homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Special: Mic Shootouts (http://www.homerecording.be/forum/f47/)
-   -   Mic shootout: RØDE NT5 - t.bone EM700 - Shure Beta 58A (http://www.homerecording.be/forum/t18166.htm)

Bosjanet 21-03-2010 15:16

Mic shootout: RØDE NT5 - t.bone EM700 - Shure Beta 58A

8 Bijlage(n)
Joepiedepoepie, microfoontest!

Welk microfoons heb ik getest?:
-Shure Beta 58A: €166 per microfoon -> €332
-RØDE NT5: €299 per paar
-t.bone EM700: €48 per paar

Ik heb 3 paar microfoons uitgetest in recorderman-opstelling op drum. De recorderman-opstelling is een opstelling waarbij je maar 2 microfoons nodig hebt, en een redelijk goede balans hebt van de drumkit. Deze opstelling kan je combineren met close-micing.

Mijn ruimte is akoestisch niet behandeld, maar klinkt niet slecht. Het drumstel is een ongestemde (!) Pearl Export, en ik ben geen (goede) drummer (en dat is toch wel essentiëel). De omstandigheden zijn dus verre van goed: typisch budget-homerecording.

Ik heb een klein stukje gedrumd met de microfoons opgesteld en de preamps op de Tascam US-1641 volledig toe. De t.bone EM700's kwamen op -22dB, de RØDE NT5's op -15dB en de Shure Beta 58A's op -34dB.

De opname is natuurlijk gebeurd met de preamps voldoende open. Alle microfoons zijn tegelijk opgenomen. De microfoons zijn 33% gepand en genormaliseerd op -0dB (kwestie van elke sample op hetzelfde volume te hebben). Wie kan raden welke samples van welke microfoons komen?

Rikke 21-03-2010 15:46

Re: Mic shootout: RØDE NT5 - t.bone EM700 - Shure Beta 58A

nice test! Maandagavond heb ik mijn monitors weer thuis... :)
Rikke

Speeddemon 21-03-2010 15:52

Ik denk:
1) NT-5 (meest volle sound)
2) Beta 58A (ook iets nasaler, maar met minder top-hoog en minder overspraak van kick/snare)
3) EM700 (wat nasaler, maar nog wel behoorlijk wat hoog)

Overigens wel beluisterd op een Dell 2.1 PC speaker setje.

Duuk 21-03-2010 15:54

Leuke test, top dat je er ook foto's van de testopstelling hebt bijgevoegd! Ik zal vanavond eens gaan luisteren, want ik ben heel benieuwd of die hi-hat demper een kerstsfeer kan oproepen in maart :D

Pixie 21-03-2010 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon (Bericht 127859)
Ik denk:
1) NT-5 (meest volle sound)
2) Beta 58A (ook iets nasaler, maar met minder top-hoog en minder overspraak van kick/snare)
3) EM700 (wat nasaler, maar nog wel behoorlijk wat hoog)

+1

Geluisterd op mijn laptop oortjes weliswaar (kwestie van mezelf een beetje in te dekken ;) ).

Tozmonaut 21-03-2010 16:23

Dit vind ik ook een zeer goede test, zelf ben ik er ook niet van overtuigd dat iedereen de juiste mics gaat herkennen. Ik vond het alleszinds zeer moeilijk. Ik dacht dat het verschil duidelijker zou zijn na het topic tbone/fame. Daar werd ook de vergelijking gemaakt tussen budget merken en duurdere merken, dit maakt voor mij duidelijk dat bij een test echt wel enkel de mic mag verschillen om een correct beeld te krijgen. In het vorige topic was het verschil veel groter maar daar waren dan ook veel meer factoren verschillend. Ik was dus al aan het uitkijken naar beter mics, maar na deze test ben ik dus weer aan het twijfelen aan de meerwaarde van de duurdere mics :confused: . Enfin hieronder mijn gok (want wat mij betreft is het toch wel gokken):

1: Shure
2: T-Bone
3: Rode

Ik heb het beluisterd met men koptelefoon.

