Start

Interview: Alexander aka RidDim over het succes van Undefined

Opgepikt door TMF’s Road2Fame, waar ze in 2008 als winnaar de andere deelnemers ver achter zich lieten, werd Undefined’s eerste single “All the Galls” vet onthaald op menig radio, op TMF en op JimTV. Na het succes van hun eersteling is er nu “Live it up”, hun tweede single. En hij prijkt momenteel op StuBru’s Afrekening – wie hen nog wat verder wil pushen kan steeds terecht op http://www.stubru.be/jouwtopdrievoordeafrekening -. Zeer dringend tijd dus voor een diepte-interview met het technisch en muzikaal vernuft achter de succesformule. Ladies and gents: Alexander Vyverman, aka Riddim!

Red.: Alexander, zinloze vraag, maar ideale opener: hoe gaat het met Undefined?

Alexander: Momenteel zeer goed: een tweede single die veel aandacht krijgt door de media en bijzonder lekkere gigs die binnenkomen. We scoren goed in StuBru’s Afrekening, en – om maar een voorbeeld te geven – Marktrock was super. Wat wil een mens meer.

Red. Een vraag die allicht menig forumlid zal interesseren: hoeveel echte “homerecording” kwam er aan jullie laatste single (nog) te pas?

Alexander: Wel, een pak meer dan je allicht zou vermoeden. Bij de eerste werd alles betaald door TMF dus hebben we alles in de studio van “Motor Music” gedaan. De eerste single was dus eigenlijk niks homerecording. Maar bij de tweede single waren we ondertussen gesigned bij “Evil Penguin” (het label dat bij “Motor Music” hoort), en daarmee hebben we een bijzondere deal gesloten omtrent de opnames: wij mochten de opnames in onze eigen studio doen, maar was het resultaat niet goed genoeg, dan zou alles opnieuw worden opgenomen bij “Motor Music”.

Uiteindelijk hebben we alle opnames effectief in onze eigen studio gedaan. In zekere zin is de tweede single dus “homerecording”. Hoewel ik wel vermoed dat wanneer je onder meer gebruik maakt van een oude D&R 32 channel analoge console je niet echt meer van “homerecording”, maar eerder van een “privé-studio” kan spreken. Het was zeker niet de typische tascam-met-SM58-type of recording. Maar het neemt niet weg dat de plaat zeker niet met “top equipment” is opgenomen.

Red.: Ha, the goodies. Vertel!

Alexander: Wel, een grove hap uit de gearlist:

  • D&R 32channel inline console, waarvan, behalve voor vocals, de console preamps zijn gebruikt;
  • een SSL-clone compressor van Funkyfish;
  • een ART PRO VLA compressor, weliswaar met tube-mod;
  • een Digitech Quad multi-effects processor;
  • een Aphex Exciter;
  • 4 Motu’s 2408 voor A/D/A-conversie en een PCI-424;
  • een Revox B77 tapemachine;
  • een Dynachord Tape-echo;
  • 2 Oktava MK-105's, een Joly modded Oktava MK-219, een Electro Voice RE-20, 2 Oktava MK-012's, AKG D-112 en – jawel – een resem SM57's en 58's;
  • Een Intel Core 2 duo PC met Cubase 4.

Zoals je kan zien, niet echt de crème de la crème, maar perfect geschikt om een radiowaardige opname te maken. Zij het dat we voor de vocals wel gebruik hebben gemaakt van een Brauner tube mic en een milennia preamp.

Red.: Hoe komt bij Undefined de Goddelijke Muze geland?

Alexander: Wel, een productie begint of met een ideetje al jammend met de hele band, of iemand van de muzikanten die op zichzelf iets uitdoktert, hetzij via midi hetzij met een dictafoontje, afhankelijk van de eigen “skills” – niet iedereen bij ons heeft SAE achter de rug. Dan maken we zowiezo een midiversie van de track. Bijzonder handig bij de verdere opnames, omdat je vrij makkelijk sommige midi-elementen kan vervangen tot het nummer vaste vorm krijgt. Als de midi-versie iet of wat wat klaar is, wordt er wat met het arrangement gespeeld tot we iets tof en werkbaars hebben om tekst op te schrijven, zij het dat er op dat ogenblik meestal wel reeds een idee bestaat voor een hook of een thema.

Vervolgens worden de midi-elementen die vervangen horen te worden, vervangen door the real stuff. Het gaat dan in het bijzonder om drums, bass, gitaar en scratch, en eventueel keyboards als blijkt dat de smaak voor hardware het haalt op de vst.

