Start

Opnametechnieken drum

Een antwoord op de vraag: Hoe neem ik het beste drum op?

3 Vereisten

Voordat je begint moeten de volgende drie puntjes in orde zijn.

- Een goed gestemd drumstel is de eerste vereiste om tot een goed eindresultaat te komen.
- Een goed klinkende ruimte is de tweede vereiste.
- Een goeie drummer is de derde vereiste.

Een goed klinkende drum zal meer invloed hebben op je geluid dan een goede ruimte! Als die drie in orde zijn dan kan je eens bekijken welke micro’s je gaat gebruiken.


3 manieren om drums op te nemen

Er zijn eigenlijk 3 manieren om drums op te nemen, miking the kit, close micing en room micing

Miking the kit:

In het algemeen is dat maar geldig als je een goede drumbooth (groot en hoog genoeg met een klein beetje natuurlijke reverb, maar zeer onregelmatig van vorm om staande golven te vermijden) hebt, anders zal dit niet zo goed werken en is close micing veel beter, zelfs voor stijlen waar dat in pro studio's niet gebeurt. Dit geld ook voor room miking.

Dit is een goede methode als je nog moet beginnen met micro’s te kopen of als je weinig xlr ingangen hebt.

Je hebt 2 overheads nodig. Hier geldt (zoals bij elke micro): Hoe beter deze zijn hoe mooier de drum opgenomen word. Maar 2 sm57 kunnen ook volstaan.

Je plaats deze boven je drum en neemt ze op. Dan kan je ze nog uitpannen en dat is het.

Wat is zo leuk aan deze techniek? Wel, zodra je weer wat geld hebt koop je een goed kick micro (bv een Shure beta 52a). Heb je weer wat geld kan je bv een sm57 kopen voor de snare, etc..

Close miking:

Elk onderdeel behalve de cymbalen worden apart gemiked. cymbalen worden via kleinmembraan condensors of ribbon mics ge-overheaded.

kick:
akg d12, d112, shure beta 52, beyerdynamic m88

Je kan hem op verschillende manieren mic'en.

Als uw kickdrum 2 volle vellen heeft (voor en achter) werk je best met 2 mics. Een van boven aan de kickdrum aan de kant van het pedaal (sm57 of zo) om de attack te recorden, en een van de mics van hierboven aan de voorkant aan de onderkant, iets onder de plaats waar aan de andere kant de hamer het vel raakt, om de diepe punch te recorden.

Als je een kickdrum hebt met 1 vel, of met vooraan een vel met een gat in, steek je de mic van hierboven in de drum, vlakbij waar de hamer het vel raakt.

Het is wel best dat je de vellen wat dempt, zodat je een korte release hebt (korte kick die niet nagalmt)

snare:
shure sm57, shure beta 57, senheiser md421, senheiser md441, beyerdynamic m88

Het is best dat je de mic tussen de linkertom en de hi hat zet, en zorgt dat hij niet in uw slagveld komt (zodat je er niet op slaat). je richt de mic naar het punt waar je meestal slaat met de stokken. Als je veel snaregeluiden wil, is het best om onderaan de snare ook een mic te zetten, zodat de snare apart opgenomen wordt en je hem apart kan mixen, eq'en ed. Hetzelfde geld bij rimshots. de rim gebeurt aan de andere kant van de snare op de rand, dus dan zet je best ook een extra mic.

tom's:
idem als snare, of bij zachte setups kan je ook een niet al te gevoelige condensor gebruiken (vb, neumann tlm170 wordt hiervoor zeer veel gebruikt in hi-end studio's) maar ik werk het liefst met een senheiser md421

de set up is ongeveer hetzelfde als bij de snare, dus zowel bovenaan als onderaan miken, en de 2 sporen mixen. De micro in de tom steken tot 5-10 cm van het vel kan de tom meer punch geven, maar daardoor kan de attack ook te aggresief worden.

hi hat:
shure SM 81 LC of ksm 137, akg c451 of 391 met cardiode element, audio technica at4041, beyerdynamic opus 83, oktava 012, senheiser e614, Se 2a, Rode nt5's

Hier heb je een heldere condensator nodig. Een kleinmembraan condensator met cardiode of hypercardiode element is aan te raden om te kunnen richten en de snare niet te veel mee te hebben. Een grootmembraan condensator is hier te weinig gericht om de snare niet mee te hebben.

Het richten is een prutswerkje, je moet de hi hat tussen de micro en de snare houden, en de micro moet op zo'n 15 a 20 cm van de hi hat staan, gericht op het stuk van de hi hat tussen de bel en min 3-5cm van de rand van de hi hat (om de luchtverplaatsing die een pedalled hi-hat veroorzaakt niet mee te hebben). Een popfilter kan inderdaad iets tegen houden, maar niet alles.

Hier moet je meestal gaten, want het is zeer moeilijk om enkel de hi hat mee te nemen in de opname (zonder snare of iets anders dus)

cymbalen/overheads :

Hier kan je 2 kanten uit, ofwel doe je het via overheads met kleinmembraan condensors (idem als bij hi hat), ofwel met ribbon mics (beyerdynamic m160 bvb) die zeer gericht staan op de cymbalen. In dat laatste moet je dan wel zeker een room mic zetten die de room van gans de drum opneemt want ribbons zijn zeer gerichte mic's. Het goedkoopst zijn kleinmembraan condensors, maar ribbons en een roommic leveren dikwijls een beter resultaat op, en deze setup is dus meer gelieft in hi end studio's.

