homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Opnametechnieken (http://www.homerecording.be/forum/f11/)
-   -   contrabas (http://www.homerecording.be/forum/t16768.htm)

Rikke 17-01-2010 16:28

contrabas

1 Bijlage(n)
Ik heb n.a.v. een tip van Gert en Peter321 eens mijn ADK-hamburg in de kam van onze contrabas gestoken. Natuurlijk had dit met een Neumann XXX gemoeten, maar die staat helaas niet tot mijn beschikking.

Het is een geleende contrabas (lief he), supermooi oud ding, massief hout.

Vandaag is alleen de eerste keer dat ik een contrabas opneem, en de tweede keer dat ik er uberaupt op speelde, beide zijn best moeilijk ;)

Ik heb even een sampletje gepost, kunnen gullie ervan zeggen wat je ervan vindt... Qua opname dan he. (achtergrondlawaay zijn kachel en auto's, die kunnen beide uitgezet worden 's nachts).
Rikke

Mesadude 17-01-2010 16:38

Re: contrabas

ik gebruik die techniek live al jaren.. lekker direct geluid, weinig overspraak, goeie klank..

Rikke 17-01-2010 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude (Bericht 115915)
ik gebruik die techniek live al jaren.. lekker direct geluid, weinig overspraak, goeie klank..

Dat wist ik, we hebben het er al eens eerder over gehad hier op het forum... Wat vindt jij van de soundbite? Dus van de hamburg in die positie?

Rikke

gertvanhoof 17-01-2010 17:20

Klinkt voor mij zeker naar behoren, met een goeie balans tussen body en snaargeluid. De resonantie van het instrument levert een beetje een oneven verloop op, maar da's nu eenmaal de aard van het beestje nog afgezien van het feit dat je contrabastechniek nog ruimte voor verbetering biedt ;) en er valt met de gebruikelijke tools zeker nog aan te schaven zonder dat je het karakter van de bas aantast.

Groetjes,
Gert

Rikke 17-01-2010 17:35

hahah ja, de toon van de kast glijdt lekker de ene en de andere kant op. Ik denk ook dat dit met afstelling van de bas te maken heeft (de body is echt een beauty, maar hij heeft denk ik wel een opknapbeurt/afstelling nodig.
Enfin, ok het is een bruikbaar signaal, ik was er zelf ook best tevreden mee.

Contrabastechniek moet eerst maar eens aanwezig zijn, alvorens hem te verbeteren ;)

Mesadude 17-01-2010 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rikke (Bericht 115926)
Dat wist ik, we hebben het er al eens eerder over gehad hier op het forum... Wat vindt jij van de soundbite? Dus van de hamburg in die positie?

Rikke

ongeveer wat Gert zei..

kwestie van die resonantie kan je wat spelen met verschillende "mouche" of "rubber" om de micro in dat gat vast te houden.. zien f het tout court effect heeft, en welk effect dan ook..

peter321 17-01-2010 19:33

klinkt goofy,

de lage rammelt, ma wel lekker vol. moet lukken. al vind ik een micro aan de arm ook mooi, daar zitten veel mooie klanken.
mk012 van de arm schuin over naar beneden gericht. veel air daar, en mooi

congratz met je opname rikke, zeker bruikbaar.

greetz

DogPants 17-01-2010 21:03

Foto'tje?
alain

Rikke 17-01-2010 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DogPants (Bericht 115984)
Foto'tje?
alain

morgen weer een dag!
RIkke

Rikke 17-01-2010 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mesadude (Bericht 115955)

kwestie van die resonantie kan je wat spelen met verschillende "mouche" of "rubber" om de micro in dat gat vast te houden.. zien f het tout court effect heeft, en welk effect dan ook..

Die resonantie, of die glijdende toon, heeft dat inderdaad te maken met de doorgifte van trilling via de kam/mouche/rubber? Is dat niet gewoon het geluid van de baskast die via de lucht op het membraan komt? Ik heb de mic nu met een shawl in de kam gedrukt. Heb het idee dat een ander materiaal niet echt heel veel andere sound gaat geven toch?

Rikke

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.