homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Special: Mic Shootouts (http://www.homerecording.be/forum/f47/)
-   -   Mic Shootout - opname kerkorgel met AEA R88 en Jos C42 (http://www.homerecording.be/forum/t19109.htm)

PCDJHENK 28-04-2010 20:10

Mic Shootout - opname kerkorgel met AEA R88 en Jos C42

2 Bijlage(n)
over enkele weken moet ik een orgelconcert opnemen. Tot voor kort werkte ik enkel met de stereoribbon AEAR88. Ik heb nu nog 2 extra mic's gekocht (josephson C42MP) om meer detail naar voren te brengen in mijn opnames.

Vooral in kerken heb ik de indruk dat het 'ruimtelijk' geluid nogal sterk overheerst. (Ik hoop dat ik mij duidelijk uitdruk).

Morgen (donderdag) repeteert de organist en krijg ik de kans om enkele opstellingen uit te proberen.

Ik heb een paar foto's van het orgel bijgevoegd.

De R88 zou ik opstellen in een MS configuratie op een 6 8-tal meter van het orgel ( op 5m hoogte). Waar plaats ik best bijkomende mic's?
Krijg ik fase-problemen als ik de mic's een stuk dichter plaats bij het orgel. Bijvoorbeeld op het balkon? Hoe ver uiteen moet ik de 2 bijkomende micro's plaatsen.

Met wat experimenteren zal ik het allicht wel ondervinden wat best is maar ik heb niet zoveel tijd (korte repetitie) en wil meteen in de juiste richting zoeken. Nuttige tips zijn dus welkom.

Henk

JB 28-04-2010 20:28

Re: opname kerkorgel

Op hoeveel kanalen wil je werken?
Wil je in mono ook resultaat of alleen in stereo?
Ik vermoed dat je met meerdere kanalen wil werken en in stereo. Ik ga daar van uit.
Persoonlijk zou ik zo dicht mogelijk bij de pijpen komen maar opletten voor luchtruis van de blaasbalg.
De galm is zeer dominant in zo'n omgeving, ik zou dus zeker zorgen voor zoveel mogelijk direct geluid.
Eventueel kan je nog een mic plaatsen, lager in de kerk bv, om meer galm door te drukken.
De C42MP zou ik richten op de fijnere of kleinere pijpen (hoge tonen), maar vanaf dezelfde hoogte als je ribbons.
Ik vermoed dat je over een alesis HD24 beschikt? In dat geval kan je perfect alles achteraf bijsturen.
Ook zou ik achter elke mic een paneel rotswol plaatsen van 10cm dik en een afm van 60x100cm. Zodoende rem je de galm naar de mic.
Ik heb belangstelling in je opnamen en wens je veel succes.
Laat maar een stukje horen achteraf en vooral, vertel ons hoe je het gefikst hebt?

Whoettie 28-04-2010 21:08

Voor zover ik me dat herinner valt in de kathedraal (? ) van Ieper het geluid van de mechaniek en blaasbalg goed mee.
De lage tonen van het orgel klinken mooi door, de hoge zijn niet te luid (en zouden dus niet uit balans in de opname moeten doorklinken).
Mijn ervaring met kerk-akoestiek in het algemeen is dat er vaak "knopen" zijn waar reflecties samenkomen en "open plaatsen" waar dat minder het geval is.
Het lijkt me persoonlijk een goed idee om recht voor het orgel (of iets verderaf - de tegenoverliggende zijbeuk?- en lager bij de grond bij wijze van test?) op te nemen en te testen waar het het beste klinkt.
Het idee van een scherm van rockwool rond de micro's klinkt ook interessant. :)

PCDJHENK 28-04-2010 21:55

JB, Ik ga opnemen in 4 kanalen en 't is bedoeld om er een stereo-opname van te maken. Ik neem momenteel nog op met de laptop. Heb momenteel een bieding lopen on-line voor een Alesis HD24

Het gaat inderdaad over de kathedraal in Ieper. Heb daar al een 4-tal opnames gedaan op verschillende plaatsen en eigenaardig genoeg had ik beter resultaten op verdere afstanden van het orgel. Maar dan neem je vooral het kerkgeluid op. Ditchtbij zat ik met pieken en dalen voor bepaalde frequenties en het laag klonk niet zo goed.