DogPants 21-03-2010 19:58

Mijns bescheiden inziens is de 2de sample de Shure: hij mist de natuurlijke sprankel en detail van de eerste en derde sample, en ik vermoed dat dit het resultaat is van het dynamische karakter ervan.

De andere twee haal ik niet uit elkaar, te meer aangezien (1) ik geen ervaring heb met beide, en (2) mijn ondertussen gevormde mening erin bestaat dat heel veel microfoons in wel wat omstandigheden zeer gelijkaardige resultaten geven. Door mijn AKG K271 hoofdtelefoon merk ik geen (merkbaar) verschil tussen de eerste en de derde sample.

Vriendelijke groet,
alain

Pierke 21-03-2010 21:34

Ik ken eveneens noch de RØDE, noch de T-Bone, maar afgaand op het minieme verschil in het hoog (de cymbalen) dat ik meen waar te nemen op mijn Dell Sound Bar (hm...), sluit ik me aan bij Dogpants: nummer 2 is volgens mij een dynamische mic, dus dat moet de Shure zijn.

lebegge 22-03-2010 00:19

Voor mij klinkt de tweede ook het minst van de drie, er zit minder detail in het hoog, en klinkt de eerste sample het best.
Zou ook niet kunnen zeggen welke het is want ken geen een van die twee microfoons.
Maar laten we hopen dat die eerste Sample de Tbone is, dat zou ons weer al wat geld uitsparen :)

Alexxx 22-03-2010 10:09

Mooie test!

Sample 1 klinkt voor mij de dunste van de 3
Sample 2 mist inderdaad wat hoog, maar niet onaangenaam
Sample 3 klinkt hier net iets "voller" en breder in spectrum

Benieuwd naar het resultaat.

Audioblend 22-03-2010 14:18

Mooie test, cool dat mensen de tijd nemen voor zoiets!
Wat ik voorafgaande niet helemaal snapte was dat er 2 'soortgelijke' condensatoren worden getest tegenover een dynamische mic.

(Alles tot nu toe beluisterd op de speakertjes+geluidskaart van mijn Toshiba laptop, dus niet helemaal ideale omstandigheden)
Nummer 2 is inderdaad de dynamische, verder heb ik geen ervaring met de NT5's en de EM700's dus geen idee hoe ik ze uit elkaar moet halen zullen we maar zeggen. Ik vind persoonlijk de 1e iets scheller in het hoog, maar dat verschil is te verwaarlozen.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag, gezien het niet zo heel grote verschil tussen de NT5 en de EM700 denk ik dat veel mensen vanaf nu niet standaard op de Rode's afgaan. Voor iedereen die maar weinig gebruik maakt van dit soort condensatoren(zoals ik) is de EM700 denk ik de ideale oplossing voordat men investeert in echt goede en dus ook duurdere condensatoren.

blackandwhite 22-03-2010 14:56

Mijn oren hebben nog tweinig ervaring om een gok te wagen, alleen vind ik het wel grappig! Op vele discussie's in deze forums worden de budgetmerken afgekraakt tot in de grond. Maar nu er eens een degelijke test gedaan wordt(simultaan en in de zelfde kamer), kunnen ze de budgetmic er niet uithalen?

Zou het dan toch psychisch zijn?

DogPants 22-03-2010 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blackandwhite (Bericht 128102)
Zou het dan toch psychisch zijn?

Dit forum valt best nog mee wat het "de grond inboren van budgetmerken betreft". Er zijn er ergere. En by the way: een set Rode NT5 versus t.bone is ook weer zó geen grote kwaliteits- en budgetstap in het grotere heelal der microfoons. Het verwondert me helemaal niet dat niemand er in slaagt om grote verschillen tussen de samples waar te nemen.

Tenslotte, dat het eerder "psychologisch" is, daar hoef je mij alvast al lang niet meer van te overtuigen...

Vriendelijke groet,
alain

Bosjanet 23-03-2010 18:47

Komaan, nog een paar reacties voor ik het resultaat post!

