homerecording.be forum

homerecording.be forum (http://www.homerecording.be/forum/)
-   Opnametechnieken (http://www.homerecording.be/forum/f11/)
-   -   Gitaar opnemen met line out?? (http://www.homerecording.be/forum/t12353.htm)

PM-Studio-Project 22-05-2009 09:14

Re: Gitaar opnemen met line out??

Bij mijn weten, heb ik, eigenaardig genoeg, nog nooit met een gitaar op 't WC gezeten.
Voor de reverb moet ik het niet doen?!
En voor een opname zonder bijgeluiden? ... zet de versterker luid genoeg ...

Peter

TheMole 22-05-2009 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mekkermont (Bericht 79464)
Binnenkort ga ik mij de eerste keer wagen aan het opnemen van een eigen demo,ik beschik nog niet over micro's met een top-kwaliteit,
daarom vraag ik me af wat zou het beste zijn om gitaar op te nemen?
-Via line out van de versterker
-via de midi-uitgang van de versterker(staat hier ergens op dit forum hoe ik met midi moet werken in cubase? want daar heb ik nog geen ervaring mee.)
-of toch een microfoon voor de versterker
wat zijn de grote kwaliteitsverschillen tussen deze drie?

Ik veronderstel dat ik bas gewoon het best met de DI doe?

alvast bedankt

Via midi ga je alvast niet opnemen. De midi in/outs op een gitaaramp zijn meestal (altijd?) enkel bruikbaar om je presets/effecten/kanalen/etc... mee te sturen (als footswitch bvb).

Nu, afhankelijk van welke amp je hebt (soort signaal dat uit de line-out komt) kan je twee zaken doen:
ofwel: Gewoon die line-out gebruiken (als er speaker emulatie op zit)
ofwel: De line-out gebruiken, en via een impulse plugin de ontbrekende mic/speaker combinatie vervangen. (keFIR is een goeie)

En je kan natuurlijk ook gewoon altijd je signaal enkel droog opnemen en helemaal door een simulator-plugin sturen.

Kwaliteitsverschillen zijn er niet echt (subjectief natuurlijk wel), maar uiteraard wel klankverschillen en een verschil in complexiteit. Veel hangt af van de kwaliteit van je amp en welke sound je zoekt, maar ik heb toch echt wel ondervonden dat een dry signaal opnemen, gevolgd door een vette combinatie van (een aantal) simulaties voor demo doeleinden meer dan werkbaar is.

JimMstr 23-05-2009 11:11

Dan rest er mij nog om de meest voordehandliggende, doch niet vermelde oplossing voor te stellen: gebruik n je line-out, n een mic voor je cab.

Direct outs klinken vaak plat (oa doordat er geen speakersimulatie opzit), en zullen een deel van de kracht van je eventuele overdrive teniet doen. Je krijgt er echter wel een vrij directe presente sound mee, zonder al te veel bijgeluiden. Ook al heb je slechts crappy mics, ik zou er zeker mee experimenteren er eentje voor je cab te zetten. Als je deze dan niet t dicht bij je speaker zet dan zorgt je mic voor wat ruimte en "amos", zodat je uiteindelijk twee relatief verschillende signalen hebt die je naar hartelust kan mixen.

Ook handig: na het opnemen, durf gerust n van je tracks te dupliceren, compleet anders te EQ'en of compressen, en eronder te mixen. Wat layering kan vaak wonderen doen voor je gitaarsound..

degrotepeter 23-05-2009 11:25

Je wilt die versterker in zo'n klein mogelijke ruimte zetten daarom zei ik ook wc, je hoeft natuurlijk er niet zelf bij zo'n gitaar heeft een kabel dus je kan ook buiten de deur gaan staan.

JimMstr 23-05-2009 11:28

Waarom perse de versterker in 'zo een klein mogelijke' ruimte willen zetten? WC is zelfs de laatste plaats waar ik aan zou denken, daar ik maar op al te veel wc's heb gezeten waar ik nogal wat reflecties waarnam, en da's niet echt ideaal me dunkt.. Misschien heb je wel een WC die volledig akoestisch behandeld is, en dan ben ik alleen maar jaloers ;-)

PM-Studio-Project 23-05-2009 11:29

Ik vindt het ook belangrijk dat, wanneer ik (electr.)gitaar wil opnemen, de versterker aanstaat.
Zo ontstaat er een resonantie en harmonie tussen gitaar en versterker(speakers).
Bij gebruik van een hoofdtelefoon bijv. heb je dit niet ....
Dit is toch een belangrijk gegeven, denk ik, zelfs wanneer men een line-out wilt gebruiken om te recorden.

Peter

intGod 25-05-2009 09:53

Aangezien je een line-out hebt en een midi-out neem ik aan dat je een modelling versterker hebt. Aan je budget te zien of iets van Behringer of een Spider van Line 6?

In dat geval kan je gewoon de line-out op je geluidskaart aansluiten en gaan. Wel niet vergeten je Spider line-out in te stellen op "studio".

DogPants 25-05-2009 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PM-Studio-Project (Bericht 79695)
Ik vindt het ook belangrijk dat, wanneer ik (electr.)gitaar wil opnemen, de versterker aanstaat.
Zo ontstaat er een resonantie en harmonie tussen gitaar en versterker(speakers).
Bij gebruik van een hoofdtelefoon bijv. heb je dit niet ....
Peter

Zr mee eens. Om dan nog niet te spreken over de "body" van de gitaar/versterkerklank die door het volume van de versterker wordt gegenereerd, de natuurlijke compressie van een versterker, en de sustain die ontstaat door interactie tussen gitaar en versterker. En en ander geeft ongetwijfeld een invloed op je gitaarspel.

Vriendelijke groet,
alain

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.