Start

Aevox: compacte mics van Belgische makelij

Altijd leuk om te weten dat er ook België microfoonmakers zijn. Aevox maakt heel compacte maar stevige studio-kwaliteit condensor microfoons, die gevoed worden door de plug-in voeding die je op de meeste minidiscs, video cameras, draadloze transmitters en computers terug vindt. Ze kennen vele mobiele toepassingen, niet enkel voor muzikanten maar bijvoorbeeld ook voor film crews en specifieke wetenschappelijke doeleinden.

Aevox microfoons zijn uniek op verschillende vlakken. Eerst en vooral zijn er de sound karakteristieken, en die kan je natuurlijk het best beoordelen op basis van opnamen. Op de Aevox website vind je er een paar. De fabrikant haalt zelf de "3D sound" , de hoge gevoeligheid en het erg diepe bereik aan. Daarnaast zijn ze compact, zonder teveel te
lijden onder de typische nadelen die daar vaak bijhoren, zoals de storende manipulatiegeluiden, kabel en wind noise.Wat opvalt aan de Aevox microfoons is het feit dat ze in een heel stevige metalen behuizing zitten. Dat is wat ongewoon voor zulke kleine microfoons, maar voor vele toepassingen kan de degelijkheid erg belangrijk zijn. Hoewel het gaat om condensor microfoons, hebben ze geen batterij nodig, omdat ze hun voeding kunnen betrekken van minidiscs en video recorders waarvoor ze typisch gebruikt worden.

Johan, bezieler van Aevox, gaf meer uitleg.

Hoe begon je met het ontwerpen en bouwen van microfoons?

Johan Vandermaelen: Het begon in 2005 toen we beseften dat er vele microfoons beschikbaar waren op de markt maar dat er nog altijd nood is aan een kwaliteitsvolle microfoon voor mensen die met minidisc of andere compacte opnametoestellen werken. Dit soort toestellen beschikt over plug in voeding, en er zijn al enkele fabrikanten die daarvoor microfoons produceren. Toch is hun kwaliteit heel vaak nog beperkt. Zo bieden ze bijvoorbeeld vaak wel een goed stereobeeld, maar missen ze diepte. Je kan het wat vergelijken met fotografie, waar je het fenomeen van velddiepte hebt: je wil niet alleen de links/rechts positie van een geluidsbron kennen, maar ook de details over hun exacte ruimtelijke positie. Er was dus nog ruimte voor verbetering, en ik ben blij met het behaalde resultaat.

Dus je bent van mening dat Aevox een competitief product levert in deze toch wel enigszins verzadigde markt?

Absoluut. Klanten die vetrouwd zijn met de klassieke merken worden heel snel overtuigd als ze het resultaat van onze microfoons horen. Het zou weinig zin hebben, als klein bedrijfje, om microfoons aan te bieden die op z’n minst niet kwalitatief beter zijn. We kunnen ons geen aggressieve marketing campagnes permitteren: de microfoon moet zichzelf verkopen en heeft daarvoor de kwaliteiten. En het werkt. Het is niet zo dat de andere fabrikanten absoluut slecht zijn, maar de klanten beseffen snel dat ze hiermee dat klein beetje meer detail krijgen, wat meer diepte of een snellere respons, aan een prijs die nog altijd heel redelijk is.

Wie zijn die klanten?

Dit verraste ons. We hadden vooral muzikanten en mensen die met soundscapes werken verwacht, maar er bleek een veel diverser kliënteel geïnteresseerd te zijn: van folk muzikanten tot universiteiten die milieu-onderzoek verrichten in Afrika, en zelfs mensen actief op de filmset. Eén van de grote voordelen blijkt de stevige behuizing te zijn, en die is erg welgekomen voor al wie werkt in omstandigheden waarbij een microfoon al eens op de grond kan belanden. Professionals vinden de mechanische sterkte even belangrijk als de audiokwaliteit. Een videobedrijf in Ecuador werkt in moeilijke omstandigheden, vaak veraf van elke technische steun. Voor hen zijn onze microfoons de eerste keus.

Welke zijn de beschikbare modellen?

Aevox In-Ear micsHet eerste model waarop we gewerkt hebben bleek ook het meest speciale type te zijn: de In Ear Microphone. Het zijn kleine microfoons die zodanig gebouwd zijn dat ze in het oor kunnen gedragen worden. Dit laat binaurale opnamen toe, zoals de 'Künstkopf' recording, die tot heel ruimtelijke resultaten leidt, in het bijzonder voor hoofdtelefoon-beluistering. Dat was tenminste ons eerste idee. Tot we merkten dat mensen deze begonnen te gebruiken voor verborgen opnamen, opnamen waarbij ze niet opgemerkt worden. Dit kan het geval zijn bij concerten, maar ook in situaties waar discretie vereist is, zoals in een bar of op straat, waar de aanwezigheid van een microfoon het gedrag van het publiek zou beïnvloeden. Met de In Ear Microphone in je oren denken de mensen dat je naar muziek aan het luisteren bent in plaats van op te nemen. Dat kan natuurlijk ook leiden tot opnamen op lokaties waar het eigenlijk niet mag…