Momenteel kan ik zo'n 56 meter hoog met die Ribbon. De pijpen staan nog een stuk hoger opgesteld. Het laag klinkt minder naarmate ik hoger ga en er zijn meer pieken en dalen voor bepaalde frequenties. Misschien heeft dit te maken met het feit dat je daar in de hoogte dan echt in een 'open ruimte' aan 't openen bent terwijl je lager demping hebt door de luisteraars, meubelair ed?

JB, Ik heb nog nooit de mic's boven geplaatst, net voor het orgel. Ik zal dat ook eens uitproberen. ('t wordt druk).

De organist heeft er al een paar cd's opgenomen (door pro's) en die hadden ook problemen met de acoustiek. Zij hebben geexperimenteerd met micro's die het weerkaatste geluid van de kathedraal opnamen en dan achteraf in de mix dat signaal gebruikt om de nagalmtijd te corrigeren. Maar zoiets gaat mijn petje te boven.

Ik zal voor morgen geen tijd genoeg hebben om nog reflexie-schermen te bouwen. Maar er komt waarschijnlijk nog een repetitie.

Benieuwd wat het gaat worden. Ik laat nog iets horen.

Jeast 29-04-2010 07:13

Je mag bij mij gerust 2 kant en klare panelen komen lenen.
Afmetingen 1000x600x100.

*Edit: Ik zie nu net dat het om Belgie gaat, beetje ver rijden voor jou

JB 29-04-2010 07:47

1 Bijlage(n)
Absorbtiepanelen kan je makkelijk ophangen (tijdelijk) aan een giraf microstatief in T-stand.
Of aan een geleende kapstokhouder van vrouw lief.
Doe voorzichtig een koord of elastiek rond het rotswolpaneel L en R.
Aan deze lussen hang je nog een koordje (of haakje) voor de bevestiging aan je statief.
Hierbij een voorbeeld dat denkelijk wel een en ander duidelijk maakt.
Als je onder en boven het rotwolpaneel een latje met dezelfde breedte als de rotswol neemt, is het geheel steviger. Je moet niet een hele kader maken.
Succes.

PCDJHENK 29-04-2010 23:44

3 Bijlage(n)
een eerste fragment van tijdens de repetitie. De bijgeluiden komen van toeristen in de kathedraal.

Veel mag ik niet prijsgeven van die opnames omdat het gaat over een nieuwe compositie. Er zitten ook een paar foto's bij van de opstelling. Ik heb een profiel gemaakt van 4m lang waar ik op de uitersten de kleine cardio's heb gezet (C42MP) . De stereoribbon staat in 't midden. Statief stond zo'n 5m hoog en 10m van het orgel (horizontaal gemeten)

Boven bij het orgel zelf, waar de organist zit, klinkt het niet goed. Het geluid komt eigenlijk van achter die houten kasten en wordt via de muur en de koepel boven het orgel naar voren gestuwd. Die voorste zichtbare pijpen zijn nep. Hoe dichter ik bij het orgel ging (op gelijkvloersniveau) des te meer kreeg ik de indruk dat het geluid van uit het plafond kwam. Hoe verder je naar achter gaat des te beter komt de klank te voorschijn. Maar des te slechter hoor je of de klank links dan rechts uit het orgel komt.

Gezien de grote ruimte denk ik dat absorbtieschermen achter de mic's niet veel effect zullen hebben. Dat geluid vliegt ettelijke malen heen en weer in die kathedraal en dus krijg je ook geluid van achter de mic's opnieuw aan de voorkant van de micro.