Als je een roommic (omni modus) zet, moet je een zeer goede en neutrale grootmembraan condensor hebben (neumann, duurdere akg's, soundelux, microtech gefell, brauner, ...) die je op een redelijke afstand (2-3m) van de drum en min 1m van gelijk wel ander obstakel (muur, ...) zet.

De overheads zijn toch wel redelijk belangrijk tijdens het opnemen van drum. Omdat ze als eerste een zeer mooi stereo beeld weergeven. (Je kan ze extreem linke en extreem rechts uitpannen. Dit heeft een zeer mooi effect op je muziek). De overheads zijn ook een beetje het totaalbeeld van je drum want alles zit er in. Nu voor bepaalde toepassingen is close micing beter, maar goed klinkende cymbalen zijn een must.

Room miking:

Is ongeveer hetzelfde als bij de close micing setup voor de kick en de snare, de rest vang je op door een of twee goede grootmembraan condensors als overheads te hangen. Die nemen dan de cymbalen, hi hat en toms op in een stereosignaal (bij 2 condensors). Het voordeel is de live sound, het nadeel is dat het niet meer te remixen valt.

Preamps:

Bij budgetrecordings is het niet zo belangrijk welke preamps je gebruikt, als ze maar van goede kwaliteit zijn. Bij hi end studio's zijn api's (500 reeks en de 3124) en ams neve 1073's zeer populair voor drums, maar die zijn voor doe-het-zelvers waarschijnlijk onbetaalbaar.

Mixing:

Bij equalizen is het belangrijkst dat je beter weg kunt halen (cut) dan erbij doen (boost)! Dit omdat je dan een onnatuurlijk geluid krijgt en ongewilde bijgeluiden (ruis, natrillen of meetrillen van vellen,het raken van je stokjes van je vel, enz.) versterkt. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Als je te weinig midden hebt in vergelijking met de rest, dan krijg je meer midden door de rest te verminderen behalve het midden. Probeer het maar eens! Erg dankbaar!

Bij het equalizen van een kit moet je goed nadenken wat de kracht van elke tom of cymbal is en weg equalizen wat niet belangrijk is. Doe je dit niet dan gaan de geluiden van de aparte onderdelen elkaar letterlijk in de weg zitten bij je opname en dan klinkt het vol en weinig gedaileert. Doe je dit wel dan klinkt je drum veel gerichter, rustiger en duidelijker.

Bij de kick heb je wel je laag maar minder midden en geen hoog nodig.

Bij de cymbals zit een hoop laag dat je helemaal niet nodig hebt maar het midden en het hoog wel. Blijft heel goed luisteren bij dit weghalen wanneer het punt komt dat je wel het gevoel krijgt dat het weghalen ten koste gaat van het goede karakteristieke geluid. Verder moet je niet vergeten dat je hele drumstel geluid maakt dus luister ook hoe het in zijn geheel klinkt, soms hoef je ergens niet aan te zitten als je alles aanzet van je drum terwijl het individueel niet precies klinkt zoals je wilt. Dit geld ook in groter verband: soms klinkt je drum prima met de hele band maar apart wat minder blijf dus luisteren.

Ook panning is zeer belangrijk om een natuurlijke drumsound te krijgen

* Kick - Centrum of zeer weinig van het centrum
* Snare Centrum of zeer weinig van het centrum (andere kant dan dan de kick
* Hats - iets meer links/rechts (25%)
* Cymbals - links/rechts (50% of zelfs 100%)
* Toms - links (15%) - centrum - rechts (15%).

Compressie kan, maar het is vooral de kick/snare/tom die soms compressie nodig hebben, hi hat en cymbalen compresseer je nooit. Als je last hebt van lekkage (snare die in het hi hat spoor komt of zo) dan kan gaten een oplossing zijn, maar je verliest wel een deel natuurlijke reverb en transients.


Tips

- Als je 2 micro's gebruikt voor bv. snare of kick, dien je in geval van snare de onderste micro in tegenfase aan te sluiten.

In geval van kick is het in mijn ogen een kwestie van experimenteren, komt er meestal op uit dat de micro die langs de kant van de beater staat in tegenfase moet staan.

Sommige programma's / consoles / preamps hebben hier een functie voor, aangeduid met dit symbool: ø

Indien dit niet het geval is, kan je hier kabels voor (laten) maken. Wel duidelijk markeren dat deze in tegenfase aangesloten is, anders ben je om problemen aan't vragen.

- Ken de monitors waarop je je opnames beoordeelt! Neem goede commerciele opnames en vergelijk jouw opname ermee.

- Zoek naar een eigen drumgeluid: zet b.v. de drumstel eens ergens anders neer tijdens de opname: in een gang of woonkamer, enz.

- Je bent geen professional met alle super spullen en de know-how en ervaring dus maak jezelf niet gek: je kunt leuke opnames maken maar het is bijna niet haalbaar in de praktijk om precies die sound of "kwaliteit" te bereiken. Zorg dat je er plezier aan beleeft.

- Ook zal iedereen drum wel anders opnemen met verschillende micro's. Belangrijkste regel is, als het goed klinkt dan is het goed.


Extra info

Recording Drums

Met dank aan Sae college, seka, waxx, boppertje, peter_1974, murdering_monk, MartenBunt.