De Classic M is een meer straightforward type mic die zowel als mono als in stereo paar beschikbaar is. De meeste mensen blijken geïnteresseerd te zijn in het stereo paar, dat bestaat uit twee kleine microfoons, die elk ongeveer 6 cm lang zijn. Ze kunnen zowel voor klassieke stereo paar voor omni opnames. Het feit dat ze onafhankelijk zijn van elkaar laat toe de ruimtelijkheid van de opname te bepalen. Ikzelf prefereer een afstand van ongeveer 40 tot 60 cm tussen de twee microfoons, wat een breed en diep stereo beeld oplevert. Andere mensen verkiezen minder brede of extreme set ups, die vrijheid heb je niet met stereo microfoons die in één behuizing vastzitten. De omni directionele karakteristieken bieden je een brede sound met een diepe bas respons. De laatste Classic M versie, de MkII betekenen een hele stap vooruit in kwaliteit. Recent wordt de Classic-M MkII in een heel andere toepassing ingezet: bij PA. Bij de backline: gewoon hangend aan een fender twin of iets dergelijks, en in de basdrum (kick). Natuurlijker dan de klasieke oplossingen (SM57,52, AKG D112) en vooral zeer ver doorlopend in het laag.

Voor mensen die soundscapes of omgevings-opnamen doen hebben we hard gewerkt aan het reduceren van het contact-geluid. Ze kunnen in de hand gehouden worden zonder dat je dat merkt in de opname. Hetzelfde geldt voor de kabel, die intern zoveel mogelijk onafhankelijk is van het kapje, om zodoende kabel noise te beperken. Ze zijn ook ontworpen om problemen met wind-geluid te minimaliseren.

Het derde model is de Tiny. Het betreft een subminiatuur microfoon, die kan gebruikt worden op film sets als lavalier microfoon. De Tiny is enkel verkrijgbaar als mono model en is bedoeld om gebruikt te worden met wireless packs.

Zitten alle microfoons in een metalen behuizing?

Ja, dit vonden we essentieel om de microfoons af te schermen van interferentie en inductie noise. Ter gelijkertijd zorgt zo’n metalen behuizing voor stevigheid. Tot nog toe werd geen enkele microfoon teruggebracht voor herstelling.

Zijn er toepassingen waarvoor je geen van de Aevox microfoons geschikt zou vinden?

Onze microfoons zijn vooral bedoeld voor opname doeleinden. Eén van de meer straightforward toepassingen van het Classic M model is om een orkest of small band op te nemen. Ieder van onze microfoons is zeer gevoelig en omnidirectioneel, dus je zou ze niet gebruiken om op podium zangers of muzikanten te versterken – hoewel er uitzonderingen zijn. Het is niet het soort microfoon dat je aan een zanger zou geven: daarvoor bestaan meer dan genoeg alternatieven.

Toch moet ik zeggen dat de Classic M wel gebruikt worden op podium, vooral dan voor grote orkesten, waar een enkele mic bijvoorbeeld drie muzikanten dient te registreren. De omni directionele kwaliteit en neutraliteit van de microfoon betekenen dan een groot voordeel. Ze zullen bijvoorbeeld geen last hebben van het “proximity effect” en hun geluid wordt nauwelijks gekleurd, een voordeel in dit type toepassing.

Een ander type stage toepassing is in combinatie met wireless packs. Een aantal van onze microfoons is uitgerust met mini XLR connectors, zodat ze hun voeding van een transmitter pack kunnen krijgen. Dat maakt hen bijzonder interessant voor op de filmset.

Ze werden ook al gebruikt als instrument microfoon. Ze werden onlangs gebruikt als bridge microfoons op cello en viool, waar evenzeer hun neutraliteit op prijs gesteld werd.

We passen ook modellen aan voor specifieke toepassingen. Dat is één van de grote voordelen van werken met een klein bedrijf waar alle goederen manueel geproduceerd worden: klanten kunnen ons benaderen met speciale wensen. Dit kan gaan van specifieke kabel lengtes of connectors tot vreemdere wensen. Eén van de recente voorbeelden was iemand die één van onze microfoons wilde inbouwen in een stethoscoop (nvdr: Izzy, heb je dit goed gelezen?), die ook nog gebruikt moest kunnen worden als hydrofoon. Je vindt er een foto van op onze home pagina.

Meer info

Wie meer info wil kan uiteraard rechtstreeks met Aevox contact opnemen. Johan, één van de bezielers van Aevox vind je ook op ons forum terug (johan vandermaelen), ik denk dat hij ook hier gerust vragen wil beantwoorden.

Richtprijzen en meer info vind je op de Aevox website .