Start

Review Yamaha N8 Digitale mixer / Audio interface

Product: Yamaha N8 Digital Mixer Audio Interface
Prijs: 859,- Euro.
Datum Review: 10 september 2007

Toen ik deze compleet gloednieuwe N8 op Yamaha's site zag was ik meteen verkocht (en de N8 ook):
een 8ch digitale mixer studio met analoge feel en looks, aan boord een 12/12 ch I/O die draait op 24bit/96kHz. Midi in en uit. Met klasse A discrete pre-amps uitgerust.
Cubase Ai4 (Cubase 4 uitgekleed maar niet al te naakt) is meegeleverd en Yamaha belooft een naadloze integratie. Voeg daar een "Sweet Spot Morphing Compressor" aan toe en een digitale delay van fantastische kwaliteit en je hebt een ideale interface, ware het niet dat ik motorized faders mis.
Dit speeltje moet toch alles bieden wat de Homerecorder wenst? Of Dat zo is? Wellicht biedt dit artikel een klein kijkje onder de motorkap van de N8.
Nou, genoeg opgehemeld... Dit is het soort enthousiasme dat ik altijd krijg als ik voor het eerst apparatuur in gebruik neem: het duurt slechts tot de eerste krassen erop zitten en het stof is neergedaalt :) .

Eerste indruk:

De mixer is met zorg verpakt en het valt meteen op dat de kast stevig is.
Niet als een tank maar goed, hij mag er wezen. In de doos prijkt de inhoud: De N8 zelf, firewire kabel, adapter twee simpele handleidingen, DVD en CD-rom met drivers en Cubase AI4.
Alles ziet er onberispelijk uit en geeft me de indruk dat ik hier te maken heb met een serieus, goed doordacht en gebouwd produkt.
Het is jammer dat de N8 geen bracket voor 19inch racks heeft maar die zou je, gezien de eenvoudige vorm van de kast, wellicht zelf kunnen maken.
n8_front
Installatie was een knip met de vingers: adapter aansluiten, mic op XLR input 1, Firewire, Control Room outputs en Phones aansluiten.

Het installeren van de "Mlan" drivers en de Cubase Ai4 verliep vlekkenloos. Op een forum heb ik gelezen dat Mlan in ongebruik zou gaan raken, maar iemand van Yamaha claimt op datzelfde forum dat je straks via M-lan meerdere N8's of N12's tegelijk zou kunnen aansluiten en M-Lan leeft.
Fijn, maar gaat de N8 werkelijk al mijn liedjes goed opnemen? Mijn vingers jeuken en ik ga snel aan het werk.

Het eerste gebruik:

De schakelaar maakt een beschijden klikje en terwijl ik het apparaat inschakel zie ik tijdens het booten alle lamjes twee seconden branden. Eigenlijk is het nu een beetje kerstmis en hier is het cadootje.

De mixer is nu klaar voor gebruik en het lampje Cubase Ready brandt om aan te geven dat de link er is met Ai4.

Ik start een meegeleverde N8 template op en track een minuutje zang op kanaal 1. Ik voeg wat compressie toe en een beetje reverb voor de feeling.

De pre amps klinken indrukwekkend en overtuigen mij meer dan voldoende. Ze zijn Helder, transparant en geven levendig geluid en toch niet gemaakt of ongetrouw. Misschien komt dat door de condensatoren in de pre amps waarvan Yamaha claimt dat deze custom made zijn.
Ik weet niet hoe duurdere studios klinken maar als dit er een voor de pro's was zou het me niets verbazen.

De compressor is makkelijk te bedienen, voor mij voldoende maar de echte freaks zullen aan de twee knoppen niet genoeg hebben. Hoewel, je kunt er een andere "set" inladen, vanaf de Yamaha site, zodat de compressor dan heel anders reageert. De faders voelen licht aan en er is geen ruis te bekennen bij welk niveau dan ook. Het lijkt wel of dat overal onderdrukt wordt... Dan hebben we de reverb. Er zijn drie types beschikbaar: Hall, Room en Plate, verder is er een level en time knopje.
De reverb kan toegevoegd worden aan AUX, REC of de STEREO MIX. De reverb zou van mij wat subtieler mogen, maar dat is persoonlijk.