Ik denk dat als ik nog meer direct geluid wil dan moet ik mij nog dichter opstellen met mijn statief maar dan zou ik nog een stuk hoger moeten. Men heeft ooit een staalkabel gespannen in de top van de koepel zodat men de mic's kon ophangen ter hoogte van de bovenkant vh orgel. Dat bleek goede resultaat te geven. Maar zo'n stuntman ben ik nu ook niet. :)

Rikke 30-04-2010 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK (Bericht 136968)
Ik denk dat als ik nog meer direct geluid wil dan moet ik mij nog dichter opstellen met mijn statief maar dan zou ik nog een stuk hoger moeten.

als ik zo naar de fotos kijk en naar de fragmenten luister dan zou dit ook mijn eerste idee zijn eigenlijk.
Ik denk dat je het beste eerst met 1 stereopaar (dus met f de ribbons, f de kleinmembraans) de "perfecte" positie kiest. Als je dit met 4 tegelijk gaat doen ga je faseproblemen krijgen al tijden het zoeken en dat gaat het niet vergemalkkelijken. Misschien dus toch investeren in een statief dat je hoger kunt optakelen en kunt verplaatsen. Veel tijd besteden aan het vinden van die spot.

rikke

DogPants 30-04-2010 12:47

Alles heeft zo zijn pro's en contra's. Dicht opnemen zorgt voor een betere signaal/ruis-verhouding, wat ik bij ribbons toch steeds een beetje een moeilijk punt vind. Maar hoe dichter je opneemt, hoe meer je het instrument isoleert van zijn ruimtelijke omgeving, en dat wil je mijns inziens in dit geval niet. Hoe dichter, hoe moeilijker soms ook serieuse dynamiekverschillen op te vangen zijn. Hoe verder van de bron, des te minder breed ook je stereobeeld wordt.

Het is dus mijns inziens zoeken tussen niet te ver en niet te dicht.

Wat ik me wel afvraag, is waarom je de drie/vier mics samen op n lijn plaatst. Ik zie daar niet meteen de meerwaarde van in. Je kan mijns inziens beter gebruik maken van de ruimtelijke diepte om ook je mics verder te plaatsen, en op die manier ruimtelijkheid in je opname steken. Akkoord dat je faseverschillen zal merken, maar faseverschillen zijn niet noodzakelijk faseproblemen.

Wat ik bijvoorbeeld zou uitproberen, met het oog op een sterk gefocust en warm midden maar met een voldoende "hoge" kleurspreiding en diepte, is je ribbon(s) dichter plaatsen, in MS (om dan desnoods uiteindelijk enkel de M te gebruiken) en je Jos's verder naar achter en links/rechts gepositioneerd. Je sdc's zou ik in de mix dan extreem L-R pannen, laag uithalen, en je M gebruiken als mid (desnoods aangevuld met je S, maar daar ben ik nog niet meteen van overtuigd). Merk je onoverkomelijke faseproblemen, dan kan je die steeds oplossen in je DAW.

Ik ben trouwens ook nog steeds niet overtuigd dat SDC's minder laag zouden capteren dan een LDC. Gisteren bijvoorbeeld klassieke gitaar opgenomen - bij wijze van test - met 10 microfoons, en daaruit blijkt - zij het dat het allicht ook wel zal samenhangen met positionering - dat een SDC (die in de test van gisteren bijzonder goed scoorden) niet perse minder laag geeft/heeft dan een LDC...

Enfin, 't is maar een idee.

Vriendelijke groet,
alain

Hacmac 30-04-2010 13:50

Een vraag aan PCDJHENK: wat zijn voor jou de "referentiewerken" als het om orgelopnames
gaat?
Ik ben helemaal niet thuis in dit genre (zelfs dat is een understatement)
dus ik vraag me af welke sound je probeert te bereiken.
Want zelf vind ik jouw fragement al heel natuurlijk klinken!
Heb je een linkje naar een "pro" opname?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.