DogPants 24-03-2010 21:32

Nieuwsgierig, nieuwsgierig, nieuwsgierig...
Komaan mannen, is een interessante test. Er kunnen nog wel wat reacties bij, lijkt mij.
alain

Bosjanet 24-03-2010 21:45

Vooruit dan maar, hier de resultaten:

Microfoon 1: t.bone EM700
Microfoon 2: Shure Beta 58A
Microfoon 3: RØDE NT5

DogPants 24-03-2010 21:49

Kijk es aan. Pleit, wat deze test betreft, alvast in het voordeel van de t.bones, in hun verhouding tot de Rodes. Zoals ik al zei, ik vind het verschil tussen de twee - wat klank betreft - echt te verwaarlozen. Alleen geen idee of het verschil in prijs eventueel een verschil in duurzaamheid zou kunnen rechtvaardigen.
Toffe test. Meer van dat!
alain

Alexxx 24-03-2010 23:00

Allright, ik heb er de cheapo uitgehaald. Maakt dat mij nu een een pro? :cool:

Nee, serieus, dit is inderdaad een mooi pleidooi voor de t.bone set! Het verschil is klein met de Rode, veel kleiner dan wat je zou durven concluderen als je de prijs gezien hebt! Well done!

Bosjanet 24-03-2010 23:49

Heb ik nu mijn geld weggegooid aan die RØDE NT5's? Zal uit tests in de toekomst moeten blijken. Ik heb de indruk dat de RØDE's meer definitie hebben, wat je vooral merkt als je melodische instrumenten (piano, gitaar, ... alles behalve drum) speelt, en als je het proximity effect gebruikt/tegenkomt (dan klinken de t.bone's behoorlijk 'wollig'). Maarrr ... Ik kan dat niet met de volle objectieve 100% zekerheid zeggen, want ik heb ze op die instrumenten nog niet naast elkaar gezet op dezelfde bron.

Alexxx 25-03-2010 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet (Bericht 128976)
Ik kan dat niet met de volle objectieve 100% zekerheid zeggen, want ik heb ze op die instrumenten nog niet naast elkaar gezet op dezelfde bron.

Dat ruikt naar een nieuwe test! ;)

DogPants 25-03-2010 08:42

Ter info: wij hebben de t.bones es gestest op een vleugelpiano. De resultaten staan ook op het shootout-subforum.
Vriendelijke groet,
alain

Speeddemon 27-03-2010 14:39

Bij nadere beluistering over m'n Beyer DT990 Pro phones, heb ik het idee dat Clip 1 meer 'Chinees' tophoog heeft.

Ik kan er i.i.g. niet mee zitten dat ik 179 euro voor een NIEUWE SET Røde NT-5's heb betaald. :p (Ebay fout van de verkoper, die wel netjes de enkel-prijs dan aanhield, ook al had ik 3x heen en weer gemaild om duidelijk te maken of het om een enkele of een set ging)

Ik heb nog een MXL 604s erbij; nog niet getest, maar ik kan me zo voorstellen (ook na alle reviews van de MXL 603s) dat die ook richting de T.Bone zal klinken.
2e hands gekocht, met de bedoeling als hi-hat mic o.i.d.

DogPants 27-03-2010 17:00

Wat is "chinees tophoog"?
alain

Speeddemon 28-03-2010 20:56

Waar veel goedkope mics last van hebben; een bump rond de 7-9kHz, die door moet gaan voor 'air' en 'presence' en men vaak in het begin het idee geeft dat een microfoon mooi open en helder klinkt, maar na een paar maanden wordt het vaak duidelijk dat het eerder krasserig, schel of dun is, dan mooi helder.
Er zijn talloze kwaliteitsmics die een helder tophoog hebben, maar dat is vaak een aangenamer tophoog, dan dat van veel goedkope Chinese mics, uitzonderingen daargelaten. De MXL V67G is een goed voorbeeld van hoe een mic ook smooth kan klinken, terwijl de MXL 2001 (en ik meen ook de 2003) destijds volledig afgebrand werden op homerecording.com/bbs vanwege het krasserige top-hoog.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.