Cubase Ai4

Helaas zijn er maar twee VST instrumenten te selecteren! Met 48 audio sporen en 64 MIDI sporen en veel van de features van ST4 is het toch de beste bundel deal die ik ooit heb gehad. Cubase LE kent tot op heden nog geen VST's. Je zou Edirol Orchestral en SuperQuartet als VST kunnen gebruiken. Dan heb je met 2 VST's toch een hele band in je PC. Maargoed voor de rest zitten alle fubcties erop en kun je homerecorden voor een prikkie. Voor hen die meer van Cubase 4 verwachten zal de upgrade naar SX4 een uitkomst zijn. Of sonar erop past of andere DAW progs dat heb ik niet geprobeerd.

Tracken

Nu mix ik een nummertje uit eigen produktie. Het gaat vlekkenloos. De integratie met Cubase Ai4 is perfect. Toch jammer dat er geen jog wheel op zit en ik mis nu zeker de motorized faders.
Ik moet dus nog een MIDI controller zoals bijvoorbeeld de BCF2000 van Behringer aanschaffen voor het afmixen / masteren. Ik merk dat er toch wat ruis is binnengekomen op de mic ingang van kanaal 1. Hoe dat kan weet ik niet. Storend wordt het zelfs als ik de HI van de EQ opendraai richting 12 Khz. Verder is de n8 bijna muisstil.

Eindoordeel:

Ruis is ver te zoeken behalve als je de Pre-Amp ver open zet. Het geluid is ondanks dat de N8 digitaal is dynamisch te noemen. Ik heb al diverse nummers ingespeelt zonder problemen. Een groot nadeel is dat de faders niet motorized zijn en dat het aantal kanalen beperkt is tot 8/12 bij de mixer en 12/12 bij de I/O. Maar volgens Yamaha kun je via M-Lan binnenkort deze N8/N12's stacken. Elke knop heeft echt 1 functie, goed voor mensen die er niet van houden veel met de "shift" te werken. De pre amps zijn vergeleken met mijn oude Tascam FW-1082 stukken beter! De Morphing Compressor is een beetje een gimmick, wel redelijk bruikbaar. De extra knoppen voor Threshold en Ratio Attack en Release zouden hier toch beter hebben gestaan. Verder is de exrta headphone aardig als je anderen wilt tracken. De routing is voor deze prijsklasse geavanceerd te noemen. Al met al een betrouwbare, intuitief en analoog aanvoelende digitale mixer / audio interface voor de home recorder of singer songwriter. Doe je meer? Dan moet je uitkijken naar iets anders. Maar koop je voor die prijs al dit moois? Daar twijfel ik aan. Het dichtst in de buurt komt de Mackie Onyx maar die is analoog. Er is er dus maar 1 in zijn klasse.

Als iemand wat op te merken heeft, mail me.

Features

  • 8 inputs - of which 4 are mono with XLR connectors and new discrete logic mic preamps, along with phantom power; input 4 can be switched to Hi-Z 24/96 converters
  • Sweet Spot Morphing Compressor on the mono channels
  • 3-band EQ on each channel, middle part is semi-parametric
  • 4-segment level meter on each channel
  • digital reverb with REV-X algorythms
  • 5 stereo busses - STEREO, REC, REVERB, AUX, SOLO
  • 8 channel FireWire interface; sends from inputs 1-8 and REC, STEREO busses, receives to STEREO, AUX busses and inputs 1-8
  • WDM/ASIO drivers, compatible with mLAN if you download and install the latest mLAN Tools from Yamaha
  • two separate headphone outs - one from the C/R block and another one directly from the AUX bus
  • MIDI IN/OUT
  • DAW transport and track selection buttons, Mackie Control compatible
  • integration with the suppplied Cubase AI4

n12 only:

  • 5.1 surround monitoring through additional outputs and level indicators, headphones/stereo downmix
  • AUX output
  • talkback mic
  • some additional metering modes