Is de tekst klaar, dan leggen we die erop, en ga ik wat “producen”: een juist echootje hier, een synth sweepje daar, een speciaal effect op een drum, triggers hier en daar, wat cutten of boosten. Daarvan werk ik vervolgens een mix af die naar de producer gaat. Die gaat dan zijn productietalent loslaten op de tracks, wat vaak neerkomt op het aanpassen en interessanter maken van het arrangement, geluiden en samples bijvoegen en bovenal klaarstomen voor een release op de radio en TV, iets waar wij veel minder ervaring mee hebben.

Vervolgens begint de zoektocht naar een goed compromis omtrent hoe het uiteindelijk moet en zal klinken. Dan gaat de boel naar “Motor Music” waar het afgemixt wordt op de SSL-tafel – yes! – met een berg heel toffe hardware en bediend door heel goede mixing engineers. Als ik, de rest van de muzikanten, en de platenbaas akkoord is met de eindmix, gaat die naar de mastering. Daarna wordt de plaat klaargestoomd voor distributie.  

Red.: Even in verband met jezelf. Muzikant, engineer, producer: zet in de juiste op jou van toepassing zijnde volgorde, en verklaar waarom.

Alexander: Dat is een moeilijke. Het hangt er eigenlijk van af wanneer je het vraagt. Meer producer dan engineer denk ik, maar ook weer niet altijd. En muzikant zijn staat daar los van, en ben ik wanneer ik de andere twee niet aan het doen ben, hoewel als je producet, je je toch wel – al dan niet bewust – een stuk als muzikant gedraagt.

Red.: Welk medium ervaart Undefined als datgene wat hen het dichtst bij het publiek heeft gebracht. CD? Internet? En wat dit laatste betreft, in welke vorm (myspace, iTunes, eigen site,…)?

Alexander: Het ene beïnvloedt ongetwijfeld het andere. Alles begint natuurlijk met een Myspace en een eigen webstek, maar dan breid je uit naar zaken zoals Vi.be tot zelfs facebook. Uiteindelijk hebben we het meeste doorbraak gekregen door gebruik van de nog steeds klassieke media, televisie, tijdschriften en radio.

Wedstrijden zijn ook heel beslissend geweest, Rockvonk maar vooral TMF's Road2Fame hebben ons echt een serieuse zet in de rug gegeven. Ik zou zelfs durven stellen dat de trein eigenlijk echt vertrokken is na Road2Fame. Dat heeft ons zonder twijfel het meeste media coverage en podium play gegeven. 

Red.: Hoe wordt Undefined’s werk het meest “afgenomen"? CD’s? Internet? Good ol’ Maxell chroomcassettes?

Alexander: Definitely chroomcassettekes! Nee, internet zonder twijfel, want buiten onze demo is er geen album en vandaag de dag is niemand meer zo gek om singles fysiek uit te brengen. Enkel een beperkte oplage ter promotie wordt gedrukt.

Hoe dan ook moet je niet meer rekenen op CD-verkoop om financiële return te boeken. Enkel optredens en uitgekeerde rechten zijn "winstgevend". CD-verkoop is eigenlijk verworden tot promotie: je kan er je schuldengat wat mee dichten, maar rijk word je er zeker niet van.

Red.: Doet Undefined alles in eigen beheer – voorzien jullie met andere woorden zelf de "rekken van de Fnac" – of doen jullie beroep op, bijvoorbeeld, externe distributie?

Alexander: Dat is een tijd zo geweest, maar nu niet meer. We zijn nu getekend bij het "Evil Penguin" label. Zij verzorgen voor ons de distributie.

Red.: Volstaat het om Roos Van Acker tijdens een avondje Leuven een romige “spaghetti Bebop” te trakteren om je plaat op StuBru te krijgen, of is er nog net iets méér nodig?

Alexander: Wel, ik vrees voor het laatste, maar gelukkig hoeven wij ons daar eigenlijk niet veel van aan te trekken. Het voordeel van een label is dat zij beschikken over een uitgebreid professioneel netwerk en hebben contacten met goede “pluggers”, die meteen weten waar, hoe en wanneer je plaat te promoten. StuBru bijvoorbeeld gaat niet zomaar je creatie in rotatie zetten. Zij rekenen hiervoor op pluggers die extern werken voor platenfirma's, of platenfirma's zelf die ze op hun mening of oordeel omtrent nieuwe nummers en of artiesten vertrouwen. Gewoon denken dat je goed bent en wachten tot de radio je wil draaien zonder meer werkt jammergenoeg niet meer.

Red.: Afsluitend, uw kennis terzake alom ontziend: wat is de beste mic voor rap?

Alexander: Zonder enige twijfel de Samson C01U!

Red.: Dat dachten we al! “Walk without Riddim, it won’t attract the women” *. Bijzondere dank voor dit interview!

 

* creatief ontleend aan Fatboy Slims “Weapon of Choice”