helemaal heb gestript (alle gazen en beschermnetjes verwijderd), terwijl ik dit op het moment van de test nog niet had gedaan met de MKII.

Mijn conclusie lijkt dan ook te zijn dat het verschil in kleur te wijten is aan de mics zelf, en niet aan de plaatsing tegenover de speakers.

@Bracky: dat weet ik niet. De cab stond in de opnameruimte, wij in de controlroom. Wij hoorden dus enkel het opgepikte signaal. Ook wij vonden de MKII samen met de Nady "natuurlijk" het meest bruikbaar klinken. Alexxx heeft meer ervaring met de klank van de amp. Hij zal misschien wel kunnen antwoorden.

Vriendelijke groet,
alain

Doc_Rock 14-06-2010 15:39

Hey, als de pic de positie van de mics weergeeft, dan is het normaal dat de klank zo sterk verschilt hoor.
Een side van de cab of een center van de cab klinkt compleet anders omdat de speaker in een 4x12 op zich al geluid faseren tov elkaar.

o_O

Mooie opnames.
Nice riffing alexxx, met u wil ik wel een uurke of twee snarenplukken.

Greetz
Doc.

DogPants 14-06-2010 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Rock (Bericht 144639)
Hey, als de pic de positie van de mics weergeeft, dan is het normaal dat de klank zo sterk verschilt hoor.
Een side van de cab of een center van de cab klinkt compleet anders omdat de speaker in een 4x12 op zich al geluid faseren tov elkaar.

Niet helemaal mee eens. Luister eens op de blog naar de files van de R84. Deze staat ook aan de buitenkant, maar klinkt fundamenteel anders dan de andere mics die aan de buitenkant staan (zijnde de MKII en de Nady). De SM57 en de MD421 klinken daarentegen zeer "mid"-present, iets wat de ribbons in dezelfde positie dan weer missen.

Vriendelijke groet,
alain

billybear 14-06-2010 15:54

Het verschil is inderdaad erg opvallend, en dat maakt het heel interessant. Hier en daar las ik ook dat die ribbons met chinese roots, ook binnen één type, individueel sterk kunnen variëren qua klank. Ik vraag me af hoe sterk die factor hier mee speelt.

Is Nady RSM-2 ook niet quasi gelijk aan t.bone RB500? Dan is GAP R1 MKII dus ook vrijwel gelijk aan de t.bone RB500? Of heb ik het helemaal mis?

bracky 14-06-2010 16:14

Waarom zijn er 2tracks weg?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.